Elmaradtak az előzetes várakozásoktól az Alphabet második negyedéves eredményei. A június 30-ával zárult időszakot 69,7 milliárd dollár bevétellel zárta a vállalat (az elemzői konszenzus 69,9 milliárdot várt). A YouTube reklámbevétele 7,3 milliárd lett (várt: 7,5 milliárd); a Google Cloud pedig 6,3 milliárd dollárt hozott (várt: 6,4 milliárd). A befektetőknek azonban nincs okuk panaszra, a kulcsterületek jó egészségnek örvendenek. Ennek megfelelően emelkedett is az árfolyam a közzététel után.
A vállalat bevételei összességében 13 százalékkal nőttek, ami a rendkívül magas bázisnak köszönhetően szerénynek mondható. Egy éve még 62 százalékos növekedésről számolhatott be a menedzsment a pandémiát követő újranyitás és a fogyasztói költések növekedése miatt.
A mostani eredményt a dollár erősödése is szemmel jól látható mértékben befolyásolta: 3,7 százalékponttal csökkentette a bevételnövekedést, állította Ruth Porat, a vállalat CFO-ja a CNBC-nek. Porat szerint a folyó negyedévben ez a hatás még erősebb lesz. Ez egyébként érthető is, hiszen a Google bevételeinek 55 százaléka származik külföldről.
A forgalom zömét továbbra is a reklámok termelik meg. Az egy évvel korábbihoz képest szerény, 12 százalékos növekedés 56,3 milliárd dollárt hozott. A bevételek növekedésének lassulása egyébként a YouTube-nál volt a leglátványosabb: a tavalyi 84 százalék után most csak 5 százalékkal nőtt az ügyfélköltés. Ez dollárban 7,3 milliárdot jelent. A CNBC szerint ebben nem csak a piac lassulásának van szerepe, hanem annak is, hogy egyre több hirdető fordul a TikTok felé.
A nagy pénztermelő természetesen a Google Search, amely 14 százalékkal nőtt, és így 40,7 milliárd dollárt hozott (tavaly 35,9 milliárd). A szegmens növekedését elsősorban az utazási és kiskereskedelmi témájú keresések hajtották.
Ami a jövőt illeti, a Google-t ezen a piacon is érték a csapások, utal a Reuters a Netflix egy közelmúltbeli fontos döntésére. Mint azt a Bitport is megírta, a streamingcég a Microsofttal valósítja meg tervét, hogy hirdetésekkel szórja tele a szolgáltatását azoknak, akik csökkentett áron szeretnének mozizni.
Nincs nyereség a Google Cloudnál
Az egyéb szegmensekből a legfontosabb a felhő. A Google Cloud bevételei 36 százalékkal nőttek, de a 6,3 milliárdos bevétel mellé közel 860 milliós veszteség társult (tavaly 4,6 milliárdos bevételnél a mínusz 590 millió volt). A Google azonban továbbra is offenzívában gondolkodik, hogy piacot nyerjen a legnagyobb riválisaitól, az Amazon AWS-től és a Microsofttól.
Sundar Pichai vezérigazgató az eredmények ismertetésekor a Google Cloud jelentős potenciáljáról beszélt egy olyan piacon, amely szerinte még mindig formálódik. Mind Pichai, mind Porat hosszú távú befektetésnek tekinti a felhőt. Arról azonban egyikük sem beszélt, hogy ebből mikor lesz nyereség.
A vezérigazgató egyébként ugyanilyen területnek tekinti a mesterséges intelligenciát is.
Az önvezető technológiákat fejlesztő Waymo és a többi, egyelőre inkább kockázati befektetésnek minősíthető terület összességében elenyésző bevétel, 193 millió dollár mellett 1,7 milliárd dollár veszteséget termelt.
Az Alphabet arra készül, hogy nehezebb idők jönnek. A lezárt negyedévben ugyan még 21 százalékkal nőtt a teljes munkaidős alkalmazottak létszáma az előző év azonos időszakához képest, de a múlt hónapban már bejelentették: 2023-ig visszafogják a felvételt és a beruházásokat is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak