Minden előzetes várakozást (beleértve az elemzői jóslatokat és a menedzsment célkitűzéseit is) meghaladó számokkal rukkolt elő tegnap a Meta. A többek között a Facebookot, az Instagramot, a Messengert és a WhatsApp alkalmazást is birtokló anyavállalat ráadásul olyasmit produkált, amire egy éve nem volt példa: növelni tudta a bevételeit.
A cégcsoport forgalma az első negyedévben elérte a 28,6 milliárd dollárt. Ez nagyjából 3 százalékkal több, mint a tavaly ilyenkori összeg. A mutatóval egy időre biztosan sikerül elcsendesíteni azokat a mostanában egyre gyakrabban ismételt aggodalmakat, miszerint a Meta lefelé tartó spirálba került.
Nem néznek ki ennyire jól azonban a nyereségességi mutatók. A tavaly novemberben bejelentett 11 ezer fős leépítés, valamint az idén tavaszi 10 ezres kör ugyanis egyelőre csak viszi a pénzt, ráadásul közben a működési költségek is emelkedtek. Üzemi eredmény szintjén a vállalat 7,2 milliárd dollárt tudott felmutatni, ami 15 százalékkal rosszabb az előző éves adatnál. A nettó nyereség ennél is többet, 24 százalékot zuhant, és csak 5,7 milliárdra jött ki.
Találtak új ügyfeleket
Ami viszont egyértelműen melengetheti a befektetők szívét, az a felhasználói tábor szemmel látható növekedése. Ez azért komoly dolog, mert az utóbbi időben már ez sem volt atombiztos pontja a negyedéves jelentéseknek. Ehhez képest a Meta közlése szerint platformjaival együttesen már több mint 3 milliárd embert érnek el, havi gyakorisággal pedig több mint 3,8 milliárdot. Mindkét adat 5 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti szintet.
A vállalat legrégebbi és legtekintélyesebb hálózata szintén megmutatta, hogy még nincs túl a csúcson. A Facebook napi szinten bő 2 milliárd felhasználót vonz, havonta pedig közel 3 milliárdan "néznek be" a platformra. A növekedési ráta itt kicsit kisebb, mint csoportszinten: 4, illetve 2 százalékra jön ki éves összehasonlításban.
Előre a multiverzumos MI-be!
A számokkal érthetően elégedett alapító-vezérigazgató a jelentés kapcsán kiemelte, hogy az átalakítások segítenek egy hatékonyabban működő, jobb termékeket gyorsabban piacra jutattó szervezetet teremteni. Mark Zuckerberg a pénzügyi eredményekről szóló konferenciabeszélgetésen azt is megerősítette, hogy továbbra is cél a metaverzum kiépítése. (Az egyelőre csak kétes eredményeket hozó, az alapító által erőltetett távlati koncepcióra eddig súlyos dollármilliárdok mentek el, ami nem arat osztatlan sikert a részvényeseknél.)
Zuckerberg ugyanakkor kénytelen volt személyes kedvence mellett a mesterséges intelligencia körül keletkezett hype-ra is reagálni. Ennek részeként a vállalat nemrégiben egy kifejezetten a generatív MI fejlesztésével foglalkozó részleget alapított. A vezérigazgató a beszélgetés során igyekezett meggyőzni a hallgatóságot, hogy cége tökéletes pozícióban van a technológiai vállalatok között jelenleg zajló, algoritmusokat érintő fegyverkezési verseny sikeres megvívásához. A téma fontosságát mutatja, hogy az alapító és a felső vezetői kör immár heti rendszerességgel tart MI-stratégiával kapcsolatos megbeszéléseket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak