Augusztustól a Google böngészője letiltja azokat a különösen otromba módon elkészített vagy eleve rosszindulatú reklámokat, amelyek túlzott terhelést jelentenek az akkumulátorokra, a processzorokra vagy az adatforgalomra nézve.

Bár nehezen érthető, hogy eddig miért nem tette meg, a Google egy múlt csütörtöki blogbejegyzésben bejelentette, hogy a Chrome böngészőben szigorúan korlátozni fogja a mobil eszközök akkumulátorát és hálózati forgalmát is felzabáló hirdetések működését. A Chrome augusztusi kiadásában megjelenő kiadásában mutatkozik be a "heavy ads", vagyis az erőforrás-igényes hirdetések korlátozása, ami praktikusan letiltja a böngészőablakokban az ilyen tartalmakat, hogy a felhasználóknak ne okozzanaktöbb problémát a rosszindulatú, rosszul kódolt vagy túlságosan sokat fogyasztó reklámok.

A Chromium blog ezzel kapcsolatban azt írja, hogy a társaság mostanában fedezte fel az online hirdetések egy bizonyos részénél az erőforrások aránytalan terhelését, amire ráadásul a felhasználók tudta nélkül kerül sor. Itt megint kissé érthetetlen, hogy a nagy felismerés miért pont most született meg, de a lényeg természetesen az, hogy a Google végre fellép a kriptovaluta-bányászattal trükköző reklámok, az ügyetlenül programozott online hirdetések és a hálózat használatára rosszul optimalizált anyagok ellen, hogy mérsékelje az eszközök igénybevételét és a felhasználói költségeket is.

Ahogy az a vonatkozó riportokban is olvasható, a kriptovaluta-bányászatra használt hirdetésekről már évekkel ezelőtt is széles körben terjedtek a beszámolók, az oldalakat teljesen felfújó (bloat) megoldások pedig évtizedes problémát jelentenek. A HTTP Archive adatai szerint például 2011 májusában az átlagos weblapok letöltése valamivel több mint 0,5 megabájtos, a mobil oldalaké pedig kevesebb mint 150 kilobájtos adatforgalommal járt. Ezzel szemben idén áprilisban az előbbiek már stabilan 2 megabájt fölött vannak, és az utóbbiak is az 1,9 megabájtot közelítik – még egyszer, most az átlagokról beszélünk.

Most még csak a legpofátlanabb reklámokat blokkolják

Természetesen a hirdetések csak az egyes oldalak méretének kisebb-nagyobb részét adják. A hirdetésblokkoló megoldások népszerűsége azonban nem csak azt mutatja, hogy a felhasználók nem kérnek a tolakodó reklámokból, hanem azt is, hogy a webes böngészés során az adatforgalom harmadát-negyedét spórolhatják meg a hirdetések letiltásával. A Google több lépcsőben már korábban is alkalmazott korlátozásokat az iparági szabvénynak tekinthető Better Ads Standards nyomán, és tavaly óta saját minősítő programja is van az intruzív reklámokat tiltó kiadók számára. Ezzel együtt a bosszúságokat közel sem sikerült megszüntetni.

A mostani bejelentéstől sem kell nagyszabású változásokat várni, bár minden ilyen jellegű fejlesztés örvendetes. A Google szerint a korlátozások az összes hirdetés 0,3 százalékát érintik majd, ami számszerűen nagyon kis része a teljes mezőnynek, a Chromium blog tájékoztatás alapján mégis az ide kapcsolódó CPU-használat 26 százalékáért és a hálózati forgalom 28 százalékáért felelős. A megfelelő hirdetések kritériumait egyébként az első körben úgy határozzák meg, hogy a szűrőn eleve fennakadnak majd a több mint 4 megabájtnyi forgalmat generáló reklámok, illetve azok a kódok is, amelyek bármely 30 másodperces periódusban 15 másodpercig használják a CPU-t, vagy összességében bárhogy túllépik a 60 másodpercet.

A hirdetések által igénybe vehető erőforrások limitálása értelemszerűen az előtt érvényesül, hogy a felhasználó saját döntése értelmében valamilyen interakcióba kezdene velük. Amikor valamelyik éppen átlépné a fenti határokat, a Chrome a hirdetés keretében (frame) egy hibaüzenetet jelentet meg. Ebben figyelmezteti a felhasználót, hogy a hirdetést a böngésző távolította el, és egy linket is megjelenít, amelyen keresztül elérhetővé válnak a dolog részletei. A Google szerint a határok felállítását több hónapig tartó előkészítés előzte meg, amelynek során nagy mennyiségben vizsgáltá a Chrome által megjelenített tartalmakat, most pedig szűk három hónapot adnak a hirdetőknek a felkészülésre.

Közösség & HR

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.