Egy használt autók megbízhatóságát vizsgáló amerikai lista helyezései rávilágítanak arra, milyen mellékhatásokkal kell számolni a gyártóknak, ha nem kiforott technológiákkal tömik tele csúcskategóriás modelljeiket.

A fogyasztói magatartás vizsgálatára, a termékekkel kapcsolatos elégedettség vizsgálatára és elemzésére specializálódott J.D. Power kiadta a személygépkocsikkal kapcsolatos legfrissebb jelentését. A Vehicle Dependability Study (VDS) az Egyesült Államokban forgalmazott márkákat állítja sorrendbe annak alapján, hogy egy 2020-ban gyártott modell kapcsán átlagosan hányféle panaszról számol be annak tulajdonosa. A mérőszámként használt PP100 egészen pontosan azt mutatja, hogy 100 ugyanolyan típusra hány negatív visszajelzés érkezik.

Ha azt várnánk, hogy a lista élén, azaz a legkisebb értékekkel a drága luxusmárkák gyártói állnak, akkor nagyot tévednénk. A 2023-as rangsorban ugyanis a Mercedes-Benz, az Audi vagy éppen a Jaguar is a sereghajtók mezőnyét erősíti. Mindez nem azért van, mert egy 2-3 éves A8-asnak kiesik a kereke, vagy a kezünkben marad a kilincse, hanem azért, mert az autóiparban a legújabb fejlesztéseket, funkciókat jellemzően elsőként a felső kategóriás modellek kapják meg. Az újdonságok legnagyobb része ma már szinte elválaszthatatlanul kötődik az informatikához, ám az új technológiai megoldások a jelek szerint magukban hordozzák a problémák megjelenését is.

Autómárkák rangsora a fogyasztók által jelzett problémák szerint (forrás: J.D. Power)

 

Ahogy a fenti listából látszik, azért nem minden luxusmárka küzd a járművek erőltetett felokosításával együttjáró negatív élményekkel, hiszen a prémium kategóriát képviselő Lexus a maga 133 pontjával a mezőny élén végzett. A tömegautók mezőnyében a Kia tudta a legjobb értéket (152) produkálni.

A technológiai megoldások elszaporodásának és a gondok megjelenésének korrelációját ugyanakkor igazolni látszik, hogy a tömegpiaci márkák átlaga 182-ra jött ki idén, ami 23 ponttal jobb, mint a 205-ös PP100-as értékre befutó prémium szegmens. A J.D. Power közleménye megemlíti, hogy ez az eltérés a legnagyobb, amit a felmérés 34 éves történetében regisztráltak, az olló pedig már 2016 óta kezd kinyílni.

A fiatal használt autók tulajdonosai által leggyakrabban említett kellemetlenségek közé tartozik az akkumulátor meghibásodása, a térképek elavulása, az Android Auto/Apple Car Play működési hibái és a hangfelismeréssel kapcsolatos problémák. Mindez szemléletesen mutatja, hogy mennyire felszaporodtak az autóknál a technológiához kötődő negatív élmények.

Konzumer tech

Hamarosan robotaxik tudhatják le az Uber-fuvarokat

A fuvarozó cég a tervek szerint az elektromos autókat gyártó Lucid és az önvezető rendszereket fejlesztő Nuro segítségével érné el azt, aminek önálló megvalósításáról még 2020-ban tett le.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.