Ahogy nemrég kiderült, a Meta Threads alkalmazásának mindössze öt napra volt szüksége, hogy elérje a 100 millió regisztrációt, ezzel pedig a leggyorsabban fejlődő fogyasztói alkalmazássá vált, miután az eddigi rekorder, az OpenAI által fejlesztett ChatGPT két hónappal az indulása után jutott el ugyanerre a szintre. Ennél azonban érdekesebb az egyes platformok későbbi növekedési potenciálja: a Meta terveiben az egymilliárdos nagyságrend szerepel, miközben úgy tűnik, hogy a ChatGPT népszerűsége ebben a formájában máris elérte a csúcsot. Júniusban ugyanis az MI-chatbot megjelenése óta először fordult elő, hogy felhasználóinak száma nem nőtt, hanem éppenséggel csökkent az előző havi menniységhez viszonyítva.
A The Washington Post riportja a Likeweb statisztikáját idézi, amelynek alapján a ChatGPT webhelyének mobil és asztali gépekről származó összes forgalma csaknem 10 százalékkal esett vissza a májusihoz képest. Ez egybevág azokkal az ugyancsak július elején közölt adatokkal, amelyek értelmében a chat.openai.com egyedi látogatóinak száma közel 6 százalékkal, az oldalon töltött idő pedig 8,5 százalékkal csökkent az első nyári hónapban. A 100 milliós határtól így is messze vagyunk, hiszen a ChatGPT felhasználói bázisa májusban már meghaladta a 200 millió főt, de a tendencia különösen aggasztó lehet az OpenAI szempontjából, ahol már így is vagyonokat költenek az MI-chatbot fenntartására.
Visszaüthetnek a magasra pumpált elvárások
Az MI-chatbot üzemeltetési költségét már két hónappal ezelőtt is napi 700 ezer dollárra becsülték, ami az újabb verziókkal még magasabb lehet majd. Az OpenAI tavaly több mint 540 millió dollárt fordíthatott a ChatGPT fejlesztésére, kiadásai pedig azóta is szüntelenül emelkednek, ami Szilícium-völgy történetének leginkább tőkeintenzív startupjává teheti. Az valószínűleg soha nem fog kiderülni, hogy pontosan mi okozta a mostani forgalomcsökkenést, aminek bizonyára a tanév végéhez is köze van. Arra azonban nincs garancia, hogy az új szemeszterben a korábbihoz hasonló fellendülés következik, mivel az emberek egy része biztosan rájött, hogy a robot közel sem annyira hasznos, mint korábban gondolta.
A generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatos őrület elsősorban a cégvezetők körében bizonyult tartósnak, akik elsősorban a bevétel és a profit növelését várják tőle. Az egyre gyakrabban felbukkanó hibák azonban véleményessé teszik az optimizmust, legyen szó az MI-hallucinációnak nevezett jelenségről vagy az online információs tér degradálásáról, és kezd nyilvánvalóvá válni, hogy a technológia a jelenlegi szintjén nem annyira hasznos az átlagembernek vagy a társadalom egészének, mint ahogy reklámozzák. Az érdeklődés csökkenése pedig egybeesik a szabályozók figyelmének erősödésével – az OpenAI vezérigazgatója nemrég például a küszöbön álló európai uniós szabályozás miatt fejezte ki aggodalmát.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak