A Google The Keyword blogjának csütörtöki bejegyzésében jelentette be, hogy a nyáron megnyitja első fizikai üzletét New Yorkban. Az új áruház a nagyváros Chelsea negyedében kap helyet, a tervek szerint a New York-i Google-campus közelében, ahol a vállalat több mint 11 ezer alkalmazottja dolgozik. A kiskereskedelmi egységben Pixel okostelefonokat, prémium kategóriás Pixelbook gépeket és Fitbit fitneszkarkötőket árulnak és javítanak majd, de megtalálhatók lesznek benne a Nest intelligens otthoni eszközei is.
Az üzletben a fogyasztók rendelkezésére állna a Google-márkás eszközökkel foglalkozó ügyfélszolgálatát, és természetesen online megrendeléseiket is átvehetik a boltban. Az új New York-i egység megnyitása azért érdemel figyelmet, mert a Google eddig csak úgynevezett pop-up üzleteket hozott létre termékei népszerűsítésére: ezek ideiglenes létesítmények, amelyek váratlanul bukkannak fel a város egyik vagy másik pontján, és jellemzően olyan különleges termékeket vonultathatnak fel, amivel a vásárlók korábban nem feltétlenül találkozhattak.
Az első állandó Google Store viszont azt a kiskereskedelmi megközelítést követi, amelyre az Apple is épített, és amelynek segítségével közvetlenül is dollármilliárdokat keresett az elmúlt két évtizedben. Az internetes óriás így arra az útra lépne rá az új létesítménnyel, ami a fizikai áruházak üzemeltetésével és a személyes szolgáltatásokkal próbálja támogatni az értékesítést. Az Apple a maga részéről még 2001-ben, Virginiában nyitotta meg első két üzletét, azóta pedig már 270 hasonló márkaboltot telepített világszerte.
Mások abbahagyják, ők csak most kezdik
Érdemes megjegyezni, hogy a Google-bolt megnyitásra majdnem pontosan egy évvel azután kerülhet sor, hogy a Microsoft bejelentette: változtat értékesítési stratégiáján, és megszünteti a Microsoft Store fizikai létesítményeit. A társaság 2020 márciusában, a világjárványra reagálva zárta be a boltokat, hogy az összes többi piaci szereplőhöz hasonlóan az online felületekre irányítsa vásárlóit. Június végén azonban kiderült, hogy az üzletek korábbi formájukban már nem is fognak kinyitni, és amelyik egyáltalán megmarad, azt is egyfajta microsoftos "élményközponttá" alakítják át.
Ahogy akkor írtuk, a Microsoft Store-ok sosem voltak sikeresek az Apple Store boltokhoz viszonyítva, mivel sem azok számát, sem azok forgalmát nem tudták megközelteni. A beszámolók szerint azonban a járvánnyal az Apple-nél is beindult az a folyamat, amelynek során a vállalat elkezdte tudatosan megváltoztatni az ügyfelekkel való interakció módját. Az online szolgáltatások fejlődésével nem igazán maradt olyan dolog, amiért mindenképpen muszáj lenne személyesen bemenni egy Apple Store-ba.
A hálózat sikeressége és a mai napig érezhető kultikus szerepe miatt természetes dolog, hogy az Apple jóval óvatosabban vezényli majd le az átalakulást, és nem teheti meg, hogy a Microsofthoz hasonlóan, egyetlen mozdulattal lelője a fizikai márkaboltok rendszerét. A Google ehhez képest éppen most döntött úgy, hogy rálép erre az ösvényre, amit az idézett blogbejegyzésben természetes állomásnak nevez a cég hardveres termékportfóliójának fejlődésében, és nagyobb hangsúlyt helyez a fogyasztókkal való személyes találkozásra, ami eddig nem volt a Google brand erőssége.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak