A héten hozta nyilvánosságra legfrissebb elemzését a 3D nyomtatók piacáról a Canalys nemzetközi piackutató cég. A szakértők összesítése szerint 2014-ben világszerte 133 ezer ilyen készülék talált gazdára, ami önmagában nem tűnhet jelentősnek, hiszen messze elmarad a hagyományos nyomtatók darabszámától.
Az azonban mindenképpen figyelemre méltó, hogy a viszonylag újkeletű készülék értékesített darabszáma egy év alatt 68 százalékot tudott bővülni. Értékét tekintve pedig ma már dollármilliárdokban mérhető az eszközök, a kellékek és a rájuk épülő szolgáltatások globális értékesítése. Az elemzők ezt az együttes mutatót 2014-re 3,3 milliárd dollárra teszik, ami 34 százalékos növekedést jelez 2013-hoz képest.
Csak érdekességként: tavaly ősszel a Gartner még csak 56 ezres értékesített darabszámot mért 2013-ra, a 2014-re várható dararabszámot pedig 108 ezerre becsülte. A bővülé dinamikájának megítélésében azonban nincs nagy eltérés a két kutató cég között.
Látványosan csökkennek az árak
A piac erősödése különösen a tavalyi utolsó negyedévben volt megfigyelhető, és leginkább a lakossági szegmensben, ahol a legtöbben a karácsonyfa alá tolták életük első 3D-s printerét. A darabszámbeli látványos növekedést mindenekelőtt a csökkenő árak, a szélesebb körben elérhető technológiai ajánlatot fűtötték. Az utolsó negyedévben eladott eszközök háromnegyede 10 ezer dollár alatti árkategóriába esett.
A tavalyi utolsó negyedév egyébként először hozott önmagában egymilliárd dollár feletti bevételt egyetlen negyedév alatt. Abban az időszakban mintegy 41 ezer készülék talált gazdára, 24 százalékkal több, mint a harmadik negyedévben.
Földrajzi megoszlásban 2014-ben is maradt a tengerentúli fölény, Amerika részesedése a világméretű eladásokban elérte a 42 százalékot, az EMEA térség 31 százalékkal követte, míg az ázsiai és csendes-óceáni országok részesedése volt a fennmaradó 27 százalék.
Ami az egyes technológiákat illeti, miközben ma még dominálnak a "hagyományos" sajtolásos módszeren alapuló készülékek, az árak mérséklődésével elindult a fotopolimerizációs módszerrel dolgozó eszközök piavcának bővülése is. (Ez utóbbiak folyékony polimerekből ultraibolya sugárzás segítségével készítik el a szilárd halmazállapotú háromdimenziós nyomtatokat.)
A konzumer piac vezető szállítói közé tartozik a MakerBot és az Ultimaker – előbbit Magyarországon is forgalmazza a hazai térbeli nyomtatás úttörője, a FreeDee Printing Solutions –, de az okostelefonokhoz és a tabletekhez hasonlóan itt is törnek előre a kínai gyártók. Köztük is mindenekelőtt az XYZPrinting, amely a fogyasztói visszajelzések alapján igen felhasználóbarát eszközökkel jelent meg látványosan alacsony árakkal.
Idén felgyorsul a piaci konszolidáció
Igencsak egészséges a növekedés az elemzők szerint a piac üzleti szegmensében is. A gyártók – különösen a Voxeljet – látványosan javított a teljesítményén, különösen az utolsó negyedévben. A 3D-s nyomtatók piacán érdekelt cégek egyre többet fektetnek a k+f tevékenységükbe, hogy időben felkészüljenek a HP tervezett 2016-os piaci belépőjére.
A technológiai ipar más szereplői is igyekeznek megtalálni a helyüket a piacon, az Intel szállítja az i7 processzort a HP bevezetés előtt álló Multi Jet Fusion printerébe, a 3D RealSense kameráit pedig például a Dell építi a Venue Pro 8000 tabletjeibe. Az elemzők új piaci szereplők belépésével, és azzal is számolnak, hogy 2015-ben minden eddiginél látványosabb lesz a konszolidáció, soha nem látott számú felvásárlás vagy összeolvadás jellemzi majd a piacot.
Megjegyzendő ugyanakkor, hogy nem a készülékgyártók vannak a legnagyobb befolyással erre a piacra. A Forbes egy tavalyi cikkében közölte egy olyan felmérés eredményeit, amely szerint a 3D-s nyomtatás piacára az Autodesk gyakorolja a legnagyobb hatást. Ez érthető is, hiszen 3D-s tervezőszoftvereinek remek kiegészítője a térbeli nyomtatást biztosító technológia. Ennél meglepőbb, hogy az amerikai magzin által idézett felmérés szerint az Amazon futott be a második helyre. Ám ha figyelembe veszük, hogy a közelmúltban milyen ötlettel állt elő a cég, hogy lerövidítse a szállítási idő, talán érthető a kutatók értéklése. (A Bitport is foglalkozott azzal az ötlettel, hogy az Amazon speciális teherautókban egyszerűen legyártana minden olyan megrendelt eszközt, a 3D nyomtatással előállítható.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak