A számítógépes játékok gyógyászati célú felhasználása nem mai történet, az egyre élethűbb környezetet biztosító új eszközök azonban jelentősen növelhetik a módszer eredményességét.

A kutatók meglehetősen régen felismerték, hogy bizonyos pszichológiai betegségek kezelésére alkalmasak lehetnek a számítógépes játékprogramok. Azaz ellentétben a gyakran felbukkanó bulváros szalagcímekkel, nem feltétlenül véreskezű, agresszív felnőtteket eredményez a lövöldözés, hanem éppen ellenkezőleg. Az amerikai hadseregben pedig lassan már évtizedes tapasztalatokra fejlesztik egyre tökéletesebbre a módszert.

Virtuális Irakkal kezdődött

Az Egyesült Államok katonasága általában minden technológiai újításra elsőként csap le, így nem meglepő, hogy ezekben a körökben indult még 2005-ben az a program, amelynek keretében a poszttraumás stresszben szenvedő veteránokat igyekeztek gyógyítani úgy, hogy egy számítógépes játékkal idézték fel a páciensben a kellemetlen emlékeket. Az alapot a 2004-ben megjelent Full Spectrum Warrior lövöldözős program szolgáltatta, de a hadsereg a maga igényeire szabva elkészítette a Virtual Iraq és Afghanistan elnevezésű saját változatát.

Mostanában viszont már javában folyik az új generációs környezet tesztelése, amely nem csupán az azóta gyűjtött tapasztalatokat, de a technológiai fejlődést is kihasználja. A Bravemind (kb. bátor elme) elnevezésű projekt során a kezelendő személy egy olyan virtuális valóságot biztosító sisakot kap, amellyel újraélheti korábbi kellemetlen élményeit, miközben szakemberek kontrollálják az egész folyamatot. Az élményt 3D-s hanghatások, vibráció, sőt illatok, szagok teszik teljessé. A sivatagi utaktól, a népes városokig sokféle, valóságosnak tűnő környezetet tudnak a programban teremteni, ahol nem csupán harci helyzetet, járőrözést lehet szimulálni, de például konkrét sérüléseket is.

Biztató eredmények

A programot vezető szakember szerint a kezdeti kísérletek alapján elmondható, hogy a kezelt betegek háromnegyedénél érzékelhető javulást hozott a virtuális tér rendszeres látogatása. Az alkalmazást valószínűleg lényegesen szélesebb körben lehet majd használni, hiszen a posztraumás stresszt okozó harctéri és egyéb helyezetek előzetes átélése segíthet a betegség kialakulásának megakadályozásában is. De nem csak a közelben elzúgó golyók és a társak sebesülései okoznak maradandó lelki problémákat. A Bravemindban ugyanis készültek szexuális traumát feldolgozó szcenáriók is. Itt természetesen nem arra kell gondolni, hogy durva, erőszakos jeleneteket imitál a program, sokkal inkább arra, hogy a személyt olyan helyzetbe hozzák, ahol a döntési képességétől érzi megfosztva magát, csapdahelyzetet érzékel, satöbbi.

Hogy a virtuális eszközökben milyen sok lehetőség rejlik, azt jól mutatja, hogy az utóbbi időben egyre több informatikai óriás igyekszik ilyesmivel kirukkolni. Legutóbb például az Oculust Rift fejlesztőjét vásárolta fel a Facebook. Mark Zuckerberg akkor világossá is tette, hogy nem feltétlenül a játékipar mentén képzelik hasznosítani a 2 milliárd dolláros áron megvásárolt technológiát.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.