Az Európai Tanács idén márciusban fogadta el a politikai reklámtevékenység átláthatóságáról és célzott folytatásáról szóló rendeletét (TTPA), ami az információ manipulálása és a választásokba való külföldi beavatkozás ellen lépne fel. A szabályozás célja, hogy az uniós polgárok könnyen felismerjék a politikai célú hirdetéseket és azok forrását, emellett azt is biztosítaná, hogy a politikai reklámtevékenységre a a felhatalmazáshoz kötött adatgyűjtéssel és -felhasználással, a véleményalkotás szabadságával és a szólásszabadsággal összeegyeztethető módon kerüljön sor.
A rendelet értelmében a politikai hirdetéseket átláthatósági címkével és egy könnyen visszakereshető átláthatósági közleménnyel kell publikálni, és célzásukat is szigorúan szabályozza. A külföldi beavatkozási kísérleteknek azzal venné elejét, a választások vagy népszavazások előtt három hónappal már tiltja a harmadik országbeli reklámozóknak nyújtott hirdetési szolgáltatásokat. A rendelkezéseket, melyek hatálya alá nem sorolták be a szerkesztői szabadság alá eső tartalmakat vagy személyes véleményeket, 2025 őszétől kell alkalmazni.
Szuper felelősek, mégsem akarják megmérni magukat
Ez a korábbi gyakorlatok függvényében valószínűleg sehol sem lesz zökkenőmentes, a Google pedig már most úgy döntött, hogy hogy nem is próbálkozik a megfeleléssel. A vállalat tegnap bejelentette, hogy még 2025 októbere előtt leállítja a politikai reklámokat az EU-ban, mivel az "jelentős működési kihívásokat" és "jogi bizonytalanságot" vetne fel a politikai hirdetők és a hirdetési platformok számára: a TTPA olyan tágan definiálja a politikai hirdetéseket, hogy azokat a Google léptékeiben nehéz lenne megbízhatóan azonosítani.
A The Register beszámolója szerint a Google hiányolja a megbízható választási adatokat is, amelyek lehetővé tennék a helyi, regionális vagy nemzeti választásokhoz kapcsolódó hirdetések azonosítását az uniós országokban. Bár a Google maga is nagy csinnadrattával szigorította a hirdetői adatok bekérését, abban már nem bízik, hogy a TTPA követelményeit teljesíteni tudná. A lap értelmezésében éppen ez az új szabályozás lényege: ha a szolgáltató nem képes észlelni a beavatkozást, és megijed a kudarc következményeitől, akkor az "Európa győzelmét" jelenti.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak