A Stripe elemzése szerint sokkal rövidebb idő alatt jutnak el a bevételtermelésig, mint a szoftvercégek korábbi generációi.

Bár rendre felmerülnek kétségek, hogy valaha is megtérülnek-e azok a befektetések, amiket a mesterséges intelligenciára költenek, a VC-ket és az egyéb érdekelt vállalatokat egyelőre semmi sem tántorítja el, hogy öntsék a milliárdokat a fejlesztésekbe. Hiába masszívan veszteséges például az OpenAI, újra és újra kap elégetni való tőkét. A legutóbbi befektetési köre kapcsán azonban volt olyan kockázati befektető, aki azt mondta, nem érti, hogyan jött ki a befektetőknek a matek.

A számok azonban cáfolni látszanak a kétkedőket, állítja a Stripe egy elemzésére hivatkozva a Financial Times. Az MI startupok gyorsabban kezdenek bevételt termelni, mint a szoftvercégek előző generációi. A Stripe adatai szerint az MI startupok elképesztően rövid idő alatt érik el a milliós nagyságrendű bevételt, sokkal gyorsabban, mint az előző generációs, a termékeiket SaaS (online szolgáltatásként kínál szoftver) modellben értékesítő vállalatok.

A Stripe, amely más cégeknek kínál többek között fizetésfeldolgozási megoldásokat, elemezte a fizetési platformját használó 100 legnagyobb bevételű MI startup adatait. A merítés nem teljes, de impresszív: Stripe-ügyfél többek között az OpenAI, az Anthropic, a Mistral, a Midjourney és még egy sor kisebb-nagyobb MI startup, de a GitHub is.

Az adatok szerint a vizsgált teljes körben az egymillió dollár évesített bevétel eléréséhez 11 hónap, az 5 millióhoz kevesebb mint két év kellett (medián értékek) a vállalkozásoknak. A SaaS modellben értékesítő szoftvercégek 15 és 35 hónap alatt jutottak el ezekhez a mérföldkövekhez.

Azokra a cégekre szűkítve a vizsgálatot, melyeknek évesített bevétele már meghaladja a 30 millió dollárt, még jelentősebb a különbség: az MI startupoknak mindössze 20 hónap kellett eljussanak erre a bevételi szintre, míg az első generációt képviselő szoftverszolgáltatóknak kb. 65 hónap (szintén medián értékek).

Jól alkalmazkodnak a piac várakozásaihoz

Az üzleti lap értelmezése szerint a Stripe adatai azt tükrözik, hogy az MI startupok – melyek többsége amúgy szintén SaaS modellben kínálja a termékét – jól alkalmazkodnak a piac igényeihez: olyan kísérleti termékeket dobnak piacra, amikért az ügyfelek hajlandóak azonnal fizetni. Hogy pontosan mennyien, arról a legtöbb esetben nincsenek nyilvános információk. Az aktív felhasználók számáról azonban, amelyek mutatják adott szolgáltatás terjedési sebességét, népszerűségét, vannak. Amikor a ChatGPT-t elérhetővé tették, mindössze két hónap alatt gyűjtött 100 millió aktív felhasználót, amivel a leggyorsabban növő fogyasztói alkalmazás lett. (Igaz, később a Meta Threads több kört vert rá: egy hét alatt lett ugyanennyi felhasználója, de ki beszél ma a Threadsről?)

A Stripe egy elemzője szerint azonban az is fontos ösztönző, hogy az MI startupokon nagy a bevételi nyomás. A modellek kiszolgálásához hatalmas számítási teljesítmény kell, ami folyamatosan finanszírozást igényel. Itt is jó példa az OpenAI: évesített bevételei már 3,4 (más adatok szerint 3,6) milliárd dollár körül járnak, de közben 5 milliárd dollárt költ új modellek képzésére. A gyors bevételnövekedés azonban a befektetők számára reményt keltő. (Arról nem is beszélve, hogy például az OpenAI legfontosabb befektetői – a Microsoft, az Apple vagy az Nvidia –, melyek a startup szakmai hitelét is erősítik, nem feltétlenül a közvetlen megtérülésre hajtanak, és ugyanez elmondható más startupokról is.)

Érdekes változás az is a Stripe szerint, hogy a generatív MI-vel kapcsolatos bevételek már a kezdetek kezdetén globálisak: a vizsgált cégek bevételeinek mintegy 56 százaléka külföldről érkezett. Az adatok szerint például Szingapúr és Izland lakosságának több mint 3 százaléka vásárolt MI-szolgáltatást a vizsgált 100 vállalkozás valamelyikétől.

Az MI startupokba fektetők szívét melengetheti a Stripe jelentése. Megfontolandók azonban a konzervatívabb vonalat képviselő Goldman Sachs elemzőinek gondolatai is. Egy friss jelentésükben – melynek címe is árulkodó: Gen AI: too much spend, too little benefit? – hangsúlyozzák: nem az MI ellen vannak (ez a vád egy nyári jelentése miatt érte a bankot). Ugyanakkor minden jó sztorinál probléma, ha monopolizálja a befektetők figyelmét más lehetőségek rovására. Ez ugyanis irreális várakozásokhoz vezethet a jövőbeli nyereséget illetően. Így aki csak az újra fogad, túlságosan kiszolgáltatottá válik, vélik a bank elemzői.

Piaci hírek

Más világot építene a Z generáció, mint az idősebbek

A fenntarthatóság elősegítését várják az innovatív vállalatoktól, és a cél érdekében életmódváltásra is készek.
 
Minden törekvés ellenére jobb, ha megbarátkozunk azzal, hogy a nyomtatás velünk marad.

a melléklet támogatója a GLOBAL-UNION Kft., a Kyocera márka kizárólagos magyar disztribútora

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.