Ezúttal nem hivatalos átadás-átvételi procedúrával kezdődött a szokásos üzleti negyedév- értékelő a Magyar Telekomnál, a nemrégiben bejelentett vezérigazgató-váltás kapcsán.
Előttem az utódom
A leköszönő Christopher Mattheisen a döntése kapcsán elmondta, hogy noha a külvilág számára hirtelennek tűnhetett a bejelentés, de az előre tervezett lépés volt, a módszeres utódkeresés már egy ideje folyt. Úgy érzi Rékasi Tiborban - akinek már van általános menedzsment és b2b/b2c tapasztalata -, mindezt megtalálta, már csak az időzítés volt a kérdés.
Szerinte most jó az időpont, mert így az új vezérigazgatónak is marad az év hátra lévő részére elegendő tervezési időszaka. "Más szempontból pedig, azért jó az időzítés, mert most erős a Telekom, több mint 11 év után erősebb pozícióban hagyom a céget, mint ahogy átvettem, piaci és pénzügyi szempontból egyaránt" – fogalmazott Christopher Mattheisen.
Rékasi Tibor úgy véli a cégnél betöltött eddigi tisztségei alapján volt ideje felkészülni, de azért ez a pozíció számos új kihívást jelent majd, folyamatosan új dolgokat kell tanulnia, hogy sikeres maradjon a cég. Hozzátette ugyanakkor, hogy mivel az elmúlt években részese volt a stratégiai döntéseknek, e tekintetben drámai váltás nem várható tőle. A változások okai inkább konkrét piaci folyamatok lehetnek, a Telekom kiszámíthatósága a jövőben is megmarad a jövendő vezérigazgató nyilatkozata alapján.
Forrong a piac
A piaci változásokból pedig most aztán van elég itthon és külföldön egyaránt. Szabó János gazdasági vezérigazgatóhelyettes a nap híre, vagyis a Vodafone nagy bevásárlása kapcsán, aminek során megszerezte többek között az UPC Hungaryt, egyelőre nem sokat mondhatott. "Egy éve tudjuk már, hogy a Vodafone is épít magának vezetékes lábat, ami a mostani tranzakcióval kiteljesedhet. Érzékelhető az is, hogy az európai távközlési piac a teljes portfoliós megjelenésre áll át. A Diginél is ez a cél, bár még nem látszik, mikor indul a mobil üzletág" – jegyezte meg a vezérhelyettes.
Szóba került a másik versenytárs, a Telenor közelmúltbeli eladása is. A Telekomnál nem várnak ezzel kapcsolatban hosszú versenyjogi eljárást. Az új tulajdonos pedig látszatra pénzügyi befektető, de már elég régóta van jelen a távközlési szektorban. Itt sem látható azonban ma még tisztán, milyen irányban viszik tovább a Telenort. Ezek a fejlemények amúgy pedig hosszú távon hatnak majd a piacra, az idei évet még nem igazán befolyásolják.
Ami a tényleges első negyedévi folyamatokat illeti, Szabó János csendesnek minősítette az év indulását, jellemző trendként a távközlési eszközök iránti kereslet megélénkülését emelte ki. Úgy látja, ma már az eszközök határozzák meg, hogy milyen szolgáltatást vesznek igénybe az ügyfelek. Különösen a vezetékes szolgáltatáshoz kapcsolódó eszközök iránt nagy az érdeklődés, ez ma már nemcsak a tévét jelenti, hanem számos mobil eszközt is. Olyannyira fontos, hogy az előfizető kedvező feltételekkel jusson lecserélendő készülékéhez, hogy ezért a kétéves hűségszerződést is hajlandóak megkötni. Az eszközökhöz kapcsolódó szolgáltatásokból származó bevételek is erősödtek, a vezetékesé még a mobilnál is gyorsabb ütemben nőtt.
A rendszerintegrációt a választások sem vetették vissza
Az üzleti szegmensben, közelebbről a rendszerintegrációs és IT szolgáltatásban a választások miatt szokásosan leálló közbeszerzések hatására eredetileg lassulást vártak, de rácáfolt erre az üzleti élet, hiszen nagymértékű forgalomnövekedést könyvelhettek el.
A negyedéves jelentés alapján a Magyar Telekom teljes bevétele 6,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet és 150 milliárd forint közelébe ért. A mobil szegmens bevételei 4,6 százalékkal 77,7 milliárd forintra, míg a vezetékes bevételek 7,6 százalékkal 51,2 milliárd forintra nőttek. A rendszerintegrációs és IT bevételek még ennél is nagyobb mértékben 21,2 százalékkal bővültek, megközelítették a 21 milliárd forintot.
Az eredménymutatók közül az EBITDA 9,4 százalékkal, 41,9 milliárd forintra javult, a bruttó fedezet növekedésének, valamint a közvetett költségek terén elért megtakarításoknak köszönhetően. Az adózott eredmény pedig több mint megduplázódott, 4,1 milliárd forinttal haladta meg az egy évvel korábbit és súrolja a 9 milliárd forintot.
Optikára optimalizál a hálózatfejlesztés
Szabó János beszélt az idei hálózatfejlesztésről, amiben meghatározó szerep jut a vezetékes hálózatnak, az erre az évre széles sávval elérni kívánt 300 ezer háztartás mindegyike optikai szálas összeköttetést kap. "2018-ban optikai lefedésben meghaladjuk az egymillió feletti háztartásszámot, a 30 megabites sávszélességben pedig a 3 milliót" – mondta a vezérhelyettes.
Kérdésünkre, hogy milyen nagyobb lépéseket tervez idénre a Telekom az 5G kapcsán, a vezérhelyettes utalt rá, hogy ma még az egész iparág keresi mire is lesz jó az új technológia. Emiatt a konkrét indulás időzítése, vagyis az, hogy mikor jelennek majd meg kereskedelmi ajánlatokkal, még a jövő kérdése.
Egyelőre az egy éve elindított fapados márkával, a Flippel sem terveznek nagy ugrást. A projektet Szabó János eddig sikeresnek nevezte. Vigyázni kell azonban, hogy a fapados modell ne változtassa meg a belső működést, mint az kimutatható a légiközlekedésben minden olyan hagyományos légitársaságnál, amely be akart lépni a fapados piacra is. (Lásd a Lufthansa és az azóta a konkurencia által felvásárolt Air Berlin esetét.) A Flippel az első körben félmillió háztartást ért el a Telekom, év végén további 17 várossal szélesítette az elérhetőséget, idénre nem hangzott el további hasonló mértékű bővítés.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak