Az internet az elmúlt két évtizedben komoly akadályokat küszöbölt ki a "kreatív gazdaságnak" is nevezett, a szellemi tulajdonra épülő üzleti modell fejlődésében. Ez elsősorban abban nyilvánul meg, hogy az online csatornákon ki lehetett iktatni azokat a köztes szereplőket, akik/amelyek önhatalmúlag dönthették el, ki lesz sikeres és ki nem lesz az. A hálózati logikával működő, szolgáltatásokra épülő rendszerben a legkisebb vállalkozás vagy az egyén is akár globális eléréshez juthat, a tömegtermelés helyett pedig az aktuális igényekre és problémákra adott válaszok kerülnek előtérbe.
Már a ReCreate Coalition (röviden Re:Create) szerzői jogi érdekképviseleti szervezet 2016-os adatai alapján is csak az Egyesült Államokban nagyjából 15 millió ember húzott valamilyen jövedelmet a kreativitásából származó, gazdasági értékkel is bíró tevékenységből. Ők a megvizsgált kilenc darab online platformon összesen 5,9 milliárd dollárt csináltak művészeti tevékenységükből, zenéjükből, fotóikból, videóikból, könyveikből és más alkotásaikból, természetesen nem egyenlő elosztásban.
A YouTube-on keresik a legtöbben a legtöbbet
Az összes platform közül is kiemelkedik a YouTube, ami 2005-ös indulása óta az internetes hírességek első számú ugródeszkájává vált. A Forbes 2017-es statisztikája szerint már csak 10 millió dollár fölötti eredménnyel lehetett felkerülni a legtöbb bevétellel rendelkező youtuberek tízes listájára, a legtöbbet kereső YouTube-sztár becsült keresete (adózás előtt) 16,5 milliárd dollár volt.
A Re:Create közlése szerint 1,8 millió amerikai összesen 3,227 milliárd dollárt szedett össze a Google videós szolgáltatásából, vagyis a YouTube fölénye – köszönhetően a Google hirdetési úthengerének – szinte nyomasztó a többi csatornához képest. Ugyancsak a milliárdos nagyságrendben mozog az Etsy, ahonnan a kreatívkodó felhasználók 1,408 milliárd dollárt vihettek haza. A harmadik a Facebook Instagram oldala, amely 538 milliót fizetett ki a felhasználóknak.
forrás: Re:Create
A legtöbb bevétel egyébként nem jelenti, hogy a YouTube-on próbálkozna a legtöbb ember: a független (tartalom)előállítók számát tekintve 1,79 millió youtuberre 4,7 millió WordPress- és 4,2 millió Tumblr-oldal, 2,97 millió Instagram-profil és 900 ezer Etsy-eladó is jut. Ezek a független alkotók legnagyobb részben még csak kiegészítő jövedelemként tekinthetnek az online csatornákon keresztül szerzett pénzre, de a vizsgált időszakban például már több mint 42 ezren voltak, akik évi 11 ezer dollárnál többet kasszíroztak kizárólag a YouTube-os hirdetésekből.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak