Növelni tudta 6 százalékkal a bevételeit az Oracle a február végével zárult harmadik negyedévében, ennek ellenére nem elégedettek a befektetők a vállalat teljesítményével, pedig az adózás előtti eredmény még látványosabban, 22 százalékkal nőtt. A negyedév teljes bevétele 9,8 milliárd dollár (a múlt évi azonos időszakban 9,2 milliárd volt. Az adózás előtti eredmény ugyan 3,3 milliárd lett (egy éve 2,7 milliárd), ám az amerikai adóreform miatt a vállalatnak 7,3 milliárd dollár adózási céltartalékot kellett képeznie, szemben a tavalyi 460 millió dollárral, így a végelszámolásnál 4 milliárd dollár mínusz jött ki.
A hardverek értékesítéséből származó bevétel csökkent 3 százalékkal, de még így is közel 1 milliárdot hozott. Az üzletág jövője azonban sokak szerint kérdéses annak ellenére, hogy a fejlesztések nem álltak le.
Nőtt a felhő, csak nem eléggé
Bár az Oracle nagyjábókl egy évtizede dolgozik azon, hogy felhős céggé váljon, a piac számára is jól látható, látványos eredmények csak az utóbbi években jöttek. Mark Hurd vezérigazgató 2015 tavaszán azt mondta, hogy a vállalat termékeinek nagy többsége már abban az évben elérhető lesz felhőből. A felhős üzlethez alakították az értékesítési stratégiát, majd árversenyt is hirdetett Larry Ellison.
A stratégia eredményei látványosak voltak, amiben szerepet játszott az az örök szabály is, hogy alacsony bázisról mindig gyorsabban lehet nőni. 2017 második negyedévéig a felhős bevételek növekedési üteme folyamatosan, azaz negyedévről negyedévre gyorsult is, akkor érte el éves összevetésben a 62 százalékot. A következő negyedév azonban már stagnálást hozott, majd elindult a lassulás. Az előző negyedév már csak 44 százalékos bővülést hozott, amit eléggé zokon vettek a befektetők: az eredmények közzététele után 7 százalékot esett a vállalat részvényeinek az árfolyama.
A növekedési ütem a február 28-án zárult negyedévben tovább lassult. A SaaS (Software as a Service) bevételek 33 százalékkal bővültek (1,15 milliárd dollár), a felhős infrastruktúra- és platformszolgáltatások (IaaS, PaaS) pedig 28 százalékkal (415 millió dollár). A teljes felhős bevételek így összességében 32 százalékkal bővültek: a tavalyi 1,2 milliárddal szemben idén közel 1,6 milliárd dollárt hoztak. A negyedévben a vállalat teljes bevételének 12 százalékát hozta a SaaS üzlet, a teljes felhős szegmens pedig összesen 16 százalékát.
Ennek az eredménynek a megítélésében eltérés van a vállalat vezetése és az elemzői várakozások között. Míg az Oracle szerint az ütem megfelel a vállalat elvárásainak, az elemzők nagyobb tempót reméltek.
A lincencek nem kopnak ki
Ezzel párhuzamosan ha nem is állt meg az új licencek értékesítéséből származó bevételek csökkenése, a tempó egészen visszafogott lett. Az előző negyedévi stagnálás után ugyan most 2 százalékkal csökkent éves összevetésben az ebből származó bevétel, de még mindig 1,4 milliárd dollárt hozott a konyhára. Ez ugyan kevesebb, mint a teljes felhős bevétel, ám ott van mellette egy igencsak vaskos, kereken 5 milliárdos frissítési és terméktámogatási bevétel, ami jó 5,5 százalékkal nőtt is tavalyhoz képest. Ez utóbbi a vállalat fő bevételi forrása: a teljes bevétel 52 százalékát hozza, míg az új licenceladásokkal együtt közel 66 százalékát.
A következő negyedévben szerény növekedésre számít az Oracle. Ebben az is benne van, hogy a felhős bevételek növekedési ütemének további lassulását prognosztizálta a vállalat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak