Az indiai kormány egymilliárd dollárral támogatna minden olyan félvezetőipari vállalatot, amelyik vállalja, hogy új gyártóüzemet létesít az országban. A Narendra Modi miniszterelnök által 2014-ben indított "Make in India" program egyik eredményeként India mára Kína után a világ második legnagyobb mobileszközgyártójává fejlődött, az újdelhi kormány pedig elérkezettnek látja az időt, hogy a csipgyártókat is letelepítse az országban a CCTV kameráktól egészen az 5G-s eszközökbe szánt termékek előállítására.
A Reutersnek nyilatkozó indiai kormányzati tiszviselő szerint a készpénzes támogatás mellett az állam az érdeklődő vállalatokat saját megrendeléseiről is biztosítja, sőt a piaci cégeket is támogatja majd az otthon kászült félvezetőipari termékek vásárlásában. A készpénzes ösztönzés pontos rendszerét még ezután dolgoznák ki, amihez a kormány konzultációra hívja az ágazati szereplőket – idézi a hírügynökség egy másik, ugyancsak meg nem nevezett forrását.
Ahogy a beszámolóból is kiderül, nem ez a legelső kísérlet a csipgyártók Indiába csábítására, eddig azonban nem igazán sikerült felkelteni az érdeklődésüket a gyenge infrastrukturáliskörülmények, a megbízhatatlan energiaellátás, a bürokrácia és a tervezési bizonytalanságok miatt. Az új program azonban a piaci elemzők szerint már sokkal több eredménnyel kecsegtet, főleg, hogy az indiai ipari konglomerátumok (például a Tata Group) szintén érdeklődnek az elektronikai és a high-tech gyártóipari tevékenységek iránt.
Ebben is távolodnának Kínától
Az indiai kormány december óta szándéknyilatkozatokat próbál összehozni egyrészt a külföldi gyártóktól az új létesítmények felállítására, másrészt a hazai nagyvállalatoktól és konzorciumoktól tengerentúli kapacitások felvásárlására. Ezek határidejét állítólag az érdeklődésre való tekintettel január 31-éről március 31-ére változtatták, és a Reuters mások mellett egyesült arab emírségekbeli befektetők vagy nemzetközi autóipari csoportok jelentkezéséről is értesült.
Ahogy a hónapok óta tapasztalható csiphiány a nemzetközi piacon is sok járműgyártónak okoz folyamatos nehézségeket, úgy az indiai autóipar eredményeire is látványos hatással van – ráadásul pont egy olyan időszakban, amelyben mindenki a koronavírus-járvány nyomán visszaesett 2020-as kereslet újbóli felerősödésére számított. A technológiai miniszter a hírügynökság szerint már egyeztetett a helyi járműipari vállalatok képviselőivel is a probléma megoldásáról, ennek pedig mindenképpen köze lehet az új program gyors beindításához, vagy akár az információ kiszivárogtatásához.
A kormány számításai szerint egy-egy új gyártóüzem felállítása mindennel együtt 5-7 milliárd dollárjába kerül majd az államnak, és a szükséges jóváhagyásoktól számítva 2-3 év múlva kezdheti meg a termelést. A folyamatok felgyorsításának érdekében különböző koncessziókat ajánlanának fel az érintett csipgyártóknak, köztük kamatmentes kölcsönöket, vámkedvezményeket és hozzájárulásokat a szervezetek kutatás-fejlesztési kiadásaihoz.
Manapság egyébként mindenhol téma a saját félvezetőgyártó kapacitások felpörgetése, aminek a végső lökést a világjárvány adta, bemutatva az autóipar szélsőséges kitettségét a tajvani beszállítók felé. Indiában a helyi képességek fejlesztésének külön jelentőséget ad az ország saját elektronikai és távközlési iparának támogatása, ezen belül is a Kínától való függőség minél látványosabb csökkentése, aminek a gazdasági versengés mellett a két ország közötti határkonfliktus kiújulása is nyomatékot ad.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak