A magyarországi szállodák kettős képet mutatnak. A modern, napjaink vendégelvárásainak megfelelő – főleg négycsillagos – szállodák mellett nagy számban találhatók hazánkban az innovatív technológiákat nélkülöző, jellemzően háromcsillagos hotelek. Különösen igaz ez Budapesten kívül. A Bitport megrendelésére készített, a vidéki hotelek infokommunikációs fejlettségét kutató Modern Szállodák 2018 felmérés eredményei azt mutatják, hogy az alapvető elemek a legtöbb helyen adottak, de egyes fontos technológiák még csak szűk körben terjedtek el.
Az alapok – legyen weboldalunk és Facebook-profilunk
A hazai szállodák a piaci környezetben történő boldogulásához elengedhetetlen online felületekkel ma már kivétel nélküli rendelkeznek. Bár a szállodai weboldalak fejlettsége széles spektrumon mozog, rendszerint szobainformációkat, kedvezményes csomagajánlatokat, galériát és elérhetőséget mindenhol találunk. Jellemzően a weboldalak magyar, angol és német nyelven érhetők el, de megjelenik az orosz és a lengyel nyelv is, ami a legfőbb küldő országok változásait mutatja.
Érdekesebb kérdés a szálloda saját honlapján történő online foglalási lehetőség. Ez a lehetőség valós idejű foglaltsági információkkal, csomagajánlatokkal jellemzően a négycsillagos szállodáknál jelenik meg. Míg a háromcsillagos szállodák alig 16 százalékánál érhető el ilyen lehetőség, addig a négycsillagosaknál négyből három honlapon megtaláljuk az online foglalási felületet. Ahol van ilyen funkció, a foglalások 15-20 százaléka automatikusan, online történik – sőt a funkciót több szálloda is összekapcsolta a recepciósok rendszerével, ami egyszerűbbé tette a foglaltság menedzselését.
Vendégeknek wifi: van is, meg nincs is
A szállóvendégek ma már ugyanolyan internetezési élményt várnak el a szállodában, mint otthon. Ezt az igényt a szállodák is próbálják kielégíteni. Egyre kevesebb szállásra igaz, hogy a közös terekbe letesznek egy wifi routert, és aki rácsatlakozik, vagy talál használható netet, vagy sem.
A korszerű, központosított wifi rendszerek ma már képesek stabil, megbízható internetezési élményt biztosítani egy szálloda egész területén. A vendégek a telefonjukkal akár egy Viber-hívás közben is átsétálhatnak az épület egyik végéből a másikba anélkül, hogy a kapcsolat megszakadna. A központosított wifi ráadásul árnyaltabb sávszélesség-kiosztást is lehetővé tesz. A vendégek netezését a szálloda így szabályozhatja, például időkorlátos, személyre szóló voucher kódokat adhat a bejelentkezésnél, illetve a különböző szobákhoz különböző sávszélességet rendelhet. Az ilyen rendszerek emellett marketing célokra is használhatók: például a bejelentkező ablak után a vendég átirányítható a szálloda Facebook oldalára vagy a kedvezményes ajánlatokat tartalmazó oldalára.
Egy ilyen rendszerhez az alap, azaz hogy a minden szobához biztosítanak vezeték nélküli kapcsolatot, a válaszadó szállodák mindegyikében elérhető. A felmérésben részt vevő szállodák 17 százalékánál a wifi mellett vezetékes kapcsolat is használhatnak a vendégek.
A netezési élménye azonban erősen függ a rendelkezésre álló sávszélességtől és a wifi hálózat fejlettségétől. Ebben már gyengébben állnak a szállodák. Előbbivel a szállodavezetők 32 százaléka volt elégedetlen. Egy több mint 300 szobás balatoni szálloda vezetője például arról panaszkodott, hogy a teljes sávszélessége nem éri el az 50 Mbit/s letöltési sebességet. A nagyobb városokban működő szállodák sokkal jobb helyzetben vannak: a gigabites optikai kapcsolat sem ritka.
Probléma a wifi hálózatok magas átlagéletkora is: a felmérés szerint ez 6 év. A 2016 előtt kiépült vezeték nélküli hálózatok még csak a korábbi, lassabb netezést lehetővé tévő szabványokat biztosítják a vendégeknek, a mai telefonokkal és tabletekkel elérhető, otthoni környezetben gyakorlatilag teljesen általános 802.11ac sebességét nem (ennek elméleti maximuma 1300 Mbit/s, jellemzően azonban 500 Mbit/s átviteli sebességgel üzemel). Összességében az látszik, hogy néhány közelmúltban épült szállodát leszámítva a hotelek többségében megérett a vezeték nélküli hálózat a korszerűsítésre – annál is inkább, mert ez a szolgáltatás kritikus a vendégek elégedettsége és visszacsábíthatósága szempontjából.
A biztonságérzet is javítható IT-val
Azzal a szállodavezetők többsége tisztában van, hogy vendégek otthonosságérzete nagyban függ attól, hogy mennyire érzik magukat és értékeiket biztonságban a szálloda területén. Ez a biztonságérzet jelentősen javítható biztonsági kamerarendszerek alkalmazásával. Azt is tudják, hogy egy modern szállodai megfigyelőrendszerek kialakítása hatékony védelmet nyújt a szállodai lopások megelőzéséhez, vagy egy esetleges probléma esetén alkalmasak az elkövetők azonosítására, útvonaluk nyomon követésére.
Arról azonban csak a válaszadó szállodavezetők harmada van meggyőződve, hogy az általuk kiépített kamerarendszer – ha egyáltalán van ilyen – alkalmas lenne egy illetéktelen behatoló azonosításra, a rendőrség munkájának segítésére. Ezen a területen még jelentős fejlődésre lenne szükség. Az ilyen fejlesztéseket egyébként a Kisfaludy Program pályázatai is támogatják (lásd a keretes szövegrészt).
Ez még mindig nem a csúcstechnológia
Egy négycsillagos szállodában már alap a kártyás beléptetőrendszer: kártyával nyitható a szobaajtó vagy indítható a klíma. Bőséggel vannak azonban további lehetőségek is. Az érkező vendéget névre szóló üdvözlő szöveg várhatja a TV képernyőjén. A TV-n emellett reklámüzenetek, turisztikai információk is megjeleníthetők, vagy videótár jelleggel fizetős tartalmakat is lehet biztosítani.
A Kisfaludy Program informatikai vonatkozásai
2017 végén indította a kormány a Kisfaludy Programot, melynek irányítója a Magyar Turisztikai Ügynökség. A program egyik fő célja a Kiemelt Turizmusfejlesztési Térségekben található szálláshelyek színvonalának növelése, a turisztikai kínálat szélesítése. Bár nem önálló támogatási célként, de a szálláshelyek felújítása, bővítése mellett a programban deklaráltan megfogalmazták a hotelek, panziók működési hatékonyságának növelését információtechnológiai eszközökkel – hotel Wi-Fi, hotel TV, foglalási rendszerek kialakítása, honlap korszerűsítése, kamerás megfigyelőrendszerek kiépítése stb. –, valamint a megújuló energiák használatával.
A kártyás beléptető rendszerek a válaszoló szállodák közel felénél – mint fentebb írtuk, a négycsillagos hoteleknél szinte általánosan – elérhetők, addig modern hotel-TV rendszer mindössze a felmérésben részt vevők kevesebb mint 10 százalékánál érhető el.
Olcsóbb üzemeltetés megújuló energiaforrásokkal
Bár nem szorosan tartozik az infokommunikáció területéhez, az innovatív megoldások sarkalatos pontja egy szállodában az energiaellátás. A modern technológia megoldások a vendégelégedettség növelése mellett a költséghatékonyság javítását is segíthetik, utóbbi pedig egy szálloda profitabilitásának az egyik legfontosabb eleme. Az elmúlt évek pályázati lehetőségeinek köszönhetően a vidéki szállodák közel kétharmada épített be energiarendszereibe megújuló forrásokat – főként napenergia és termálvíz alapú fűtési és áramtermelési megoldásokat.
Az ilyen megoldásokkal még nem élő szállodák jellemzően háromcsillagos, nagyobb fejlesztéseken még át nem esett épületek, ahol nagy támogatásintenzitással megvalósulhatnak ilyen projektek.
Összefoglalva: a felmérésből pozitív tendenciák rajzolódnak ki a hazai szállodapiac technológiai felkészültségében, de még széles a szakadék a modern, közelmúltban épült vagy felújított, jellemzően négycsillagos hotelek és a kisebb településeken, valamint a Balaton partján üzemelő, fejlesztéseken át nem esett háromcsillagos egységek között.
A magasabb kategóriájú hotelek technológiai fejlesztéseit a külföldi és a magasabb fizetőképességű hazai vendégekért folytatott verseny hajthatja. Az alacsonyabb kategóriájú szállodák versenyképességében pedig jelentős előrelépést hozhatnak az akár 70 százalékos támogatásintenzitású, mindössze 25 százalékos önerőt igénylő Kisfaludy-pályázatok.
A kutatásról
A Modern Szállodák 2018 felmérés 72 magyarországi három és négycsillagos, nem budapesti szálloda vezetőjének telefonos és online kérdőíves megkérdezésével készült 2018. július 3. és 30. között.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak