Az in-car-advertising, vagyis az okos autókon belüli hirdetési megoldások egészen új lehetőségeket nyitnak meg a marketingesek előtt.

Az Ipsos What The Future (WTF) címmel kiadott, 2017 legvégén készített kutatása az elektromobilitás közeljövőjét tárgyalja, külön kitérve az autókon belüli hirdetések (in-car advertising) műfajának megjelenésére. Ez tulajdonképpen a mobil hirdetési megoldások egy speciális ágának tekinthető, amit egyrészt támogat az autókban már jelenleg is létező, interaktív megoldások adaptációja, másrészt teret ad azoknak az üzeneteknek, amelyek az okostelefon képernyőjén nem teremtenek "actionable", vagyis a tényleges cselekvésre ösztönző, azt lehetővé tevő helyzeteket.

Meglepően nyitottak vagyunk rá

Egy Észak-Amerikára vonatkozó felmérés szerint a felhasználók a leginkább az előre megbeszélt időpontokra való emlékeztetőket vagy az olyan funkcionális üzeneteket tartanák hasznosnak, mint például egy közelben lévő töltőállomás jelzése, ha a jármű fogytán van az üzemanyagnak. Ezzel szemben a vásárlási ajánlatok akkor sem igazán érdekelnék őket, ha a rendszeres beszerzésekre való figyelmeztetésekről van szó, miközben kávézókról, éttermekről vagy a történet alapú ajánlatokról egyelőre csak a sofőrök harmada-negyede akar hallani.
 

forrás: Ipsps - What The Future


Az arányok az USA és Kanada esetében eléggé hasonlóak, bár a kanadaiak néhány százalékponttal megengedőbbnek tűnnek. A fogyasztókat az otthonukon kívül célzó reklámokra egyébként a PwC adatai szerint 11 milliárd dollárt költöttek tavaly az Egyesült Államokban, ahol 368 ezer út menti hirdetőtábla található. Az autonóm járművek megjelenése és terjedése ezen a területen is nyilvánvalóan új lehetőségeket nyit a marketingben, ami egészen biztosan befurakszik az új platformra is.

Újabb lehetőség a magánélet feladására

Az Ipsos az autón belüli reklámokkal kapcsolatban megszólaltatott szakértője a fenti, első pillantásra nem kifejezetten kedvező arányokat is meglepően magasnak tartja: szerinte a hasonló megoldások a személyes adatok begyűjtésének egészen új és riasztó távlatait nyitják meg, olyan személyiségi jogi problémákat vetve fel, amilyenekről eddig még nem is hallottunk. Bár azt teljesen észszerűnek nevezi, hogy például a sofőr testfunkcióit monitorozó jármű kiálljon a forgalomból, ha a vezető szívrohamot kap, rengeteg kompromisszumot kell majd kötni az adatok védelme és a perszonalizációból fakadó kényelem egyensúlyában: az autó ugyanis ezzel az erővel azt is mérni fogja, milyen fizikai reakciókat vált ki mondjuk egy adott hely vagy marketingüzenet.

Az autó kézenfekvő módon tudni fogja, hova tart a felhasználó, ami a hely alapú hirdetések szempontjából is aranybányának tűnnek. A sor még folytatható, a lényeg azonban az, hogy a tanulmányban is idézett Alex Salkever szerint a hirdetők könnyen ámokfutásba kezdhetnek, ha ilyen töménységben jutnak majd hozzá az egészen személyes jellegű információhoz. Hasonlata szerint ahhoz fog hasonlítani a helyzet, mintha az ember elektronikus levelezéséből egyik pillanatról a másikra kikapcsolnának mindenféle szűrőt, és elkezdene ömleni rá a levélszemét.

Ahogy a kutatás is kiemeli, az önvezető járművekben az emberek vélhetően több és más minőségű időt töltenek majd, mint ahogy a jelenlegi, általuk irányított autókban. Az Ipsos tavaly egy másik felmérésben az iránt érdeklődött összesen 130 ezer autótulajdonosnál, hogy mit csinálna az autójában, ha menet közben nem lenne muszáj a vezetéssel foglalkoznia. Az eredmények messze túlmutatnak a mostani lehetőségeken, és inkább hajaznak a tömegközlekedésre:
 

forrás: Ipsps - What The Future


Alex Salkever úgy látja, hogy a leginkább nyilvánvaló következmény a hirdetési zaj durva fokozódása lesz, ami kétségessé teszi majd az okos járművek ilyen irányú szolgáltatásainak használhatóságát is. A személyre szabott hirdetési megoldások ráadásul túszul ejtik a fogyasztókat a velük kapcsolatban rögzített adatokon keresztül: nem vesznek figyelembe olyan jellemzőket, mint az ember ízlésének változása vagy a kíváncsiság, így ez a fajta marketing tulajdonképpen szembe megy az emberi minőséggel, amikor az autó például következetesen megpróbál távol tartani minket olyan helyektől vagy információktól, amelyekről az algoritmusok korábban már eldöntötték, hogy nem érdekelnek minket vagy nem szeretjük azokat.

Az Ipsos kutatásának publikus összefoglalója itt olvasható, és már csak azért is érdemes átfutni rajta, mert a reklámzaj mellett sok más kérdésre is választ keres az okos járművek jövőjével kapcsolatban.

Cloud & big data

Az olaszok is megsarcolják a webes multikat

Elébe mennek az EU és az OECD elképzeléseinek, bevezetik a nemrég elfogadott francia modellt. A jövő évi költségvetésben már 600 millió eurós plusz bevétellel számolnak.
 
Hirdetés

A gyártóipar digitális ébredése

Hogyan teremtenek új generációs ügyfélélményt a digitális platformok?

Elméletben korlátlanok a lehetőségek a virtuális és a kiterjesztett valóság előtt, de a gyakorlatban még mindig nem találta meg a helyét a két technika. A közeljövő azonban formabontó szolgáltatásokat ígér.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.