Az anyavállalat Meta részvényei több mint 20 százalékot estek, miután kiderült, hogy visszaesett az aranytojást tojó tyúkként funkcionáló közösségi hálózat tábora.

Csúnya következményei lettek a magát immár Metaként definiáló közösségi polip legfrissebb pénzügyi jelentésének. Pedig a többek között a Facebookot, a Messengert, az Instagramot és a WhatsAppot is tulajdonló birodalom a tavalyi utolsó negyedévben is lendületesen tudta növelni forgalmát, ám a befektetők inkább egy apró, de történelmi hátralépésre koncentráltak.  

Nem elég, ha csörög a kassza

A december végével záródó periódusban közel 33,7 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított a vállalat, ami egyrészt bőven, nagyjából 20 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbi teljesítményt, másrészt kényelmesen felülmúlja az elemzők által előzetesen vizionált 33,4 milliárdos összeget. Azonban, ha lehetősége lett volna rá, itt valószínűleg meg is állt volna az adatok ismertetésében a cégvezetés. 

A nagyobb bevétel mellé ugyanis masszív kiadási tételek és egyéb veszteségek kerültek, aminek következtében az üzemi eredmény a 2020-as évzárásnál is kevesebb lett. A nettó profit sor ennél is csúnyábban mutat: a tavalyelőtti 11,2 milliárd dollár után ezúttal csak 10,3 maradt a Meta zsebében.

 

 

Meta pénzügyi eredmények 2021/Q4
Infogram

 

A társaság első ízben közölt üzleti adatokat a virtuális- és kiterjesztett valósághoz kötődő projektekért felelő Reality Labs teljesítményéről. Bár a vállalatcsoport az utóbbi időben világossá tette, hogy ez a csapásirány jelenti a jövőt, a technológia egyelőre csak viszi a pénzt. Az üzletág tavaly összesen 10,2 milliárd dollárt égetett el, miközben egy évvel korábban "mindössze" 6,6 milliárdos volt a veszteség. Mark Zuckerberg, a vállalat alapító-vezérigazgatója azonban már korábban kifejtette, hogy ezen a terület jó ideig nem a profitabilitás elérése lesz a cél.

Leketyeg a Facebook órája?

A legnagyobb visszhangot nem is a hullámzó pénzügyi adatok, hanem a felhasználói tábor változása váltotta ki. Egészen pontosan a Facebook naponta aktív közösségének minimális visszaesése. A csoport egy negyedévvel korábban 1,93 milliárd főt számlált, ám a legfrissebb adatok szerint ez a záró periódusra egyetlen millióval csökkent. A közösségi hálózatain hirdetéseket értékesítő Meta esetében a felhasználói szám növelése kulcsfontosságú tényező a jövőbeli bevételek szempontjából, ráadásul ez volt az első alkalom, amikor mindez nem jött össze a cégnek.

Az eredmények kommentálásakor Zuckerberg a kihívások között felhozta, hogy a felhasználói figyelemért hatalmas harcot kell vívni a riválisokkal, mint amilyen az alapító által konkértan említett TikTok. A kínai ByteDance-hez köthető közösségi alkalmazás rendkívül népszerű a legfiatalabb korosztály körében, így nem csoda, ha a Meta vezetése igyekszik olyan fejlesztésekre koncentrálni, amelyekkel a fiatalok között is kedveltek maradhatnak megoldásaik.

A cég másik problémája egy másik óriáshoz, az Apple-höz kötődik. Cupertino némi halogatás után végül tavaly áprilisban élesítette az App Tracking Trancparency (ATT) néven emlegetett rendszert. Ennek lényege, hogy az almás mobil eszközökre fejlesztőknek innentől csak akkor engedélyezett a felhasználók digitális nyomkövetése, amennyiben utóbbiak arra kifejezetten engedélyt adnak. Mindez pedig nagyon megnehezíti a célzott online hirdetésekből élő Meta dolgát. A vállalat pénzügyi vezetője idénre vonatkozóan 10 milliárdos nagyságrendet említett becsült negatív hatásként. (Egy tavalyi elemzés ugyancsak 10 milliárd dollárra taksálta a változás 2021-es hatását az érintett szereplők összesített forgalmát illetően.)

Zuhanórepülésbe kezdtek

A fentieket még kiegészthetjük azzal, hogy a most futó negyedévre vonatkozó, menedzsment által megfogalmazott bevételi cél (27-29 milliárd USD) alatta maradt az előzetes szakértői elvárásoknak (30,15 milliárd). Összességében pedig mindez azt eredményezte, hogy a cég papírjai hatalmas zuhanásba kezdtek a jelentés nyilvánosságra kerülését követően.

A 20 százalékos bukta ráadásul magával húzta a hasonló területen mozgó többi vállalat árfolyamát is. Ennek itta meg a levét például az Alphabet, amelynek papírjai közel 2 százalékot estek úgy, hogy alig egy nappal korábban (a Google történelmi bevételének köszönhetően) kiváló negyedévet tudott felmutatni a cégcsoport.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.