Jelentősen megugrott tavaly a 3D nyomtatók értékesítése a világszerte, 2014-ben az eladások 68 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit.

A héten hozta nyilvánosságra legfrissebb elemzését a 3D nyomtatók piacáról a Canalys nemzetközi piackutató cég. A szakértők összesítése szerint 2014-ben világszerte 133 ezer ilyen készülék talált gazdára, ami önmagában nem tűnhet jelentősnek, hiszen messze elmarad a hagyományos nyomtatók darabszámától.

Az azonban mindenképpen figyelemre méltó, hogy a viszonylag újkeletű készülék értékesített darabszáma egy év alatt 68 százalékot tudott bővülni. Értékét tekintve pedig ma már dollármilliárdokban mérhető az eszközök, a kellékek és a rájuk épülő szolgáltatások globális értékesítése. Az elemzők ezt az együttes mutatót 2014-re 3,3 milliárd dollárra teszik, ami 34 százalékos növekedést jelez 2013-hoz képest.

Csak érdekességként: tavaly ősszel a Gartner még csak 56 ezres értékesített darabszámot mért 2013-ra, a 2014-re várható dararabszámot pedig 108 ezerre becsülte. A bővülé dinamikájának megítélésében azonban nincs nagy eltérés a két kutató cég között.

Látványosan csökkennek az árak

A piac erősödése különösen a tavalyi utolsó negyedévben volt megfigyelhető, és leginkább a lakossági szegmensben, ahol a legtöbben a karácsonyfa alá tolták életük első 3D-s printerét. A darabszámbeli látványos növekedést mindenekelőtt a csökkenő árak, a szélesebb körben elérhető technológiai ajánlatot fűtötték. Az utolsó negyedévben eladott eszközök háromnegyede 10 ezer dollár alatti árkategóriába esett.

A tavalyi utolsó negyedév egyébként először hozott önmagában egymilliárd dollár feletti bevételt egyetlen negyedév alatt. Abban az időszakban mintegy 41 ezer készülék talált gazdára, 24 százalékkal több, mint a harmadik negyedévben.

Földrajzi megoszlásban 2014-ben is maradt a tengerentúli fölény, Amerika részesedése a világméretű eladásokban elérte a 42 százalékot, az EMEA térség 31 százalékkal követte, míg az ázsiai és csendes-óceáni országok részesedése volt a fennmaradó 27 százalék.

3d nyomtatók Világpiaca, 2013-2014 | Create infographics

Ami az egyes technológiákat illeti, miközben ma még dominálnak a "hagyományos" sajtolásos módszeren alapuló készülékek, az árak mérséklődésével elindult a fotopolimerizációs módszerrel dolgozó eszközök piavcának bővülése is. (Ez utóbbiak folyékony polimerekből ultraibolya sugárzás segítségével készítik el a szilárd halmazállapotú háromdimenziós nyomtatokat.)

A konzumer piac vezető szállítói közé tartozik a MakerBot és az Ultimaker – előbbit Magyarországon is forgalmazza a hazai térbeli nyomtatás úttörője, a FreeDee Printing Solutions –, de az okostelefonokhoz és a tabletekhez hasonlóan itt is törnek előre a kínai gyártók. Köztük is mindenekelőtt az XYZPrinting, amely a fogyasztói visszajelzések alapján igen felhasználóbarát eszközökkel jelent meg látványosan alacsony árakkal.

Idén felgyorsul a piaci konszolidáció

Igencsak egészséges a növekedés az elemzők szerint a piac üzleti szegmensében is. A gyártók – különösen a Voxeljet – látványosan javított a teljesítményén, különösen az utolsó negyedévben. A 3D-s nyomtatók piacán érdekelt cégek egyre többet fektetnek a k+f tevékenységükbe, hogy időben felkészüljenek a HP tervezett 2016-os piaci belépőjére.

A technológiai ipar más szereplői is igyekeznek megtalálni a helyüket a piacon, az Intel szállítja az i7 processzort a HP bevezetés előtt álló Multi Jet Fusion printerébe, a 3D RealSense kameráit pedig például a Dell építi a Venue Pro 8000 tabletjeibe. Az elemzők új piaci szereplők belépésével, és azzal is számolnak, hogy 2015-ben minden eddiginél látványosabb lesz a konszolidáció, soha nem látott számú felvásárlás vagy összeolvadás jellemzi majd a piacot.

Megjegyzendő ugyanakkor, hogy nem a készülékgyártók vannak a legnagyobb befolyással erre a piacra. A Forbes egy tavalyi cikkében közölte egy olyan felmérés eredményeit, amely szerint a 3D-s nyomtatás piacára az Autodesk gyakorolja a legnagyobb hatást. Ez érthető is, hiszen 3D-s tervezőszoftvereinek remek kiegészítője a térbeli nyomtatást biztosító technológia. Ennél meglepőbb, hogy az amerikai magzin által idézett felmérés szerint az Amazon futott be a második helyre. Ám ha figyelembe veszük, hogy a közelmúltban milyen ötlettel állt elő a cég, hogy lerövidítse a szállítási idő, talán érthető a kutatók értéklése. (A Bitport is foglalkozott azzal az ötlettel, hogy az Amazon speciális teherautókban egyszerűen legyártana minden olyan megrendelt eszközt, a 3D nyomtatással előállítható.)

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.