Évente 40 ezer megkeresés érkezik a nyomozóhatóságoktól a Telenorhoz, amiben előfizetők adatait, híváslistáját, cellainformációkat kérnek aktuális bűnügyek felderítéséhez.

A mobiloperátorokat kétféle törvény is kötelezi Magyarországon arra, hogy nyomozóhatósági megkeresésre az ügyfelekről adatokat szolgáltassanak ki a bűnügyek felderítésében. A Btk. és a hírközlési törvény a maga területén részletezi az ezzel kapcsolatos kötelezettségeket, amelyek kitérnek arra, hogy milyen adatokat és meddig kell tárolnia a szolgáltatóknak, de részletezik azt is, hogy ki és milyen feltételekkel férhet hozzá az ügyfelek hívásadataihoz.

Kit hívtál? Hol voltál?

A Telenor szakemberei időről időre a nyilvánossághoz fordulnak ezzel az érzékeny témával, aminek a mostani apropóját egyebek mellett az adta, hogy elkészült a társaság rendvédelmi stratégiája. Erdélyi Márk jogi igazgató ennek kapcsán a cég tájékoztatóján kiemelte, hogy az egyik legnagyobb kihívást a kényes egyensúly megteremtése jelenti a magánélethez való jog és a törvények tiszteletben tartása között.

Az igazgató szerint az átláthatóság növelése segíthet az ezzel kapcsolatos aggályok eloszlatásában. Megtudtuk tőle, hogy a Telenornál jelenleg egy külön nyolcfős osztály foglalkozik az ilyen jellegű adatszolgáltatással, a hivatalos megkeresések száma már jó ideje évi 40 ezer körül mozog. A nyomozóhatóságok legnagyobb arányban (44%) a SIM-kártya, vagy a bűnüggyel összefüggésbe hozható mobilkészülékek IMEI-száma iránt érdeklődnek. A gyanúsított híváslistáját az esetek 26 százalékában kell kiszolgáltatni az operátornak. A nyomozóhatóságok 21 százalékban kíváncsiak az előfizetők adataira és mindössze az esetek 5 százalékában kérnek cellainformációt.

Ingyen van, így nem fukarkodnak a megkeresésekkel

Az előfizetővel és hívásforgalmával kapcsolatos adatokat egy évig kell megőriznie a szolgáltatónak, kivéve a beszélgetések és az SMS-ek tényleges tartalmát, illetve az ügyfél által az interneten elért tartalmakat. Ez utóbbiak azonnal törlődnek a cég rendszeréből. Ez azonban nem zárja ki az aktív beszélgetések lehallgathatóságát, ezt azonban a titkosszolgálat "önerőből" végzi, ebbe egyáltalán nem vonja be a szolgáltatót, nem is köteles erről értesíteni – válaszolta a Bitport kérdésére a jogi igazgató.

Szó esett arról is, hogy más európai országokkal ellentétben, ahol megkeresésektől függően 16-55 eurós költséget számolhatnak fel az operátorok a hatóságoknak, itthon ingyenesen kell adatot szolgáltatniuk. Az ehhez kapcsolódó feladatok ugyanakkor évi százmillió forintos költséget jelentenek a Telenornak.

A szakember szerint nemcsak a többletkiadások miatt, de egyébként sem szerencsés az ingyenesség, mert több lehet a felesleges kérés. Az eddigi tapasztalatok alapján a hatósági megkeresések 10 százalékát utasítja el a szolgáltató, többnyire formai okokra hivatkozva. A hatóság ragaszkodhat ugyanakkor ahhoz, hogy a szolgáltató ne árulja el az ügyfélnek, hogy kikérték az adatait, ez az esetek 40 százalékára igaz.

A huszadik század nálunk nem ért véget

A rendőrségi adatkikérések többsége még ma is postai úton, vagy faxon érkezik a Telenorhoz, de már folynak az egyeztetések ezek zömében elektronikus útra tereléséről.

Érdekes a téma nemzetközi szabályozása is, a mobilszolgáltatók hatósági adatszolgáltatási kötelezettségét a 2004. március 11-i madridi robbantás nyomán vezették be az unióban. Az Európai Bíróság azután ez év tavaszán eltörölte ezeket a törvényi előírásokat, így tett ennek nyomán saját jogrendjében egy sor régi és új tagország is. Magyarország a kivételek közé tartozik, a szigorú adatszolgáltatási rend már az uniós szabályozás előtt is érvényben volt és azóta is így maradt. Jogvédő szervezetek a szabályozás enyhítése, illetve megszüntetése miatt az Alkotmánybírósághoz fordultak, amely még nem döntött a kérdésben.

Biztonság

CIO Hungary 2025: aki felkészül, az győz?

Beszámolónk második része a 16. CIO Hungary konferencia első napjáról, benne az elmaradhatatlan biztonsági panellel, amit természetesen már a mesterséges intelligencia is tematizált.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.