Akinek már van okostelefonja, sokkal nagyobb valószínűséggel használ(na) gyors 4G-s szolgáltatást vagy venne mindenféle egyéb, internetképes eszközt, de a netező hűtő azért még nekik is sok - derült ki egy friss hazai kutatásból.

Az eNET – Telekom Jelentés az internetgazdaságról kutatássorozat legfrissebb anyagában a kutatók arra keresték a választ, hogy a fogyasztók körében mennyire ismert a 4G mobilinternet-hálózat, illetve miként vélekednek a jövő eszközeinek szánt internetképes termékekről, mint amilyen például az okosóra.

Hallott-e már Ön a 4G mobilinternet-szolgáltatásról?

 

Tudta-e Ön?

Ahogy az a fenti grafikonon is látszik, a rendszeres internetezőket jelentő válaszadók túlnyomó többsége úgy nyilatkozott, hogy hallott már az új generációs hálózatról. A megkérdezettek bő harmada ráadásul tudja is, mit takar a 4G, vagy más elnevezéssel LTE szélessávú mobil technológia. Ennek ellenére azért nem árt óvatossággal kezelni ezeket a viszonylag magas számokat, hiszen a felhasználók "önbevallása" nem feltétlenül jelenti azt, hogy valóban tudják, miről van szó, illetve nem csak megfelelési kényszer miatt nyilatkoztak úgy, ahogy.

A hazai szolgáltatók kínálatában már 2012 elején feltűnő 4G-s lehetőség elterjedését a kínálat eddigi szűkössége mellett a hálózat kapacitását kihasználni képes eszközök alacsony száma is gátolta, gátolja. Ez ugyanakkor csak egy szükséges előfeltétel, hiszen Nyugat-Európában sem kapkodják el egyelőre ezeket a csomagokat, miközben az ott értékesített telefonok harmada már LTE-képes. A 3G-nél lényegesen gyorsabb internetezést lehetővé tevő új hálózati technológiát ráadásul ugyanúgy lépésenként kell kiépíteniük a szolgáltatóknak, mint tették ezt évtizedekkel ezelőtt a normál mobiltelefonos szolgáltatás iépítésekor.

A mobilinternet-szolgáltatás kiemelten fontos fogyasztói aspektusai

Ár és megbízhatóság

A kutatásba bevont internetezők sok követelményt tartanak fontosanak a mobilnetes szolgáltatások értékelésekor. Ezek közül a megfelelő ár és a megbízható működés áll a legelőkelőbb helyen, de a lefedettség és a csomagtúllépés esetén is működő (lassabb) netes elérés is három válaszadóból kettőnél szerepelt a kiemelten fontos aspektusok között.

A kutatás kitért arra is, hogy a mobilinternet-előfizetést milyen eszközökön veszik igénybe a fogyasztók. Kiderült, hogy közel 70 százalékban a telefonjuk képernyőjén használják a mobilnetet, körülbelül 30 százalék használja azt számítógépen (adatkártyával, mobil stickkel) és minden hatodik mobilinternet-előfizető netezik a telefonját modemként használva. (A száz százaléknál nagyobb eredmény azért jöhetett ki, mert egy válaszadó több lehetőséget is megjelölhetett.)

Az okosságnak is van határa

A technológia fejlődésével egyre több hagyományos használati tárgy, elektronikai eszköz vértezhető fel mobilinternetes kapcsolattal. A mobiltelefonok után most éppen sorra jelennek meg a különböző okosórák, miközben a tévéknél is gőzerővel zajlik az "okosítás". De jelen van már késztermék vagy legalább prototípus szintjén az otthoni 3D-s nyomtatótól kezdve az internetes szemüvegen át a facebookozó hűtőig minden. Ennek fényében az eNET megvizsgálta azt is, hogy hogyan viszonyulnak a hazai fogyasztók ezekhez a - sok esetben még nem is kapható - termékekhez. 

A kutatásban azt járták körbe, hogy vajon használják-e már a válaszadók az adott eszközt, szívesen kipróbálnák, illetve megvásárolnák-e? A vizsgált 12 eszköz közül az internetre kötött hűtő, az okosóra és az intelligens, internetezésre képes szemüveg osztotta meg leginkább a közönséget. Míg az okostévé, a tablet illetve az autóba szerelhető mobilos GPS nyomkövető megítélése a leginkább egyöntetű.

A válaszadókat egyébként három jellegzetes csoportba lehetett osztani a szerint, hogy hogyan viszonyultak ezekhez az eszközökhöz. Az „elutasítók” (22,9%) rendszerint sem nem használják az adott eszközt, de nem is vágynak arra, hogy kipróbálják. Az „instant get” („azonnal akarom”) csoport tagjai (37,8%) leginkább azzal tűnnek ki, hogy köztük találhatók legnagyobb számban azok, akik leginkább nyitottak a vásárlásra – kivéve az okostelefont, amivel közel kétharmaduk eleve rendelkezik és az internetre kötött hűtőt, amitől még ők is idegenkednek. Végül a „kütyümániások” (39,3%) szinte mindenre azt mondják, hogy kipróbálnák (kivéve, amivel már rendelkeznek), viszont a vásárlást még átgondolnák.

Fertőző okostelefon

Az okostelefon érdekes, de semmiképpen sem meglepő törésvonalat képez a kutatás résztvevői között: akinek nincs, nagy valószínűséggel tartozik a többi eszköznél is az elutasítók közé, miközben a mobilinternetet is jóval kisebb valószínűséggel használja. A többiek esetében úgy tűnik az okostelefon egyfajta trójai falóként működhet, ami sokaknál megnyitja az utat a többi kütyü felé, illetve magát a mobilinternetes szolgáltatást is értelemszerűen ezek a vásárlók fogják legnagyobb eséllyel igénybe venni.

Több százezer 4G/LTE ügyfelet vár év végéig a Telekom
A Samsung már az 5G-n dolgozik
Állva hagyja a mobilnet a vezetékes internetet
Mobilitás

Tízezrével szántja be a YouTube az állami hátterű propagandacstornákat

A Google fenyegetéselemző csoportjának legfrissebb jelentése szerint idén is az orosz és a kínai kampányokkal volt a legtöbb problémájuk, a befolyásolási műveletek mértéke és kifinomultsága pedig egyre növekszik.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.