A digitalizáció minden szervezetet rákényszerít, hogy megtanuljon spórolni a desktop szoftvereken, az adatközponti hardvereken vagy a szoftver-, platform- és infrastrukturális szolgáltatásokon.
Hirdetés
 

A 2023-as évre tekintve a C-szintű vállalati vezetők megszállottan keresik a pénzmegtakarítás új módszereit, ennek nyomán pedig egyre gyakrabban fordulnak informatikai eszközkezelőkhöz, hogy feltárják a lehetséges megtakarításokat – derül ki a Flexera év végi State of ITAM Report jelentéséből. A szolgáltatott IT-menedzsment megoldásokat nyújtó cég felmérése alapján az IT Asset Management (ITAM) csoportok a külső IT szolgáltatások fokozódó igénybevételét, ezzel párhuzamosan pedig a költségvetések egyre kevésbé hatékony felhasználását tapasztalják. A Flexera adatai szerint az ilyen kiadásokat harmad részben vagy még annál is nagyobb mértékben pazarolják el a fontosabb területeken: az asztali szoftverek esetében 38 százalékos, az adatközponti szoftvereknél 34 százalékos, a szoftver-, platform- és infrastrukturális szolgáltatásoknál (SaaS/IaaS/PaaS) pedig 33 százalékos arányokról számolnak be.

Ahogy a gazdaságok világszerte a recesszió szélén billegnek, az ITAM-csapatok jelentősége és befolyása is értelemszerűen növekszik. A Flexera idei jelentése már arról szól, hogy ezek 43 százalékbana közvetlenül a nagyvállalati CIO-knak vagy CTO-knak számolnak be, ami közel kétszerese a tavalyi riportban közölt 22 százalékos rátának. A Flexera profilját tekintve talán nem meglepő eredmény, de az ITAM-menedzserek állítólag főként a szoftvereszköz-kezelő (SAM) programokkal és a nem felhőalapú licencek újrafelhasználásával értek el megtakarításokat, elkerülve az újabb licencek megvásárlását (83 százalék), és ugyanilyen arányban voltak eredményesek a szállítói szerződések újratárgyalásában is. Ezt 80 százalékkal követi a nem használt szoftverek karbantartási költségeinek csökkentése.

Folyamatos nyomon követésre van szükség

A felmérés a VentureBeat összállítása alapján azt is megállapította, hogy az SAM-programokból származó megtakarítások a programok előrehaladásával egyre növekedtek, amiben az is szerepet játszik, hogy az ITAM menedzserek értenek az auditok kezeléséhez. A felmérésben a Flexera 500 olyan szakembert kérdezett meg világszerte, aki legalább 1000 fős szervezeteknél vett részt ITAM, SAM és HAM (szoftvereszköz-kezelő) folyamatokban, ők pedig 52 százalékban számoltak be microsoftos auditokról az elmúlt három évben, de az IBM és az Oracle is az élen szerepel rendre 34 és 31 százalékkal. (34 százalék) és az Oracle (31 százalék). Ezek eredményeként az érintett vállalatok 14 százaléka volt kénytelen legalább 5 millió dolláros díjakat kifizetni, ami ugyancsak jelentős növekedés az előző évi 9 százalékhoz képest.

Érdemes külön is kiemelni, hogy az SAM-területről szólva a válaszadók több mint fele, 53 százaléka számolt be olyan gyakorlatokról, amelyek már túlmutatnak az auditáláson és a felhős alkalmazások használatának nyomon követésén, mert magukban foglalják a szoftverlicencek folyamatos ellenőrzését és optimalizálást is. Ugyanez a hardvereszközök kezelésében még csak 36 százalékuknél jelenik meg; itt a fejlett módszereket a Flexera a készletek, a telepítések és a firmware-ek menedzselése mellett azok élettartamának (end of life/end of service) nyomon követéséhez köti. A felhőre és a felhőalapú szolgáltatásokra fordított megnövekedett ráfordítás kezelésére egyébként az ITAM csapatok már 80 százalékban a cloud kiválósági központokban (CCOE) is megjelennek, erősítve szerepüket a költségekre vonatkozó döntések meghozatalakor a felhőben és az egyéb, nem helyszíni IT-szolgáltatásokban.

Részletek a Flexera State of ITAM Report jelentésében »

Piaci hírek

Úgy tűnik, a Meta elkezdi beszántani a metaverzumot

Bár néhány évvel ezelőtt még az egész vállalatot átnevezték miatta, az újabb elbocsátásokkal egyre nyilvánvalóbb, hogy takarékra teszik a világmegváltó VR-projektet.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.