A Samsung és a Huawei már be is mutatta a méregdrága új eszközöket, de más gyártók is iparkodnak, hogy piacra vigyék saját megoldásaikat.

A kettéhajtható képernyővel rendelkező, okostelefonként és tabletként is használható eszközökről már hosszú ideje spekuláltak, de ténylegesen csak tavaly novemberben mutatták be a legelső, bolti forgalomba szánt készüléket. A várakozások szerint a babérokat a Samsung aratta volna le, azonban két nappal megelőzte egy Royole nevű kínai startup, amely saját termékkel lépett a nyilvánosság elé – így a Samsungnak be kellett érnie az "első komolyan vehető hajtogatós telefon" bejelentéséért járó dicsőséggel.

Azóta a nehezen magyarázható újításból külön termékkategória lett: nem csak a dél-koreaiak jöttek ki a Galaxy Fold névre keresztelt okostelefonnal, hanem az LG, a Huawei, a Lenovo, a Motorola és mások is felpattantak a legújabb divathullámra. Bár egyelőre nem fenyeget, hogy az új fajta készülékek elöntik a boltokat (sőt az első árcédulák alapján később sem kell hosszú sorbanállásra számítani), lassan indokolt lesz összeszedni, hogy melyik gyártótól mire lehet számítani a hajtogatós telefon-tabletekkel kapcsolatban.

A Business Insider összeállítása alapján a következő márkák vannak jelen vagy terveznek megjelenni az új termékkategóriában:

A Samsung már említett Galaxy Fold modellje április végétől lesz megvásárolható, azonban a korlátozott mennyiség miatt csak bizonyos boltokon keresztül lehet majd hozzájutni. Az 1980 dollárba kerülő eszköz az erős hardver vagy a csúcskategóriában már elmaradhatatlan kamerarendszer mellé egy strapabíró, speciális zsanérrendszert kapott, ami az ígéretek szerint több százezer becsukást-kinyitást is elvisel. Ha legalább 300 ezerrel számolunk, akkor ez azt jelenti, hogy napi 100 nyitás-zárással is 8 évig kell bírnia a kiképzést.

A Huawei nem sokkal a Galaxy Fold debütálása után, a barcelonai Mobile World Congress (MWC) kiállításon rántotta le a leplet a Mate X nevű készülékről, ami egyedi hajtási megoldással, elképesztő technikai paraméterekkel és (ellentétben a Samsung telefonjával) már alapértelmezett módon 5G-képesen lesz elérhető. A Mate X ára is ehhez igazodik, ugyanis a kínai gyártónak sikerült jó 600 dollárral megfejelni a koreaiak majdnem 2 ezer dolláros ajánlatát, így a telefon magyarországi listaárát simán az 1 millió forint környékére várhatjuk.

A legelső hajtogatható telefon gazdája, a Samsungot célfotóval előző Royole egy kevéssé ismert technológiai vállalat, amelynek FlexPai tablet-telefonja már 1300 dollártól rendelhető volt a novemberi bemutató óta. Ez már sokkal életszerűbbnek tűnik az előző két modell árazásához képet, azonban maga a készülék is "első generációs terméknek" tűnik: a bumfordi kialakítás, a nem különösebben megindító hardver és a fejletlen szoftveres támogatás miatt nem világos, hogy kinek szánják az egyelőre Kínában értékesített gépeket.

Váltsunk vissza egy kategóriát, és jöjjön a sorban a Xiaomi, amely január elején terjesztett el egy videót a saját megoldásáról. Az egyelőre csak prototípuskánt létező eszköz bolti megjelenése még nem aktuális, de a nem túl sok információt tartalmazó rövidfilm egy mindkét szélén behajtható táblagépet mutat, amelyből hagyományos okostelefont lehet origamizni. Szakértői vélemények alapján rendben lévőnek tűnik a felvétel, és nincs kizárva, hogy tényleg egy gyártásra érett eszközt látunk rajta, nem pedig egy "deepfake" rendezést.

A BlackBerry és Alcatel márkákat kezelő, szintén kínai TCL több saját prototípust is magával vitt az MWC kiállításra, amelyek között egy köztes méretet célzó hajtás vagy órává alakítható modell is szerepelt. A vállalat világossá tette, hogy 2020 előtt nem fog hajtogatós csodatelefonokkal a piacra lépni, ezen kívül célul tűzte ki, hogy majdani terméke legalább 30 százalékkal olcsóbb legyen a Samsung által belőtt, 2 ezer dollár körüli árszintnél.

Érdemes szót ejteni az LG-ről is, ahol egyelőre nincs szó kettéhajtott tablet-telefonokról, ám a dél-koreai gyártó legelső 5G-s készüléke, a V50 ThinQ 5G egy olyan opcionális kiegészítővel rendelkezik majd, amely nem csak tokként védi az okostelefont, de egy második, alig valamivel kisebb kijelzőt is biztosít hozzá. Pillanatnyilag még sem a készülék, sem a Dual Screen nevű csatolmány nem rendelhető, így azt sem tudni, hogy végül melyik mennyibe fog kerülni.

Ennél is kevésbé konkrét, de mindenképpen indokolt az Apple felsorolása, ahol mindössze egy február végén benyújtott szabadalom árulkodik róla, hogy nem vetették el a hajtogatható telefonok ötletét. A dizájn és a technikai jellemzők itt nem csak az okostelefonos, de a laptopokhoz, okos órákhoz, sőt fülhallgatókhoz tervezett kialakítást is megcélozzák. A társaság egyébként már 2016-ban is beadott egy hajtható telefonnal kapcsolatos (máig függőben lévő) oltalmi bejelentést, de ez a példa is mutatja, hogy a technológiai szabadalmak jelentős részét sosem látjuk viszont a piacosított termékekben.

A mezőnyhöz legújabban a Motorola csatlakozott: a vállalat termékfejlesztésért is felelős alelnöke tegnap erősítette meg az Engadget interjújában, hogy náluk is javában dolgoznak egy hajtogatós mobil eszközön. Ez megerősíti a Wall Street Journal januári értesülését, amely arról szólt, hogy a társaság a korábbi, nagy sikerű Razr sorozat felélesztésére készül, legalábbis ami az akkori "flipes" telefonok dizájnját illeti. A Motorola megközelítésének az lenne az újdonsága, hogy másokkal ellentétben nem az eszköz külső borítását foglalná el a kijelző, hanem a belső felületen kapna helyet; ezen kívül fejlesztenek egy olyan változatot is, amely egy Z alakú profilba hajtogatva venné fel a hagyományos telefonok formáját.

Konzumer tech

Az internetnek nem lenne muszáj ilyennek lennie

Legutóbb az új-zélandon elkövetett rasszista mészárlás világított rá arra, hogy a net milyen nyomorult módon működik abban a formában, ahogy a kétezres években felfutott online vállalatok felépítették.
 
Minek nekünk tartalomkezelő rendszer? – teszi fel a kérdést sok kis- és közepes vállalat vezetője. Pedig egy CMS-sel nem csak a költséghatékonyság javítható, hanem bevételek is növelők.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Tartalomkezelés az üzleti céloknak megfelelően

A konkrét üzleti folyamatokat segítő online lépésekre még mindig az útkeresés a jellemző. Pedig az internetet mindenki használja, és egyre többen készségszinten – mégis, valami hiányzik.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.