Az Európai Unióban megszületett a drónok szabályozásával kapcsolatos keret, amelyet a tagországoknak 2020 közepére kell saját rendszerükbe ültetni. A hobbisták számára kedvezően változik a felállás.
Hirdetés
 

Több külföldi repülőteret ért incidens után Magyarországon is elszenvedhettük az első illegális drónberepülések követketményeit. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnél nemrégiben történt incidensek rávilágítottak a szabályozási környezet fontosságára. Ez nálunk jelenleg egyébként meglehetősen szigorú, de egyben szükségtelenül bonyolult és rugalmatlan is. A kérdés EU-s szintű rendezése a hobbiszintű felhasználást könnyebbé teheti majd.

Februárra kész lesznek

A téma terítékre került a múlt hét végén tartott II. Drón Konferencián is, ahol egy kerekasztal-beszélgetés keretében Lovas Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium légi és vízi közlekedési főosztályának vezetője arról beszélt, hogy terveik szerint 2020 februárjában tehetik le az asztalra a drónok használatával kapcsolatos új hazai jogszabálytervezetet. Ennek elfogadása esetén július elsejével léphetnek életbe a rendelkezések.

Az EU-s jogharmonizáció miatt a tagállamoknak viszonylag szorosan kell követni a Brüsszelben megálmodott kereteket. Ennek következtében a Magyarországon jelenleg érvényben lévő szemlélet az ellenkezőjére változhat. Az új jogszabályokban ugyanis már nem az fog szerepelni, hogy hol szabad reptetni drónokat, hanem az a lista, ahol nem. Természetesen jövő nyártól sem lehet majd repterek és más, kiemelt biztonsági fokozatú területek (például a Paksi Atomerőmű) környékén drónozni, viszont az ad-hoc használathoz így megteremtődik a legális feltételrendszer.

A tervek szerint a szabályozás része lesz egy applikáció is, amelyet a koferenciát szervező HungaroControl fejleszt le. Ezen az appon keresztül lehet, pontosabban kell majd jelezni a felhasználóknak, hogy hol és mikor szeretné az eszközét a légtérbe engedni.

Jönnek a fix büntetések

Más törvényi változások is készülőben vannak a témában, mivel a rendőrség is szeretné kicsit alakítani a szabályokat. Az ORFK közlekedésrendészeti főosztálya törvénymódosítást kezdeményezett annak érdekében, hogy a drónok használatára vonatkozó szabályok megszegői egységesen és a jelenleginél kiszámíthatóbban legyenek büntethetők. Jelen pillanatban, egy pilóta nélküli szerkezetet nem megfelelő helyen vagy módon üzemelő személy ellen három szabálysértési eljárást is indíthatnak. A rendőrség ezt egyetlen, légi közlekedési bírsággal járó eljárássá egyszerűsítené, valamint a büntetési tételeket is fixálná a jelenlegi, meglehetősen tág skálával szemben.

Természetesen más a helyzet akkor, ha a repüléssel más életét, vagy testi épségét veszélyezteti valaki. Ilyen, bűncselekmény kategóriájába sorolt események történtek pár héttel ezelőtt Budapesten, amikor Ferihegyen több alkalommal is drónberepüléseket regisztrált a légi irányítás. A három incidenssel egyébként becslések szerint százmilliós nagyságrendű kárt okoztak az egyelőre ismeretlen elkövetők.

Piaci hírek

Kiderült, hogy a legjobb MI-ügynök is tök béna lenne távmunkásnak

Egy frissen közölt kutatásban azt próbálták értékelni, hogy a mesterséges intelligencia ágensei mennyire képesek automatizálni a gazdaságilag értékes feladatokat. Az eredmények alapján nem valami fényesen.
 
Hirdetés

Az end-to-end védelmeké a jövő

A kódbiztonság integrálásával új fejlődési szakaszukba léptek a felhős védelmi platformok. Werner Obringot, a Clico Hungary cloud security architektjét kérdeztük a miértekről és hogyanokról.

A biztonsági megoldásszállítók érthető módon egy irányba mozdulnak, hiszen ugyanazoknak a támadásoknak az ellenszerét keresik. Megoldási javaslataikban sokszor csak árnyalatnyiak a különbségek, ami egyszerre könnyíti és nehezíti a választást.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.