A Google hétfőn adta ki fenyegetéselemző csoportjának (Threat Analysis Group, TAG) idei második negyedéves jelentését, amelyből kiderült, hogy az április-júniusi időszakban közel 11 ezer olyan YouTube-csatornát távolítottak el, amit kínai, orosz vagy más külföldi propagandakampányokkal hoztak kapcsolatba. Ezzel az év első felét tekintve már körülbelül 34 ezerre nőtt az eltakarított propagandacsatornák száma, ami akkor sem kevés, ha a második negyedév jelentős csökkenést hozott a január és március között jegyzett 23 ezerhez képest.
A beszámolók erről szólva kiemelik, hogy a YouTube hírforrásként is egyre nagyobb jelentőségre tesz szert az Egyesült Államokban, egyes statisztikák szerint a közösségi média már meg is előzte a televíziót ezen a területen. A Reuters Institute for the Study of Journalism 48 országban 100 ezer felhasználó válaszait értékelve arra jutott, hogy az embere szűk többsége heti rendszerességgel használja a közösségi csatornákat és a videómegosztókat ilyen céllal is, de ugyanezt az arányt az USA-ban jelenleg már 72 százalék körülire becsüli.
Már nincsenek független célpontok
A hírforrásként használt online platformok között a YouTube jelentősége meghaladja a Facebook, az Instagram, az X vagy a TikTok részesedését, így különösen érdekes, hogy a TAG műsodik negyedéves jelentése Oroszországot és Kínát nevezi meg a koordinált befolyásolási kampányok leggyakoribb kiindulópontjaként. A közleményből kiderül, hogy bizonyos esetekben a kampányok Oroszországhoz kapcsolódtak ugyan, de különböző nyelveken, például ukránul, lengyelül, románul, franciául, angolul és perzsa nyelven is megosztottak tartalmakat.
A jelentés hét ország esetében is részletezi a végrehajtási intézkedéseket, olyan csatornákról is beszámolva, amelyek iráni, török, azeri, ghánai vagy izraeli kampányokhoz kapcsolódtak. A dokumentált befolyásolási műveletek mértéke és kifinomultsága a TAG értékelése szerint folyamatos kihívásokat jelent az érintett platformok integritásának megőrzésében: a több nyelvet, régiót és tartalomtípust is felölelő műveletek arra utalnak, hogy az összehangolt kampányok stratégiáit adaptálni próbálják az észlelőrendszerek megkerülésére.
Ugyancsak érdekes, hogy az "orosz tanácsadó cégekként" hivatkozott szervezetek részvétele a befolyásolási tevékenység kereskedelmi forgalmazására utal, vagyis magánszervezetek szolgáltatásként kínálják ezeket az eszközöket az állami vagy politikai szereplőknek. Ez a közlemény értelmében elmossa a határokat a legitim marketing és az összehangolt manipuláció között, miközben a hirdetési költségek emelkedésével a hitelesítés is egyre fontosabbá válik, ami a TAG szerint platformokon átívelő koordinációt igényel.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak