Egy frissen közölt kutatásban demográfiai portrét rajzoltak a fake news legszorgalmasabb terjesztőiről az Egyesült Államokban, akik olyan hatékonyak, hogy simán lenyomják a fizetett propagandát és a szoftverrobotokat is.

A Science oldalán néhány nappal ezelőtt megjelent tanulmány szerint a közösségi médiában megjelenő álhírek túlnyomó részét a 2020-as választási ciklusban is a populáció egy relatíve apó csoportja, az úgynevezett szupermegosztók (supersharers) terjesztették. A kutatást jegyző, amerikai és izraeli tudósokból álló csapat a Twitter (jelenleg X) forgalmát vizsgálva próbálta felvázolni, hogy pontosan kikől is lehet szó: bár eddig sem volt titok, hogy ezek a felhasználók hogyan árasztják el üzeneteikkel a platformot és hogyan degenerálják a politikai vitákat, a cikk szerint ez az első olyan kutatás, amelyik nagyjából el is helyezi őket a társadalmon belül.

Munkájuk során a szerzők több mint 660 ezer, igazolhatóan valós személyű amerikai szavazó tevékenységét elemezték az X (koábban Twitter) közösségimédia-platformon. Mint kideült, közülük mindössze 2 ezer felhasználó (vagyis a teljes csopot néhány tized százaléka) volt felelős a "fake news" anyagok 80 százalékának megosztásáért. Utóbbi alatt az olyan domaineket értik, amelyek legitim hírforrásként jelennek meg, mégsem követik az infomáció pontosságára és hitelességére vonatkozó szerkesztési normákat. Röviden: a megfelelő webhelyek álhíreket tesznek közzé, amelyek a szupermegosztókon keresztül aztán eljutnak a közösségi média tömegeihez.

Kikről van szó, és miért ennyire hatékonyak?

Nos, a kutatás alapján a tipikus szupermegosztó középkorú, republikánus fehér nő Arizonából, Floridából vagy Texasból, azon belül is olyan környékekről, ahol az alacsonyabb iskolázottság viszonylag magas jövedelemmel párosul. Bár a tudósok kezdetben arra számítottak, hogy a szupermegosztók tevékenysége valamilyen módon automatizált, nem találtak olyan mintákat az időzítésben vagy más mutatókban, ami erre utalt volna – vagyis a szóban forgó felhasználók tényleg egész nap a számítógépük előtt ülnek a retweetet nyomkodva, a tevékenységük pedig a szervezett dezinformációs kampányoknál is sokkal hatékonyabb az online álhírek terjesztésében.

Szervezettségről ugyanis nem lehet beszélni az esetükben, csak kivételes beágyazottságról. A több százezer vizsgált X-es felhasználó közül minden huszadik követett ilyen fiókokat, melyek elérése így jóval magasabb a valós súlyukhoz képest. A kutatók mindennek alapján megállapították, hogy az esetek nagy részében nem alkalmi, technikai hozzáértést igénylő kísérletekről van szó a választások befolyásolására. Inkább egy hosszabb távú, korrozív társadalmi-technikai folyamat zajlik az információs ökoszisztémában, amit azoknak a döntéshozóknak is figyelembe kellene venniük, akik hatékony stratégiákat keresnek a félretájékoztatás visszaszorítására.

Közösség & HR

Űrből vezérelt reklámkampányokkal operálnak Japánban

Bejött a káposztaföldek tesztjellegű műholdas monitorozása, így várhatóan kiterjesztik a japán űrügynökség és a Dentsu marketingcég partnerségét.
 
Hirdetés

A VR szemüveg nem csak a szórakoztatóipart forradalmasítja

A virtuális valóság világa folyamatosan fejlődik. Az új technológiák és a fejlesztések segítségével a felhasználók eddig soha nem tapasztalt módon merülhetnek el a digitális élményekben. Ebben a cikkben bemutatjuk a VR szemüvegek típusait, és azt is végigvesszük, hogy milyen áttöréseket hozott a virtuális valóság az élet különböző területein.

Bejelentési kötelezettségük elmulasztása, és a szabályoknak való sorozatos meg nem felelés komoly pénzbírságot vonhat maga után.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.