Először a letöltésekkel, aztán meg az adataikat féltő felhasználók hozzászólásaival.

Ezek után merje mondani valaki, hogy az embereket zavarja a deepfake! A hétvégén pillanatok alatt híres-hírhedtté vált egy kínai iOS-es app, az arccserélő Zao. Az ingyenes alkalmazás szofisztikáltnak nem igazán nevezhető, már ami a szolgáltatásait illeti: segítségével bárki belerakhatja az arcát hírességekről készült videókba.

Aztán, amikor a Zao pillanatok alatt a kínai App Store letöltési toplistájának az élmezőnyébe ugrott, néhányan elkezdtek azon lamentálni, hogy itt bizony valami büdös – legalábbis a személyes adatok szempontjából. (Ne felejtsük, Kínában, a több százmillió kamera országában vagyunk, ahol a videomegfigyelést és az arcfelismerést egyes tartományokban igencsak csúcsra járatták a hatóságok.)

DiCaprio szeretnél lenni? Adj magadról egy fotót!

A Zao használata faék egyszerűségű – a mögötte dolgozó algoritmus persze annál bonyolultabb és szofisztikáltabb. Tölts fel magadról az alkalmazásba egy portrét, amit akár a telefonnal is elkészíthetsz. Az app mögötti gépi tanulási algoritmus pedig belehelyezi filmrészletekbe, gif-ekbe stb. a hírességek feje helyére. A Mashable idéz egy twitterezőt, aki kipróbálta az alkalmazást. A felhasználó állítása szerint az alkalmazás egy filmjelenetben pár másodperc alatt kicserélte a filmszínész arcát a felhasználóéra.

Aztán az önfeledt játszadozás közben valakinek eszébe jutott elolvasni a felhasználói feltételeket. Például azt, hogy a felhasználó az EULA (end-user license agreement) elfogadásával visszavonhatatlan és teljes körű jogot ad az app fejlesztőjének (Momo Inc.) az elkészített tartalmak felhasználására. Azaz a felhasználó magáról feltöltött fotóját a Momo akárhányszor és bármilyen célra felhasználhatja.

Mivel a fejlesztő cég kissé lassan vette le, hogy itt probléma lehet, ismét felrobbant a net, csak most az appot ócsárlók miatt. A kínai App Store-ban a Zao adatlapját pillanatok alatt ellepték a negatív értékelések. Több mint négyezer negatív tartalmú bejegyzés született, és az app értékelése is 1,9 pontra esett vissza (a maximum az 5 pont). Hirtelen jöttek rá ugyanis sokan, hogy ismét áruvá vált a személyes szférájuk.
 

A Mashable által is idézett twitterező, Allan Xia saját készítésű Zao-videója


A fejlesztő végül mégiscsak belátta, hogy ez nem tesz jót az imázsának, ezért módosította a felhasználási feltételeket. Eszerint a felhasználó által feltöltött képeket vagy videókat kizárólag a Zao app fejlesztéséhez használhatják fel, és a felhasználó jogot kap arra is, hogy véglegesen törölje a rendszerből a tartalmait. (Utóbbit persze több mint nehéz ellenőrizni.)

Az érdeklődés egyébként nagyon nagy volt pró és kontra egyaránt: a South China Morning Post szerint több mint 8 millióan nézték meg a hétvégén a #zao hashtagot tartalmazó hozzászólásokat a Weibón, a kínaiak Twitterén. De a WeChatet is olyan mértékben árasztották el a Zaóban készített rövid klipek és GIF-ek, hogy a Tencent biztonsági problémákra hivatkozva blokkolta a Zao-tartalmak megosztását a csevegőprogramban.

Már rég kiszabadult a szellem a palackból

Bár az a néhány ezer ember, aki a Zao adatvédelmi elvei miatt kiakadt, kellően hangos volt ahhoz, hogy a fejlesztő cég visszakozzon, vagy legalábbis kissé visszavegyen az adatbesöprési tempójából, ahogy mondani szokás, a kutya ugat, a karaván halad. Az oroszok is megcsinálták a maguk Zaóját, csak azt FaceApp-nak hívták, és arra volt alkalmas, hogy az ember megnézze, hogyan fest majd 15-20-30 év múlva. Néhányan akkor is pampogtak az adatvédelmi problémák miatt, de közben ott is milliók töltöttek fel magukról fotókat, amit a cég arra használt, amire akar.

Még a kínainál vagy oroszországinál sokkal szigorúbb európai vagy amerikai adavédelmi szabályozási keretek sem garantálják, hogy biztonságban érezhessük magunkat. Miközben a bigtech cégek – élükön az Apple-lel – folyamatosan hirdetik, hogy életük és vérük árán is megvédik személyes adatainkat és magánéletünket, és utolsó lehelletükig küzdenek a megtévesztő és hamis tartalmak ellen, közben azért sorozatban futnak bele kisebb és nagyobb botrányokba.

Biztonság

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.