Több külföldi repülőteret ért incidens után Magyarországon is elszenvedhettük az első illegális drónberepülések követketményeit. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnél nemrégiben történt incidensek rávilágítottak a szabályozási környezet fontosságára. Ez nálunk jelenleg egyébként meglehetősen szigorú, de egyben szükségtelenül bonyolult és rugalmatlan is. A kérdés EU-s szintű rendezése a hobbiszintű felhasználást könnyebbé teheti majd.
Februárra kész lesznek
A téma terítékre került a múlt hét végén tartott II. Drón Konferencián is, ahol egy kerekasztal-beszélgetés keretében Lovas Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium légi és vízi közlekedési főosztályának vezetője arról beszélt, hogy terveik szerint 2020 februárjában tehetik le az asztalra a drónok használatával kapcsolatos új hazai jogszabálytervezetet. Ennek elfogadása esetén július elsejével léphetnek életbe a rendelkezések.
Az EU-s jogharmonizáció miatt a tagállamoknak viszonylag szorosan kell követni a Brüsszelben megálmodott kereteket. Ennek következtében a Magyarországon jelenleg érvényben lévő szemlélet az ellenkezőjére változhat. Az új jogszabályokban ugyanis már nem az fog szerepelni, hogy hol szabad reptetni drónokat, hanem az a lista, ahol nem. Természetesen jövő nyártól sem lehet majd repterek és más, kiemelt biztonsági fokozatú területek (például a Paksi Atomerőmű) környékén drónozni, viszont az ad-hoc használathoz így megteremtődik a legális feltételrendszer.
A tervek szerint a szabályozás része lesz egy applikáció is, amelyet a koferenciát szervező HungaroControl fejleszt le. Ezen az appon keresztül lehet, pontosabban kell majd jelezni a felhasználóknak, hogy hol és mikor szeretné az eszközét a légtérbe engedni.
Jönnek a fix büntetések
Más törvényi változások is készülőben vannak a témában, mivel a rendőrség is szeretné kicsit alakítani a szabályokat. Az ORFK közlekedésrendészeti főosztálya törvénymódosítást kezdeményezett annak érdekében, hogy a drónok használatára vonatkozó szabályok megszegői egységesen és a jelenleginél kiszámíthatóbban legyenek büntethetők. Jelen pillanatban, egy pilóta nélküli szerkezetet nem megfelelő helyen vagy módon üzemelő személy ellen három szabálysértési eljárást is indíthatnak. A rendőrség ezt egyetlen, légi közlekedési bírsággal járó eljárássá egyszerűsítené, valamint a büntetési tételeket is fixálná a jelenlegi, meglehetősen tág skálával szemben.
Természetesen más a helyzet akkor, ha a repüléssel más életét, vagy testi épségét veszélyezteti valaki. Ilyen, bűncselekmény kategóriájába sorolt események történtek pár héttel ezelőtt Budapesten, amikor Ferihegyen több alkalommal is drónberepüléseket regisztrált a légi irányítás. A három incidenssel egyébként becslések szerint százmilliós nagyságrendű kárt okoztak az egyelőre ismeretlen elkövetők.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak