Amerikában az illetékes hatóságok kifejezetten azt szorgalmazzák, hogy az egészségügyi intézmények, ahol tudnak, térjenek át a telemedicinára.

Egyre aggasztóbb a járványügyi helyzet, ami nem csak az oktatást és a vállalatok üzletmenetét, hanem a járvány miatt rendkívül leterhelt egészségügyi ellátó rendszereket is átalakítja. Mindaz, ami eddig csak kísérlet volt, egyszeriben életmentő rendszerré lép elő.

Az egészségügyi intézmények a vírusterjesztés melegágyai lehetnek, hiszen közvetlen kontaktusba kerülhetnek fertőzöttek (akik esetleg mit sem tudnak tüneteik okáról) és más betegségben szenvedők. Az orvosokat ugyanis épp a veszélyeztetett idősebb korosztály látogatja nagyobb számban, mert jellemzően ők gyakrabban szenvednek krónikus betegségekben. Éppen ezért, akit csak lehet, érdemes az egészségügyi intézményektől távol tartani.

Az USA-ban átmenetileg lazítanak a szabályokon

Az USA egészségügyi és szociális minisztériumának keretében működő Állampolgári Jogok Hivatala (OCR – Office of Civil Rights), amely az egészségügyben forgó személyes adatok védelmét szabályozó HIPAA betartását is felügyeli, lazított a telemedicinában használható rendszerek alkalmazásának szabályain. Mint az OCR elnöke írja közleményében, a hivatal él mérlegelési jogkörével, és nem sújtja büntetéssel azokat az egészségügyi szolgáltatókat, melyek olyan eszközöket is alkalmaznak a betegekkel való kapcsolattartáshoz, amely nem felel meg a HIPAA követelményeinek.

Az OCR álláspontja az, hogy a járvány okozta szükséghelyzet miatt, bármilyen nem nyilvános audio- és videocsatornán felvehetik a kapcsolatot a pácienseikkel. Ez minden ellátásra vonatkozik, azaz nem csak az új koronavírus-megbetegedések diganosztizálására. Az OCR elképzelése szerint az orvosoknak először videocsatornán kell felvenniük a kapcsolatot a pácienssel, hogy eldönthessék a további lépéseket, és csak akkor kerüljön sor személyes kontaktusra, ha a beteg állapota vagy a kezelések azt elengedhetetlenné teszik.

Az intézkedés szerint ehhez a kommunikációhoz az orvosok szinte bármit használhatnak (Apple FaceTime, Facebook Messenger, Google Hangouts, Skype), de például a Facebook Live, a Twitch, a TikTok és az ezekhez hasonló videokommunikációs csatornák tiltottak. Az OCR a szükséghelyzet alatt nem vizsgálja, hogy az adott alkalmazás megszerezte-e a HIPAA-minősítést. Az alkalmazásokat azonban csak az azokban elérhető legerősebb titkosítási és adatvédelmi módban lehet használni. A hivatal arra kéri az egészségügyi szolgáltatókat, hogy a betegek számára tegyék nyilvánvalóvá: ezek az alkalmazások potenciálisan veszélyt jelentenek a személyes adataikra.

Az OCR ajánlása egyébként az, hogy aki teheti, olyan csatornákat használjon, melyek megfelelnek a HIPAA előírásainak. A közlemény ide sorolja a Skype for Businesst, az Updoxot, a VSeet, a Zoom for Healthcare-t, a Doxy.me-t és a Google G Suite-jének Hangouts Meetjét.

Szinte minden megvan a váltáshoz

Az utóbbi évek fejlesztései – főleg a képalkotási és -elemzési területen elért eredmények – most nagyon nagy szerepet kapnak. Az olyan technológiák, mint amit pár éve például a hasnyálmirigyrák mobiltelefon kamerájával történő diagnosztizálásához a Washingtoni Egyetemen kidolgoztak, jól párosítható olyan rendszerekkel, mint amit egy svéd startup, a Kry pár éve elindított, és amit már Norvégiában és Franciaországban is meghonosítottak.

A két példa jól mutatja, hogy a páciensek (és az orvos) kezében lévő technológia hogyan alkalmazható igazán hatékonyan. A Kry modellje ugyanis az, hogy a beteg (vagy magát betegnek érző) páciens és az orvos között két lépésben jön létre a kapcsolat. Első körben a betegnek le kell írnia a tüneteket, fel kell töltenie minden releváns információt (képek, korábbi leletek stb.), és meg kell válaszolnia néhány, a tünetekkel kapcsolatos kérdést. A kapcsolat csak ezután jön létre, és az orvos már a megfelelő alapinformációk birtokában 15 perc alatt megvizsgálja – online. Egy ilyen rendszer protokolljába viszonylag egyszerűen integrálható – akár csak előzetes kockázatfelméréshez – egy a beteg saját eszközére épülő "elődiagnosztizáló" megoldás.

Piaci hírek

Az MI általában sokba kerül. De megtérül-e?

Ellentmondásos adatok keringnek arról, hogy megtérülnek-e, és ha igen, mennyi idő alatt az MI-beruházások.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.