Egy októberi Tesla-baleset ismét beszédtémává tette Elon Musk autóinak megbízhatóságát. Október 24-én Torontóban négyen vesztették életüket egy ütközés következtében kigyulladó Teslában. Az ötödik utas csak azért menekült meg, mert a baleset egy szemtanúja kirángatta az égő autóból, miután egy vasrúddal betörte az autó egyik szélvédőjét. Az ajtók ugyanis nem nyíltak – kívülről sem. A vizsgálat folyik.
Más: a Tesla legújabb vasszörnyetege, a hosszas nekifutás után tavaly novemberben piacra került Cybertruck kisebb csúcsot döntött. A modellt az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) adatai szerint január óta átlagosan kéthavonta kellett visszahívni. Igaz, két visszahívás csak szoftverfrissítést jelentett, amit a Tesla 2015-től távolról, ún. over-the-air módszerrel végez el. A többinél azonban vissza kellett fáradni a szakszervizbe.
A legutóbbi visszahívásra (PDF) a Cybertruck hajtásszabályozójának hibája miatt került sor. Utólag derült ti, hogy közel két és félezer, 2023. november 6. és 2024. július 30. között gyártott Cybertruck inverterében hibás a motornyomatékot szabályzó MOSFET. És ha a tranzisztor kiesik, a motor leáll. A Tesla a bejelentésében elismerte, hogy ez növeli a balesetek kockázatát.
Megbízható autót akar venni vagy Teslát?
Az autópiaci trendeket, köztük a visszahívási statisztikákat figyelő amerikai fogyasztóvédelmi oldal, az iSeeCars idei számai lesújtó képet adnak a Tesla modellek megbízhatóságáról (a Cybertruck ebben még nem szerepel, de az eddigi tapasztalatok alapján nehéz elképzelni, hogy a legfrissebb modell kivétel lenne).
Az oldal nemcsak az eddigi visszahívások számát nézni, hanem az NHTSA 2015-2024-es évjáratú autókra vonatkozó visszahívási adatai alapján arra is ad becslést, hogy 30 éves használhatósági élettartamot számolva (futnak ma ennyit az autók?) hány visszahívásra számíthat adott modell tulajdonosa. Az iSeeCars szerint ez azért fontos, mert a modellek visszahívásakor általában olyan problémákat orvosolnak, melyeknek van közlekedésbiztonsági vetülete is. De az sem elhanyagolható szempont, hogy a gyakori visszahívás a tulajdonlás élményét is rontja. (Amúgy az ilyen javítások nem ritkák, az NHTSA adatai szerint az USA-ban tavaly több mint 300 visszahívás összesen mintegy 35 millió autót érintett.)
Az oldal szerint ebből a szempontból a Porsche Taycan EV tartja a negatív csúcsot: tulajdonosa 70,7 visszahívásra számíthat. Szerencsére Elon Musknak sincs oka szégyenkezni, mármint ami az érem csillogását illeti, ráadásul mindjárt kettőt is begyűjtött: a Tesla Model Y a második 66,9 visszahívással, míg képzeletbeli dobogó harmadik fokára a Model 3 került 60,7 visszahívással.
A dobogósok "teljesítménye" már csak azért is figyelemreméltó, mert fölényük jelentős. A negyedik helyezett Porsche Panamera elektromos hibrid tulajdonosai már csak 43,1 visszahívásra számíthatnak. A 6. és 7. helyre sorolt S és az X modell is kiforrottabbnak tűnik: előbbiek tulajdonosai 38,5, utóbbiaké átlagosan 37,6 visszahívásra készülhetnek.
Az iSeeCars számítása szerint a legátgondoltabban összeszerelt autó a MINI Cabrio (0,2 visszahívás), valamint a Lexus ES 300h, RX 450h és NX 300h (0,3).
Az oldal ugyanakkor megjegyzi: a Tesla visszahívásainak többsége lényegében megoldható volt over-the-air frissítéssel, azaz a felhasználó sokszor talán nem is vette észre, hogy "megjavították" az autóját. Ha ezeket a javításokat kiveszik a képből, a Teslák egyike sem kerül fel a 25-ös listára. Hogy ez jó vagy rossz, azt majd az idő, meg esetleg azoknak a baleseteknek az elemzése dönti el, melyek a Teslák szoftverének csődje miatt következtek be.
A Teslákat egyébként az Magyarországon mérvadónak takintett ADAC sem tartja megbízhatatlannak. A német autóklub szerint a fiatal elektromos autók ritkábban hibásodnak meg, mint a benzines vagy a dízeles modellek. Ezek az adatok azonban az ADAC szervizhálózatának a javítási statisztikáin alapulnak.
A világ legértékesebb autógyártója
Ami biztos: gyártson bármilyen autót, a Tesla ma a világ legértékesebb autógyártója. A nagy küzdelmek árán (és kisebb trükkökkel) nyereségessé tett céget ma közel ezermilliárd dollárra értékeli a piac annak ellenére, hogy nincs benne a tíz legnagyobb értékesítő között. A Companiesmarketcap.com gyűjtése szerint a Tesla több mint 170 milliárd dollárral ér többet, mint a következő tíz gyártó együttesen (amik között ott van pl. a Toyota, a Mercedes, a General Motors vagy a Ferrari). Üzemi eredményhányadával ugyanakkor nem fér be az első tízbe, sőt a húszba is épp hogy.
Elon Musknak jelentős a rajongótábora. Ők tévedhetetlennek gondolják a Tesla-vezért. Hozzáállásukat jól jellemzi, hogy a torontói balesetről szóló egyik beszámoló alatt az első kommentelő balodali propagandának minősíti a hírt, aminek egyetlen célja, hogy elriassza a vásárlókat a Tesláktól.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak