Létezik-e olyan informatikai stratégia, amely képes érzékelhetően csökkenteni a szállítótól való függőséget?

Vendor lock-in, azaz szállítófüggőség – a vállalatvezetők rémálma. A függőség azóta különösen fontos kérdés, hogy technológiák életciklusa drámaian lerövidült. Egyre gyakrabban kell új technológiákkal megismerkedni, és ilyenkor a szállítóváltás is felmerül. Csakhogy azzal mindenki tisztában van, hogy egy ilyen váltással jön az adatmigráció és/vagy az architektúraváltás is annak minden nyűgével és költségével.

És kockázatával... Egy új technológia implementálása, a megtartandó rendszerekkel történő integráció stb. nehézségei és kockázatai, valamint ennek költségei egyaránt ott vannak a várható előnyökkel szemben. És a legfőbb: nincs garancia arra, hogy a vállalat az egyik szállítói kötöttségből nem egy másikba lavírozta magát.

Nem a hosszú távú szerződéssel van a baj

A szállítóhoz kötöttség alapvetően két módon valósul meg: hosszú távú szerződéssel vagy technológiai kötöttséggel. Az mindkét fél felelőssége, hogy kölcsönösen előnyös szerződést kössenek, és mindkettőjük kötelessége azt be is tartani. A vitás kérdéseket pedig vagy megoldják egymás között, vagy majd a bíróság dönt.

A technikai kötöttség ennél sokkal rafináltabb. Sokszor észrevétlenül kúszik be a vállalathoz, ahol a vezetők egyszer csak azt veszik észre, hogy egyetlen CRM-szállítótól (esetleg szolgáltatótól) vagy egy adatbázis-szállítótól függ a vállalat működése. Mindaddig ez nem gond, amíg a felek kölcsönös megelégedéssel együttműködnek. Ha azonban a szállító például a karbantartási és támogatási díjat emelni kényszerül, vagy az ügyfél technológiai váltást szeretne, súlyos problémává válik ez a helyzet. A szállítók mindent meg is tesznek azért, hogy a lehető legnehezebben lehessen megszabadulni a terméküktől, például rendkívül bonyolult felhasználási feltételeket szabnak. Ez aztán továbbgyűrűzik, és sokféle formában ölt testet, és van hatással a döntésekre, mint az Gregor Hohpe architekt-tanácsadó egy cikkében kifejti. (Hohpe jelenleg az AWS szekerét tolja, de korábban volt a Google Cloud műszaki igazgatója is.)

Ilyen hatás például, hogy a felhasználó a költségek csökkentése miatt inkább verziófüggőséget (version lock-in) alakít ki. Ennek eredménye lesz például a kényszerű verzióváltás (például az adott verzió támogatásának megszűnése miatt), ami általában aránytalanul magas költségekkel jár.

Észrevétlenül belopakodhat a szervezetebe például a belső kompetenciáktól, a munkatársaknál felhalmozódott know-how-tól való függőség is (skill lock-in). Ha az IT nem építi be a folyamatos változást, a technológiai és tudásmegújítást a működésébe, gyorsan csökken a változásra való képessége, és észrevétlenül sodródik afelé, hogy beleragadjon egy elavult technológiába.

Önmagában a felhő sem megoldás

A felhőtől sokan remélték, hogy végérvényesen megoldja a vendor lock-in problémáját. De ez hamis reménynek bizonyult. Attól, hogy nem a vállalat helyi adatközpontjában, hanem egy felhőszolgáltatóéban tárolódnak az adatok, futnak az alkalmazások stb., még nem változik semmi: az Oracle ott is Oracle, az SAP sem lesz más, ellenben egy újabb nehézséggel bővült a paletta, ha a cég váltani szeretne mondjuk AWS-ről Azure-ra vagy viszont. (További komoly kockázatot jelent a nagy szolgáltatók piaci túlsúlya, amivel Gazdag Ferenc 2016-os, de máig aktuális kétrészes cikke is foglalkozott.)

Ennek kivédésére jött a 'hibrid-multicloud' stratégia: vannak egy saját on-premise infrastruktúra az üzletileg érzékeny adatok kezelésére, amit egy nyílt forráskódú absztrakciós réteggel kötnek össze a különböző felhőszolgáltatásokkal. Az absztrakciós réteg feladata, hogy közös nevezőre hozza a felhőszolgáltatók egyedi különbségeit. Most attól eltekintve, hogy a közös osztóból kiindulás nem feltétlenül jó stratégia, itt is vannak azért kockázatok: magasak a személyi költségek (nyílt forráskód, saját fejlesztés), ami nem mindig tartható fenn hosszú távon.

A fentiekből látható, hogy nem lehet és nem is szabad csak szállítófüggőségre redukálni a problémát. És nem lehet cél – tekintve, hogy lehetetlen célkitűzés –, a teljes függetlenség. Reálisan bármely vállalat egyet tűzhet ki maga elé: megtalálni az egyensúlyt a saját képességei, az üzleti célok és a kötöttségek (vendor/version/skill lock-in) elfogadható szintje között. Azaz pontosan ismerni kell a belső kompetenciákat (a munkatársak tudása) és az abban rejlő innovációs tartalékot, valamint meg kell határozni azokat a kulcsterületeket, melyeken a vállalat maximálisan rugalmas szeretne maradni. Hogy egy egyszerű példát hozzunk: értelmetlen célkitűzés lenne leváltani a Windowst a vállalat desktopjain, de az már egyáltalán nem biztos, hogy ugyanazt a CRM-et vagy marketingautomatizációs eszközt kell használni, amit az előző tíz évben.

Elemezni, elemezni, elemezni

A fent említett Gregor Hohpe, aki pozíciójából – és meggyőződéséből is – eredően a felhős konstrukciókat előnyeit hangsúlyozza, a döntéshez két egyszerű, kétszer két mezős mátrix alkalmazását javasolja. Az első mátrixban négy mező van a váltás költsége és a megoldások nyújtotta egyedi előnyök tengelyén (a lenti ábrán a bal oldali). Ide kell besorolni a különböző megoldásokat.

Vannak a bármikor könnyen lecserélhető megoldások (Disposable), ezeket bármikor, viszonylag olcsón ki lehet váltani, ha találunk jobbat, vagy probléma lenne velük. Vele átellenben helyezkednek el a mátrixban azok a termékek, melyek csak komoly befektetéssel válthatók ki mással, de ezt elfogadjuk (Accepted Lock-in), mert egy sor olyan egyedi funkciót, eszközt biztosítanak, ami a vállalatnak fontos.

Mellé kerülnek azok a megoldások, melyek leváltása nagyon drága, ellenben kevés egyedi szolgáltatást adnak (Caution). Tipikusan ilyen egy relációs adatbázis, nem véletlen, hogy kevesen szánják rá magukat a cseréjére. És vannak az ideális megoldások (Ideal) – minden informatikai vezető álma –: egyedi szolgáltatásokat és eszközöket adnak az IT-nak, de bármikor és egyszerűen át lehet térni valami konkurens termékre. (Az ilyen termékek képtelenségét persze Hohpe is elismeri: ha egy megoldás egyedi funkciókat ad, definíció szerint a versenytársai épp azokat nem tudják biztosítani, tehát nincs mire áttérni.)

Az egyes megoldásoknál érdemes összevetni a váltás költségeit a váltás valószínűségével (fent a jobb oldali mátrix). A legnagyobb figyelmet azoknak a megoldásoknak kell szentelni, melyeknél magas a váltás valószínűsége annak ellenére, hogy az drága művelet lesz (Caution). Az architekt-tanácsadó szerint azonban érdemes az "Agility" mezőbe kerülő megoldásokkal is kiemelten foglalkozni. Ezek gyorsan cserélődnek, és a váltás költsége sem számottevő. Az ilyen termékek hatóköre többnyire cégen belül is lokális, ám ezek az apró változások gyorsan képesek összeadódni, akár a költségekben is.

Közösség & HR

A macskanyávogást is lefordítaná a kínai mesterséges intelligencia

A tudósok régóta kutatják, de sokkal közelebb nem kerültek az állatok kommunikációjának emberi nyelvre ültetéséhez. A Baidu legújabb MI-modelljének áprilisi bemutatását követően ebbe az irányba is tenne egy nagy lépést.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.