Az MI-üzlet nem úgy működik, mint a hagyományos szoftveripar, de még úgy sem, ahogy a SaaS-modell vagy az üzleti szolgáltatások.

Sokan hisznek abban, hogy a mesterséges intelligenciára (MI) fókuszáló vállalkozásoké a jövő, és ugyanolyan hatékonysággal fognak működni, mint a sikeres szoftvercégek. Az Andreessen Horowitz, vagy újabb nevén az a16z befektetőtársaság két partnere, Martin Casado és Matt Bornstein azonban úgy látja, ez nem egészen állja meg a helyét, és egyelőre még nem is úgy teljesítenek ezek a vállalkozások, ahogy sokan várják.

A két befektetési szakember három tényezőt említ, ami miatt jelenleg nem teljesítenek úgy az MI-ben érdekelt cégek, mint a hagyományos szoftvervállalatok, amelyek on-premise vagy felhős (SaaS – Software as a Service) modellben értékesítenek.

1. Alacsonyabb a bruttó árrésük, mert komoly felhős infrastruktúra kell hozzájuk, valamint nagy a munkaerőigényük. Jellemzően 50-60 százalék között mozog a bruttó eredményhányaduk, miközben a szoftver- és SaaS-cégeknél a referenciaérték 60-80 százalék között mozog. Ezt azonban egy ideig elfedi az, hogy a vállalkozások korai szakaszában a magántőke alapvetően a nagy növekedést várja el.

2. Az MI-megoldások nem skálázhatók túl jól.

3. Ezek a vállalkozások meglehetősen védtelenek az MI-modellek korlátozott kommoditizációja és az adathálózati effektus miatt (ez utóbbin azt értik a szerzők, hogy az MI-s cégeknek hatalmas adathalmazokra van szükségük a munkájukhoz, amiket nehéz és költséges felépíteni).

Mindezzel együtt a szerzőpáros állítása az, hogy az MI éppen úgy létre fog hozni egy új üzleti modellt, ahogy a SaaS is újat teremtett a hagyományos dobozos szoftverértékesítéshez képest.

Óriási felhős számítási kapacitás kell hozzá

A szoftvergyártásra és a SaaS-ra is igaz, hogy egyszer kell legyártani, és – elvileg – végtelenszer lehet eladni. Ráadásul nagy védelmet biztosít a fejlesztő vállalatok számára, hogy birtokolják a termékeik mögött álló szellemi értéket, azaz a kódot. Így simán képesek hozni a 60-80 százalékos vagy akár magasabb bruttó eredményhányadot.

A szolgáltatási szektor ezzel szemben mindig egyedi terméket "gyárt le", egyedileg összerakott csapatokkal, és az eredményből legfeljebb tapasztalatok hasznosíthatók újra, hiszen a "végtermék" lényegében az ügyfélnél marad. Így érthető, hogy a szektor alacsonyabb eredményhányadot, 30-50 százalékot tud csak felmutatni.

Az MI viszont valahol a kettő között van. Egyrészt vannak MI szoftverek – ezek többé-kevésbé úgy is működnek, mint a normál szoftverek: eladhatók, integrálhatók más rendszerekkel, támogatást kell adni hozzájuk stb. Csakhogy nem ez a lényegük, hanem a bennük lévő adatmodellek. A lényegi munkát (képfelismerés, természetes nyelvi feldolgozás stb.) ugyanis ezek a modellek végzik. Az adatmodellek azonban ügyfélspecifikusak, azaz minden egyes értékesítésnél elég sokat kell befektetni (munkaerő, pénz stb.) egy-egy modell testre szabásába – akárcsak a szolgáltatásoknál.

A modelleket tanítani kell megfelelő adatállományon. Ezekhez az MI-cégek jellemzően felhős szolgáltatásokat vesznek igénybe, amikért egy-egy projekten belül alaphangon is több százezer dollárt fizetnek (és ez csak az igénybe vett felhős tárolási és számítási kapacitás költsége). Ráadásul ezek a költségek elhúzódóan jelentkeznek, hiszen a tanítás nem egyszeri alkalom, hanem folyamat, mivel az adatok az idővel változnak – ezt a jelenséget nevezik a szerzők data driftnek.

És akkor még ott van az algoritmus futtatásának számításigénye, ami jóval magasabb, mint mondjuk egy adatbázis-lekérdezésé. Ezen a problémán enyhíthet valamelyest – de megoldani nem tudja –, ha szélesebb körben elterjednek az MI-feldolgozásra optimalizált processzorok – vélik a szerzők.

Nagy a munkaerőigénye is

Van egy másik probléma is a költségoldalon, ami szintén az MI tanításával függ össze. A tanításhoz nagy adatkészletek kellenek, amiket viszont nagyon gyakran kézzel kell tisztítani és elemeit címkézni. Ez hosszadalmas és drága folyamat – és addig tart, amíg az adott mesterséges algoritmust tanítani kell (lásd fentebb a data drift problémáját).

Ha már működik az MI, akkor sem automatizálja az adott munkafolyamatot, hanem legfeljebb segíti az ember munkáját. A közösségi oldalak moderálását például rábízzák az MI-re, de a végső döntéseket az ember hozza. Még inkább igaz ez az orvosi rendszerekre. Bár az emberi beavatkozás mértéke csökkenhet az MI fejlődésével, de a szerzőpáros szerint soha nem iktatható ki teljes mértékben, már csak a bizalom megteremtése miatt sem.

Összegzésként elmondható, hogy a felhős kapacitásigény és az emberi munka igénye összefügg: ha az egyik csökken, a másik óhatatlanul nő, de nincs olyan helyzet, hogy akár egyik költségtényező is a nullához tudjon közelíteni.

Martin Casado és Matt Bornstein eredeti cikke egy kattintásnyira olvasható.

Piaci hírek

Az orosz kiberkémek már a szomszéd irodában vannak

A szakértők szerint a Kreml-támogatását élvező hekkercsoport egy teljesen újszerű megközelítéssel tudott adatokat lopni a kiszemelt hálózatról.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.