A kutatók meglehetősen régen felismerték, hogy bizonyos pszichológiai betegségek kezelésére alkalmasak lehetnek a számítógépes játékprogramok. Azaz ellentétben a gyakran felbukkanó bulváros szalagcímekkel, nem feltétlenül véreskezű, agresszív felnőtteket eredményez a lövöldözés, hanem éppen ellenkezőleg. Az amerikai hadseregben pedig lassan már évtizedes tapasztalatokra fejlesztik egyre tökéletesebbre a módszert.
Virtuális Irakkal kezdődött
Az Egyesült Államok katonasága általában minden technológiai újításra elsőként csap le, így nem meglepő, hogy ezekben a körökben indult még 2005-ben az a program, amelynek keretében a poszttraumás stresszben szenvedő veteránokat igyekeztek gyógyítani úgy, hogy egy számítógépes játékkal idézték fel a páciensben a kellemetlen emlékeket. Az alapot a 2004-ben megjelent Full Spectrum Warrior lövöldözős program szolgáltatta, de a hadsereg a maga igényeire szabva elkészítette a Virtual Iraq és Afghanistan elnevezésű saját változatát.
Mostanában viszont már javában folyik az új generációs környezet tesztelése, amely nem csupán az azóta gyűjtött tapasztalatokat, de a technológiai fejlődést is kihasználja. A Bravemind (kb. bátor elme) elnevezésű projekt során a kezelendő személy egy olyan virtuális valóságot biztosító sisakot kap, amellyel újraélheti korábbi kellemetlen élményeit, miközben szakemberek kontrollálják az egész folyamatot. Az élményt 3D-s hanghatások, vibráció, sőt illatok, szagok teszik teljessé. A sivatagi utaktól, a népes városokig sokféle, valóságosnak tűnő környezetet tudnak a programban teremteni, ahol nem csupán harci helyzetet, járőrözést lehet szimulálni, de például konkrét sérüléseket is.
Biztató eredmények
A programot vezető szakember szerint a kezdeti kísérletek alapján elmondható, hogy a kezelt betegek háromnegyedénél érzékelhető javulást hozott a virtuális tér rendszeres látogatása. Az alkalmazást valószínűleg lényegesen szélesebb körben lehet majd használni, hiszen a posztraumás stresszt okozó harctéri és egyéb helyezetek előzetes átélése segíthet a betegség kialakulásának megakadályozásában is. De nem csak a közelben elzúgó golyók és a társak sebesülései okoznak maradandó lelki problémákat. A Bravemindban ugyanis készültek szexuális traumát feldolgozó szcenáriók is. Itt természetesen nem arra kell gondolni, hogy durva, erőszakos jeleneteket imitál a program, sokkal inkább arra, hogy a személyt olyan helyzetbe hozzák, ahol a döntési képességétől érzi megfosztva magát, csapdahelyzetet érzékel, satöbbi.
Hogy a virtuális eszközökben milyen sok lehetőség rejlik, azt jól mutatja, hogy az utóbbi időben egyre több informatikai óriás igyekszik ilyesmivel kirukkolni. Legutóbb például az Oculust Rift fejlesztőjét vásárolta fel a Facebook. Mark Zuckerberg akkor világossá is tette, hogy nem feltétlenül a játékipar mentén képzelik hasznosítani a 2 milliárd dolláros áron megvásárolt technológiát.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak