Miután a legtöbb okostelefon technikailag már alkalmas a bolton belüli mobil fizetésre (in-store payment), nem meglepő, hogy mind a kereskedők, mind a felhasználók egyre nagyobb része élni is szokott a lehetőséggel. Az eMarketer becslése szerint a proximity payment néven is hivatkozott fizetési megoldásokat ebben az évben már 55 millió, 14 évesnél idősebb amerikai felhasználó veszi igénybe, így az sem meglepő, hogy a szolgáltatók is egyre komolyabb versenyben vannak egymással a gyorsan fejlődő piacon.
A fogyasztók a jutalomra mennek
A piacvezető kiléte már sokkal kevésbé triviális, a legtöbben ugyanis nem az Apple Pay, nem a Google Pay, de nem is a Samsung Pay alkalmazásával fognak in-store payment tranzakciókat végrehajtani a tengerentúlon. Az eMarketer szerint a Starbucks mobil alkalmazásának mindannyiuknál több felhasználója lesz: ez számszerűen 23,4 millió embert jelenthet, valamivel megelőzve az Apple Pay 22 millióját; a Google Pay már csak 11,1 millió felhasználálóra számíthat, a Samsung Pay pedig 9,9 millióra.
Ez a becslés természetesen nem a point-of-sale tranzakciók számára, hanem az egyes alkalmazások elérésére (felhasználóinak számára) vonatkozik, de még így is meglepő, hogy a kávézólánc személyében egy nem technológiai cég vezet a szolgáltatásaikat a saját készülékeikhez és/vagy operációs rendszereikhez kapcsoló technológiai vállalatok előtt. A Starbucks eredményét az eMarketer kutatója az egyik legnagyobb sikersztorinak nevezte a "mobile proximity payment" iparágban, amelyet a kávézó a népszerű hűségprogramoknak köszönhet.
Az Apple ehhez képest ha nem is sokkal, de a második helyre szorult. Az Apple Pay szolgáltatás az eMarketer szerint már az amerikai kereskedők több mint felénél működik. A Google és a Samsung csak később lépett be erre a piacra, és hátrányukat azóta sem sikerült ledolgozniuk – annak ellenére sem, hogy a Samsung Pay adaptációs szintje a boltosok körében ma már az Apple Pay-nél is magasabb.
A verseny erősödése egyébként az eMarketer prognózisa alapján ahhoz az érdekes jelenséghez vezet, hogy a négy legnagyobb alkalmazás, bár folyamatosan növeli felhasználói táborát, összességében egyre kisebb piaci részesedéssel rendelkezik. (Megint csak a felhasználók számát, és nem a tranzakciók számát vagy értékét tekintve.) Ennek magyarázata, hogy egyre több új fizetési applikáció jelenik meg, ahogy a kereskedők sorra fejlesztik a saját márkás proximity payment megoldásokat – a vásárlók adatainak begyűjtése ugyanis már mindegyikük számára nyilvánvaló értékkel bír, hasonlóan a márkahűséget építő programokhoz.
Az eMarketer szerint ebben az évben már a 14 évesnél idősebb amerikai lakosság több mint negyede él majd legalább hat havonta egyszer a bolton belüli mobil fizetés lehetőségével.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak