A Temu online piactér tavalyi villámgyors nemzetközi terjeszkedése itthon sem maradt észrevétlen. A fogyasztókat rendkívül agresszív marketingkampánnyal (hatalmas kedvezmények, ingyenes szállítás, ingyenes visszaküldés stb.) csábító kínai platform nyomulása egy friss kutatás szerint jelentősen felkavarta a magyar piacot is.
Elsöprő áradat
Mindössze néhány hónapos jelenlét után már a hazai webáruházak 83 százaléka nyilatkozott úgy, hogy komoly versenytársat lát az új szereplőben. A kínai PDD Holdings által üzemeltetett Temu saját adatai szerint több mint 25 millió terméket kínál, így nem meglepő, hogy a hazai szereplők 28 százaléka jelezte azt, hogy termékkörének több mint fele esetében tekinthető a Temu közvetlen versenytársnak.
Mindez abból a megkérdezésből derült ki, amelyet az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál végzett 300 hazai internetes áruház bevonásával. A magyar webáruházak bő fele érzékelt kisebb-nagyobb visszaesést a forgalmában, amit a kínai rivális megjelenésével hoz összefüggésbe. Negyedüknél ráadásul ez a visszaesés meglehetősen komoly, minimum 25 százalékra tehető.
A fenti folyamatokat alátámasztja a GKID januári felmérése is, amely szerint a külföldről is rendelő ügyfeleknek szeptemberben még csupán 0,5 százaléka vette igénybe a Temu szolgáltatását, az elmúlt hónapban viszont ez az arány már elérte a 29 százalékot.
A hazai kereskedők többsége hosszú hadjáratra számít (forrás: Olcsóbbat.hu)
A webáruházakat arról is megkérdezték, szerintük mennyi ideig képes ilyen veszteséges kampányt folytatni a Temu. A válaszok alapján a többség pesszimista. Alig 6 százalék reménykedik a hadjárat gyors kifulladásában, míg szűk negyedük az idei első félév végére teszi az akciók és hirdetések csillapodását. Több mint 50 százalék szerint viszont 2024 egészében ezzel kell majd megküzdeni, 17 százalék szerint pedig akár több éven keresztül is fennmaradhat ez az állapot. Mindez ráadásul akkor történik, amikor a hazai e-kereskedelmi piac amúgy sincs kirobbanó formában.
Máshol sem kegyelmeznek
A Temu természetesen nem csak Magyarországon igyekszik minél nagyobb piaci szeletet kiragadni magának. Nemrégiben mi is beszámoltunk róla, hogy a PDD Holdings rövid idő alatt akkorára hízott, mint az Amazon kínai megfelelőjének tartott Alibaba Group. A társaság a tavaly július-szeptemberi időszakra is 93 százalékos bevételnövekedést jelentett, teljes negyedéves forgalma pedig megközelítette a 10 milliárd dollárt. Ennek köszönhetően a 2015-ben indult PDD több mint 190 milliárd dolláros piaci kapitalizációja decemberben már meghaladta az ezredfordulót megelőzően alapított Alibabáét, ez pedig történelmi változást jelez a kína e-kereskedelem területén, amit éveken át az utóbbi nagyvállalat határozott meg.
Az elmúlt néhány évben a Pinduoduo, a PDD kínai platformja rendkívül alacsony áraival hódította meg a hazai piacát, ahol egyik fő befektetője, a Tencent hatalmas felhasználói bázisát kihasználva időlegesen még az Alibaba Taobao platformjának látogatottságát is felülmúlta. Ezt a stratégiát igyekszik a vállalat a nemzetközi terjeszkedésre hivatott Temuval lemásolni, ami a jelek szerint egyelőre egész jól megy.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak