Egy nemrég végzett kísérlet szerint nagyon meg tudja olajozni a közúti közlekedés tempóját, ha forgalomba engedünk néhány olyan autót, amelynél mesterséges intelligencia dönt az optimális sebességről.

Az ember ösztönei segítenek a túlélésben, ám bizonyos helyzetekben felesleges komplikációt okoznak. Ilyen a közlekedés is, ahol régóta bebizonyosodott, hogy a sofőrök túlreagálják az előttük haladó autó fékezését azzal, hogy ők maguk a kelleténél jobban lassítanak. Ezt teszi a kérdéses jármű mögött haladó is, és így tovább. Ebből adódnak az autópályákon gyakran tapasztalható "fantomdugók", amikor is teljesen leáll egy szakaszon a forgalom, miközben semmiféle baleset vagy egyéb közlekedést nehezítő tényező nem tapasztalható.

Forgalomszabályozó akció

Minderre igyekezett megoldást találni egy több egyetem szakértőit összefogó kutatócsoport. A CIRCLES Consortium néven összállt csapat egy ötnapos kísérlet során 100 autó viselkedését szabályozta mesterséges intelligencia segítségével egy nashville-i autópálya reggeli forgalmában.

A kísérlet egy lépés volt a konzorcium céljának eléréseben, amely az emberek irányította autók és autonóm járművek együttes közlekedését igyekszik optimalizálni szenzoradotok, hálózati megosztás és mélytanulásra képes algoritmusok segítségével. A forgalom áramlásának finomítása ugyanis nem csak az egyének utazási idejét csökkentheti, hanem jelentősen mérsékelheti az üzemanyagfogyasztást is, ami gazdasági és környezetvédelmi okból egyaránt fontos eredmény lenne.

A kísérletben használt járműveket olyan MI-algoritmusokkal szerelték fel, amelyek egyrészt a jármű adott helyzetének megfelelő sebességet felügyelik, másrészt a környezetből és más járművek szenzoraiból származó információk alapján képesek úgy alakítani haladásukat, hogy azzal összességében olajozottabbá tegyék a közlekedést. Például így:
 


A teszt előzetes eredményei alapján az összes közlekedő autóhoz képest bevetett elenyésző számú jármű is képes volt jó irányba befolyásolni a forgalom áramlását. Ez egyébként már egy 2016-ban végzett, sokkal korlátozottabb kísérlet során kiderült. A Berkeley Egyetem kutatói hat évvel ezelőtt 20 autóval kísérleteztek egy zárt pályán, ahol egyetlen algoritmus által felügyelt jármű is képes volt csökkenteni az egyébként rendszeresen kialakuló torlódásokat, miközben az üzemanyag-felhasználás 40 százalékkal mérséklődött.

A nashville-i próba végső eredményeire azonban még várni kell kicsit, mivel a teszt során begyűjtött adatok olyan nagy mennyiségűek, hogy hónapokba is telhet részletes kielemzésük. Az viszont már most látszik, hogy a tesztjárművek hatékonysága sokat javult a korábbi kísérletekhez képest azzal, hogy a megosztott információk alapján összehangolták mozgásukat.

Emberarcú gépet alkotnának

A jövő terveivel kapcsolatban a konzorcium igyekszik "emberi" MI-t alkotni. Azaz nem csak a rendszer hatékonyságát próbálják fokozni a kutatók, de közben ügyelnek arra, hogy az algoritmus vezette jármű (alapból irracionálisnak tűnő) viselkedése valamennyire elfogadható maradjon a humán sofőrök számára is. Ez nem is rossz ötlet, hiszen az elkövetkező évtizedekben ember által vezetett és autonóm járműveknek egyaránt meg kell férniük egymás mellett a közutakon.

Cloud & big data

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.