Erős negyedéven van túl az elmúlt időszakban racionalizáláson és újrakalibráláson átesett Meta. A többek között a Facebookot és az Instagram platformját is birtokló óriásvállalat minden tekintetben jobb számokat produkált, mint egy éve ilyenkor.
Ez persze szinte kötelező volt, mivel a tavalyi év valóságos vesszőfutás volt a közösségi óriásnál. 2022 elején derült ki például, hogy fogy a Facebook-tábor, majd nem sokkal később a Meta/Facebook történetének első bevételcsökkenést hozó negyedéve is megérkezett.
A tavalyi kínos jelentésekhez képest a mostani valóságos diadalmenetnek tekinthető. A 32 milliárd dollárra rúgó második negyedéves bevétel 11 százalékkal jobb az egy évvel korábbi forgalomnál. Ebből ráadásul közel 7,8 milliárd tisztán meg is maradt nyereségként, miközben 2022 hasonló időszakában "csak" szűk 6,7 milliárdra jött ki a nettó profit.
Talán a pénzügyi adatoknál is fontosabb azonban a menedzsment számára, hogy a bevételforrást jelentő felhasználói bázis sem csökkent, sőt szemmel látható mértékben bővült. A cégcsoport közösségi platformjai összességében immár több mint 3 milliárd embert szolgálnak ki naponta (7 százalékos éves növekedés), havi szinten pedig megközelítőleg 3,9 milliárdra tehető a vállalatcsoport elérése (+6%).
A negyedév és a közeljövő kapcsán Mark Zuckerberg nagy lelkesedéssel nyilatkozott. Az alapító-vezérigazgató az utóbbi idők legizgalmasabb periódusának nevezte a mostani időszakot. A cég több terméket is elindított, illetve indít útjára a közeljövőben. Ide tartozik a Twitter-gyilkosnak (illetve most már X-gyilkosnak) szánt Threads, amely hatalmas lendülettel indult (igaz, ez az érdeklődés azóta jelentősen csillapodott); a mindenki számára elérhető Lllama 2 elnevezésű nagy nyelvi modell megjelenése, vagy éppen a nyáron beharangozott Quest 3 headset, amely szeptemberben debütál majd.
Nem veszik le a lábukat a gázról
A negyedéves jelentés egyetlen kétséges pontját a Reality Labs működése szolgáltatja. Ez a részleg felel a virtuális- és kiterjesztett valósággal kapcsolatos projektekért, amelyek Zuckerberg reményei szerint egy idő múlva sokszorosan termőre fordulnak, amikor a világ megérik a metaverzumra. Ez az idő azonban még láthatóan nem jött el: a divízió csak a második negyedévben 3,7 milliárd dollárt emésztett fel, miközben a serpenyő másik oldalán mindössze 276 millió bevétel áll.
Mindez azonban még súlyosbodni fog. A Meta pénzügyi igazgatója ugyanis jelezte, hogy a Reality Labs veszteségei idén "jelentősen növekedni fognak" a tavalyi évhez képest. 2022-ben egyébként több mint 13 milliárd dollárt költött a vállalat a divízióra, ami miatt a befektetők egyre hangosabban morgolódnak.
Zuckerberg ugyanakkor tántoríthatatlannak tűnik az ügyben. Ahogy a mostani negyedéves jelentés kapcsán tartott befektetői konferenciahíváson elmondta: "Nem tudom garantálni, hogy igazam lesz, de úgy gondolom, hogy a világ ebbe az irányba halad." A részvényesek mindezt most egész jól fogadták, mivel az idén értéküket eddig már bőven megduplázó Meta papírjai további 8 százalékot emelkedtek az eredmények közlését követően.
Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai
Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak