A tiltásnak persze nincs sok értelme, ameddig más módon továbbra is bárki hozzáférhet a technológiához. A hosszabb távú megoldás egyesek szerint az oktatás rendszerének amúgy is esedékes átalakítása lenne.

A Chalkbeat oktatási portál beszámolója szerint New Yorkban letiltották a diákok és a tanárok iskolai hozzáférését a mesterséges intelligenciára épülő ChatGPT chatbothoz, amelyről rövid publikus karrierje során már kiderült, hogy mennyire meggyőző és élethű írásokat képes generálni. A kormányzati oktatásban működő eszközökön és internetes hálózatokon ennek megfelelően blokkolták a program elérését, tekintettel annak a "diákok tanulására gyakorolt ​​negatív hatásaira, valamint a tartalmak biztonságával és pontosságával kapcsolatos aggályokra".

Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, a robot legnagyobb felhasználói azok a diákok lettek, akik egyre gyakrabban készítik szoftveres támogatással a beadandó esszéiket. Ez még akkor is igaz, ha az MI-algoritmusok ugyan szemantikailag és szintaktikailag is korrekt szövegeket hoznak létre, a tartalom azonban nem mindig koherens, a program érzékeny az online toxicitásra, nem tudja megfelelően ellenőrizni az általa felhasznált információ hitelességét – sőt esetenként kitalált válaszokat is adhat, amire a kutatók az "MI-hallucináció" jelenségeként hivatkoznak.

ChatGPT nélkül sem tökéletes minden

A riportból kiderül, hogy az Egyesült Államok legnagyobb helyi iskolarendszerében végrehajtott lépés továbbgyűrűző hatásokkal járhat, mivel már országszerte megy rajta a vita, hogy miként lenne érdemes reagálni az új technológia gyors terjedésére. Az a képesség, hogy a robot tökéletes esszéválaszokat ad(hat) a témák széles körében, mostanra komoly fenntartásokat keltett sok intézményben és oktatóban, amennyiben a program csalásra és plágiumra ösztönözhet, mellesleg pedig értelmetlenné teszi az íráskészséget fejlesztő feladatok kiadását.

A New York-i oktatási osztály szóvivője szerint az ilyen eszközök alkalmasak rá, hogy gyors és egyszerű válaszokat adjanak a feltett kérdésekre. Az iskolákban azonban a kritikus gondolkodást és a problémamegoldó készségeket próbálják fejleszteni (legalábbis arrrafelé), ennek pedig ellentmond az alkalmazásuk. A hallgatók persze továbbra is igénybe vehetik az oldalt saját eszközeikről vagy más internetes hálózatokról, de az érintettek intézmények is kérhetnek soron kívüli hozzáférést, ha például tanulmányozni szeretnék a mögötte dolgozó technológiát.

Mások szerint persze nem pánikolni kell, hanem kereteket kell szabni a technológia alkalmazásának: erre példának éppen a Google-t hozzák fel, ami 12-20 éve hasonló félelmeket keltett azzal, hogy onnantól a diákok mindenre megkereshetik a választ az interneten. A Chalkbeat által idézett egyik oktató szerint amúgy is ideje lenne eltávolodni a tudás helyett rubrikák kitöltéséről szóló tanítástól. Ez utóbbira a ChatGPT tényleg fenyegetést jelent, de a probléma sokkal kisebb lenne, ha a diákokat az iskolai feladatok is a "tudni érdemes dolgok felfedezésére" ösztönöznék.

Közösség & HR

Ismerni véljük, félünk tőle és kevesen használjuk, mi az?

Ha hinni lehet egy hazai kutatás eredményeinek, akkor a válasz természetesen a mesterséges intelligencia, illetve a szövegalkotásra trenírozott generatív algoritmusok.
 
A világ a "cloud first" stratégiát követi. Nem kérdés, hogy a IT-biztonságnak is azzal kell tartania a tempót, de nem felejtheti, hogy honnan startolt.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Jön a Clico formabontó cloud meetupja, ahol eloszlatják a viharfelhőket

Merre mennek a bitek a felhőben, ledobja-e szemellenzőjét az IT-biztonságért felelős kolléga, ha felhőt lát, lesz-e két év múlva fejlesztés cloud nélkül? A Clico novemberben fesztelen szakmázásra hívja a szoftverfejlesztőket a müncheni sörkertek vibrálását idéző KEG sörművházba.

Minden vállalatnak számolnia kell az életciklusuk végéhez érő technológiák licencelési keresztkockázataival. Rogányi Dániel és Vincze-Berecz Tibor (IPR-Insights) írása.

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 2. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 3. rész

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2023 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.