A növekedésben a vezetékes, valamint a rendszerintegrációs és IT bevételek lekörözték a mobilét, igaz utóbbi továbbra is a legnagyobb egyedi tétel. A jövendő vezérigazgatótól pedig megtudtuk, nem készül nagy stratégiaváltásra.

Ezúttal nem hivatalos átadás-átvételi procedúrával kezdődött a szokásos üzleti negyedév- értékelő a Magyar Telekomnál, a nemrégiben bejelentett vezérigazgató-váltás kapcsán. 

Előttem az utódom

A leköszönő Christopher Mattheisen a döntése kapcsán elmondta, hogy noha a külvilág számára hirtelennek tűnhetett a bejelentés, de az előre tervezett lépés volt, a módszeres utódkeresés már egy ideje folyt. Úgy érzi Rékasi Tiborban - akinek már van általános menedzsment és b2b/b2c tapasztalata -, mindezt megtalálta, már csak az időzítés volt a kérdés.

Szerinte most jó az időpont, mert így az új vezérigazgatónak is marad az év hátra lévő részére elegendő tervezési időszaka. "Más szempontból pedig, azért jó az időzítés, mert most erős a Telekom, több mint 11 év után erősebb pozícióban hagyom a céget, mint ahogy átvettem, piaci és pénzügyi szempontból egyaránt" – fogalmazott Christopher Mattheisen.

Rékasi Tibor úgy véli a cégnél betöltött eddigi tisztségei alapján volt ideje felkészülni, de azért ez a pozíció számos új kihívást jelent majd, folyamatosan új dolgokat kell tanulnia, hogy sikeres maradjon a cég. Hozzátette ugyanakkor, hogy mivel az elmúlt években részese volt a stratégiai döntéseknek, e tekintetben drámai váltás nem várható tőle. A változások okai inkább konkrét piaci folyamatok lehetnek, a Telekom kiszámíthatósága a jövőben is megmarad a jövendő vezérigazgató nyilatkozata alapján.

Forrong a piac

A piaci változásokból pedig most aztán van elég itthon és külföldön egyaránt. Szabó János gazdasági vezérigazgatóhelyettes a nap híre, vagyis a Vodafone nagy bevásárlása kapcsán, aminek során megszerezte többek között az UPC Hungaryt, egyelőre nem sokat mondhatott. "Egy éve tudjuk már, hogy a Vodafone is épít magának vezetékes lábat, ami a mostani tranzakcióval kiteljesedhet. Érzékelhető az is, hogy az európai távközlési piac a teljes portfoliós megjelenésre áll át. A Diginél is ez a cél, bár még nem látszik, mikor indul a mobil üzletág" – jegyezte meg a vezérhelyettes.

Szóba került a másik versenytárs, a Telenor közelmúltbeli eladása is. A Telekomnál nem várnak ezzel kapcsolatban hosszú versenyjogi eljárást. Az új tulajdonos pedig látszatra pénzügyi befektető, de már elég régóta van jelen a távközlési szektorban. Itt sem látható azonban ma még tisztán, milyen irányban viszik tovább a Telenort. Ezek a fejlemények amúgy pedig hosszú távon hatnak majd a piacra, az idei évet még nem igazán befolyásolják.  

Ami a tényleges első negyedévi folyamatokat illeti, Szabó János csendesnek minősítette az év indulását, jellemző trendként a távközlési eszközök iránti kereslet megélénkülését emelte ki. Úgy látja, ma már az eszközök határozzák meg, hogy milyen szolgáltatást vesznek igénybe az ügyfelek. Különösen a vezetékes szolgáltatáshoz kapcsolódó eszközök iránt nagy az érdeklődés, ez ma már nemcsak a tévét jelenti, hanem számos mobil eszközt is. Olyannyira fontos, hogy az előfizető kedvező feltételekkel jusson lecserélendő készülékéhez, hogy ezért a kétéves hűségszerződést is hajlandóak megkötni. Az eszközökhöz kapcsolódó szolgáltatásokból származó bevételek is erősödtek, a vezetékesé még a mobilnál is gyorsabb ütemben nőtt.

A rendszerintegrációt a választások sem vetették vissza

Az üzleti szegmensben, közelebbről a rendszerintegrációs és IT szolgáltatásban a választások miatt szokásosan leálló közbeszerzések hatására eredetileg lassulást vártak, de rácáfolt erre az üzleti élet, hiszen nagymértékű forgalomnövekedést könyvelhettek el.

A negyedéves jelentés alapján a Magyar Telekom teljes bevétele 6,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet és 150 milliárd forint közelébe ért. A mobil szegmens bevételei 4,6 százalékkal 77,7 milliárd forintra, míg a vezetékes bevételek 7,6 százalékkal 51,2 milliárd forintra nőttek. A rendszerintegrációs és IT bevételek még ennél is nagyobb mértékben 21,2 százalékkal bővültek, megközelítették a 21 milliárd forintot.

Az eredménymutatók közül az EBITDA 9,4 százalékkal, 41,9 milliárd forintra javult, a bruttó fedezet növekedésének, valamint a közvetett költségek terén elért megtakarításoknak köszönhetően. Az adózott eredmény pedig több mint megduplázódott, 4,1 milliárd forinttal haladta meg az egy évvel korábbit és súrolja a 9 milliárd forintot.

Optikára optimalizál a hálózatfejlesztés

Szabó János beszélt az idei hálózatfejlesztésről, amiben meghatározó szerep jut a vezetékes hálózatnak, az erre az évre széles sávval elérni kívánt 300 ezer háztartás mindegyike optikai szálas összeköttetést kap. "2018-ban optikai lefedésben meghaladjuk az egymillió feletti háztartásszámot, a 30 megabites sávszélességben pedig a 3 milliót" – mondta a vezérhelyettes.

Kérdésünkre, hogy milyen nagyobb lépéseket tervez idénre a Telekom az 5G kapcsán, a vezérhelyettes utalt rá, hogy ma még az egész iparág keresi mire is lesz jó az új technológia. Emiatt a konkrét indulás időzítése, vagyis az, hogy mikor jelennek majd meg kereskedelmi ajánlatokkal, még a jövő kérdése.

Egyelőre az egy éve elindított fapados márkával, a Flippel sem terveznek nagy ugrást. A projektet Szabó János eddig sikeresnek nevezte. Vigyázni kell azonban, hogy a fapados modell ne változtassa meg a belső működést, mint az kimutatható a légiközlekedésben minden olyan hagyományos légitársaságnál, amely be akart lépni a fapados piacra is. (Lásd a Lufthansa és az azóta a konkurencia által felvásárolt Air Berlin esetét.) A Flippel az első körben félmillió háztartást ért el a Telekom, év végén további 17 várossal szélesítette az elérhetőséget, idénre nem hangzott el további hasonló mértékű bővítés.

Piaci hírek

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.