Kevesen rendelkeznek a megalapozott pénzügyi döntésekhez szükséges képzettséggel, és a szakértő tanácsadók megbízását sem sokan engedhetik meg maguknak, de a mesterséges intelligenciát akkor is jobb kihagyni az ilyen dolgokból.
Hirdetés
 

Amíg a pénzügyi tanácsadók képzésen és szakmai tapasztalaton keresztül szerzik meg a szakértelmüket, addig a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) a hatalmas adathalmazokban található nyelvi minták alapján generálják a kimeneteiket. Ezeken a modellek utólagos hangolásával lehet ugyan finomítani, de előre senki sem láthatja az összes feltehető kérdést és mindazokat az árnyalatokat, amelyekre szükség lenne a megbízható válaszokhoz – olvasható a Mind Matters oldalán közzétett tanulmányban.

Az LLM-ek alapvető korlátaik (lényegében a megértés teljes hiánya) ellenére is képesek "az emberi intelligencia megnyugtató illúzióját" kelteni, kiegészítve kár a könnyed társalgási stílusokkal, de a látszat ellenére semminek sem a szakértői. Az emberekre leselkedő valódi veszély tehát nem az, hogy a mesterséges intelligencia esetleg okosabb lesz náluk, hanem ha azt hiszik, hogy a számítógépek értelmesebbek, és emiatt olyan döntések során is megbíznak bennük, amelyek esetében ez egyáltalán nem indokolt.

A cikkben ismertetett kutatás során 12 pénzügyi problémára kértek megoldást a vezető nagy nyelvi modellektől, vagyis az OpenAI ChatGPT-4o-tól, a DeepSeek-V2-től, az Elon Musk-féle Grok 3 Beta kiadásától és a Google Gemini 2-től. A chatbotok ennek alapján "következetesen bőbeszédűnek" bizonyultak, de gyakran tévedtek, ami megfelel egy tavalyi teszt eredményének, ahol az LLM-ek hasonló kérdésekre "nyelvtanilag helyes és látszólag mérvadó, de számtani és kritikai gondolkodási hibákkal teli" válaszokat adtak.

Valójában semmi okunk sincs hinni nekik

Sok fejlődést tehát nem tapasztaltak: mint kiderült, az MI-chatbotok nem voltak képesek racionális elemzéseket készíteni a kutatók által feltett, alapvető pénzügyi kérdésekre. Néhány válasz ráadásul annyira rossznak bizonyult, hogy az a kutatást végző tudósok elvárásait is messze alulmúlta. Amikor például Grokot arra utasították, hogy számolja össze egy karibi bérlemény havi rezsijét, amelynek bérleti díja 3700 dollár, a közüzemi díja pedig havi 200 dollár, a chatbot ragaszkodott hozzá, hogy ez összesen 4900 dolláros kiadást jelent.

A problémához tartozik, hogy a robotok legmeggyőzőbb válaszaikat is különféle online forrásokból gyűjtötték, de ez is csak az egyszerűbb fogalmak magyarázatánál működött, és mindvégig veszélyesen felszínes kimeneteket generáltak. Az már korábban kiderült, hogy amikor a felhasználók kevésbé bíznak az MI-ben, akkor kritikusabban gondolkoznak, és elhiszik, hogy képesek értékelni és javítani a kimeneteket – amire nagy szükség lenne a nemkívánatos következmények, például az ostoba pénzügyi tanácsok terén is.

Konzumer tech

Kínát robotok tömege segíti a kereskedelmi háborúban

Győztest még korai lenne hirdetni, ha lesz egyáltalán győztese a dolognak, de egyre inkább úgy tűnik, hogy a robotikai versenyben az amerikaiaknak nem sok választásuk lesz az együttműködésen kívül.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.