A fogyasztói magatartás vizsgálatára, a termékekkel kapcsolatos elégedettség vizsgálatára és elemzésére specializálódott J.D. Power kiadta a személygépkocsikkal kapcsolatos legfrissebb jelentését. A Vehicle Dependability Study (VDS) az Egyesült Államokban forgalmazott márkákat állítja sorrendbe annak alapján, hogy egy 2020-ban gyártott modell kapcsán átlagosan hányféle panaszról számol be annak tulajdonosa. A mérőszámként használt PP100 egészen pontosan azt mutatja, hogy 100 ugyanolyan típusra hány negatív visszajelzés érkezik.
Ha azt várnánk, hogy a lista élén, azaz a legkisebb értékekkel a drága luxusmárkák gyártói állnak, akkor nagyot tévednénk. A 2023-as rangsorban ugyanis a Mercedes-Benz, az Audi vagy éppen a Jaguar is a sereghajtók mezőnyét erősíti. Mindez nem azért van, mert egy 2-3 éves A8-asnak kiesik a kereke, vagy a kezünkben marad a kilincse, hanem azért, mert az autóiparban a legújabb fejlesztéseket, funkciókat jellemzően elsőként a felső kategóriás modellek kapják meg. Az újdonságok legnagyobb része ma már szinte elválaszthatatlanul kötődik az informatikához, ám az új technológiai megoldások a jelek szerint magukban hordozzák a problémák megjelenését is.
Autómárkák rangsora a fogyasztók által jelzett problémák szerint (forrás: J.D. Power)
Ahogy a fenti listából látszik, azért nem minden luxusmárka küzd a járművek erőltetett felokosításával együttjáró negatív élményekkel, hiszen a prémium kategóriát képviselő Lexus a maga 133 pontjával a mezőny élén végzett. A tömegautók mezőnyében a Kia tudta a legjobb értéket (152) produkálni.
A technológiai megoldások elszaporodásának és a gondok megjelenésének korrelációját ugyanakkor igazolni látszik, hogy a tömegpiaci márkák átlaga 182-ra jött ki idén, ami 23 ponttal jobb, mint a 205-ös PP100-as értékre befutó prémium szegmens. A J.D. Power közleménye megemlíti, hogy ez az eltérés a legnagyobb, amit a felmérés 34 éves történetében regisztráltak, az olló pedig már 2016 óta kezd kinyílni.
A fiatal használt autók tulajdonosai által leggyakrabban említett kellemetlenségek közé tartozik az akkumulátor meghibásodása, a térképek elavulása, az Android Auto/Apple Car Play működési hibái és a hangfelismeréssel kapcsolatos problémák. Mindez szemléletesen mutatja, hogy mennyire felszaporodtak az autóknál a technológiához kötődő negatív élmények.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak