A távmunka velünk marad, a munkaadók pedig új módszereket keresnek a termelékenység ellenőrzésére, ami súlyos következményekkel járhat az alkalmazottak személyiségi jogaira és közérzetére nézve.

A távmunka erőltetett ütemű bevezetésével a munkáltatók érdeklődése is megnőtt a különféle felügyeleti megoldások iránt, amit elsősorban a vállalatuk helyzetét érintő bizonytalanság generál, másrészt az arra vonatkozó fenntartásaik, hogy az otthonról dolgozó alkalmazottak tényleg mindent megtesznek-e a vállalati hatékonyság fenntartásáért. Az üzleti vezetők csaknem háromnegyede érzi úgy, hogy a távmunkával csökkent a kontrollja a saját üzleti egysége fölött, tízből hatan nyomasztónak tartják, hogy nem felügyelhetik személyesen a beosztottakat – derül ki az ExpressVPN május végén közzétett felméréséből.

A megkérdezett vezetők 57 százaléka nem bízik az embereiben, ha azok személyes ellenőrzés nélkül dolgoznak, 59 százalékuk pedig úgy gondolja, hogy ilyen ellenőrzésre ugyanúgy szükség van, ha valaki távmunkában végzi a feladatait. A kutatás alapján már a szervezetek 78 százalékánál alkalmaznak is ilyen irányú monitoring szoftvereket, annak ellenére, hogy a munkáltatók 84 százalékának kisebb-nagyobb etikai jellegű fenntartásai vannak a szóban forgó eszközök bevetésével szemben.

Az ExpressVPN a Pollfishsel közösen 2 ezer munkáltató és 2 ezer céges alkalmazott válaszait vizsgálta a távoli vagy hibrid munkavégzési modellekben. A kutatás a munkáltatói felügyelet mértékét, bővülésének ütemét, illetve annak hatásait próbálta meg felmérni az alkalmazottakra, mivel a távmunka a járvány utáni időkben is minden bizonnyal velünk marad. Ennek ráadásul nem csak észszerű munkaszervezési okai vannak, hiszen azok közül is sokan lelkesen felugráltak a trendvonatra, akik nemrég még elvárták, hogy mindenki pontosan 9 órától 17 óráig az íróasztalánál ülve játsszon a filctollaival.

Nem kell ott lenned, hogy elhidd

A VPN-szolgáltató beszámolójának érdekesebb megállapításai közé tartozik, hogy a társaságok 57 százalékánál az elmúlt 6 hónapban telepítettek valamilyen felügyeleti megoldást, összességében pedig 90 százalékuk követi valamilyen módon az alkalmazottak munkacélú és nem munkacélú elfoglaltságainak alakulását – mindezt a már említett etikai fenntartások ellenére, ami egyelőre még ötből négy munkáltatóra jellemző. 73 százalékban az emaileket, hívásokat, üzeneteket vagy videókat is felhasználják a teljesítményértékeléshez, sőt (most az Egyesült Államokról beszélünk) 46 százalékuk ezek alapján méri fel, hogy milyen esélyek vannak a szakszervezeti mozgolódásra.

Az alkalmazottak ezzel szemben szinte naivnak tűnnek: egyharmaduk nem hiszi el, hogy a munkahelyükön aktívan monitorozzák az online tevékenységüket, 15 százalékuk pedig azzal sem volt tisztában, hogy ez technikailag egyáltalán lehetséges. Nagyobb részük, 56 százalékuk ugyanakkor stresszes dolognak tartja, hogy ilyen-olyan módon megfigyelhetik a kommunikációját, 41 százalékuk folyamatosan keresi is az erre utaló jeleket, 32 százalékuk pedig mindennek hatására kevesebb szünetet tart a távmunka során, mint ahogy a korábbi irodai környezetben tette volna.

Bár ez inkább csak tájékoztató jellegű dolog, de a válaszadók majdnem fele fizetéscsökkentést is vállalna, ha cserébe biztos lehetne benne, hogy nem figyelik meg. 41 százalékuk viszont arról számolt be, hogy a rögzített munkahelyi hívásaiban garantáltan hangzott már el olyasmi, amiért gond nélkül elbocsáthatnák; eközben a munkáltatók majdnem ugyanekkora arányban, 38 százalékban nyilatkoztak arról, hogy rúgtak már ki alkalmazottakat a rögzített és eltárolt hívások felhasználásával.

Ezt a divatot sem érdemes túltolni

A kutatás részletes arányokat közöl a jövőben tervezett bevezetésekről is, hozzátéve, hogy ezzel kimutatható módon az elégedetlenség növekedését is kockáztatják. A válaszadók több mint fele az ilyen lépések nyomán akár munkahelyet is váltana, ezzel összefüggésben pedig érdemes feldézni, hogy a munkáltatók több mint ötöde nem is feltétlenül értesítené a dolgozókat, ha bevezetne valamilyen új monitoring szoftvert. Itt már tényleg azon a szinten járunk, ahol érdemes újra végiggondolni, hogy önmagában a távmunka rombolja az üzleti teljesítményt, vagy a hatékonyság fenntartását szolgáló technikai eszközök alkalmazása fog visszafelé elsülni.

A tanulmány készítői szerint egyértelmű, hogy a munkahelyi megfigyelés több kárt okozhat, mint hasznot, amennyiben az elégedetlenség növekedéséhez vezethet, ha az alkalmazottak munkamoráljuk megkérdőjelezését és személyes határaik megsértését látják benne. Ez egyrészt ahhoz vezet, hogy a szakemberek elhagyják az érintett cégeket, de az sem előremutató dolog, ha romlik a dolgozók általános közérzete. A távolról dolgozók száma úgy növekszik folyamatosan, hogy többségüknek egyelőre nem világos a jövőbeni helyzete.

Ezt valaki már az Uber először forradalminak kikiáltott modelljéhez hasonlítja, amiről utóbb kiderült, hogy technológiai szempontból talán innovatívnak tekinthető, de semmiképpen sem az a munkaerőre vonatkozó elképzeléseit illetően, hiszen az innovációra hivatkozva teljesen leépítette a munkavállalói juttatásokat. Máshol a szakszervezetek olyan törvényi változtatásokat sürgetnek, amelyeknek biztosítaniuk kell a gépi döntések emberi felülvizsgálatához vagy a kommunikációs szünetekhez való jogokat, hogy még idejében visszaszorítsák az irreális teljesítménycélokat vagy a munkavállalók emberi méltóságának semmibevételét.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.