Mindenféle magyarázat nélkül jelentősen, átlagosan 28 százalékkal drágul a Docker Team előfizetői csomagja október 27-étől. A nagyobb, Business csomag ára 14 százalékkal emelkedik, viszont ott megszűnik a havi előfizetési lehetőség, a legkisebb egység az év lesz. A Team felhasználónként és havonta 7 dollárról 9-re, a Business 21-ről 24 dollárra emelkedik. Éves előfizetésnél a Team 84 dollárról 108-ra, a Business csomag 252-ről 288 dollára emelkedik. A Team előfizetéseket ezzel párhuzamosan 100 felhasználóra korlátozzák, azaz azok a szervezetek, melyek ennél több felhasználóval használták a kisebb csomagot, váltani kényszerülnek. Mivel a két csomag között jelentős az árkülönbség, ez igencsak húzós lesz. A csomagváltára kényszerülő régi ügyfelek kapnak 30 százalék kedvezményt, hogy ne egy menetben kelljen elszenvedniük a többletköltségeket.
Mint a DevClass írja, bő egy éve, 2021 augusztusában a cég már végrehajtott egy jelentős árazási változást. Maga Scott Johnston (a fenti képen) CEO jelentette be, hogy a 250-nél több alkalmazottat foglalkoztató vagy 10 millió dollárnál nagyobb évbevételű cégek csak valamelyik Docker előfizetési csomaggal használhatják az addig minden fejlesztőnek ingyenes kínált Docker Desktopot. Akkor debütált a Docker Business előfizetés is.
A Docker-összetevők jó része, pl. a Docker Engine, a Docker CLI és a Docker Compose nyílt forráskódúak, Apache 2.0 licenceléssel szabadon felhasználhatók. A vállalatok az előfizetésért cserébe a terméktámogatáson túl kapják a Docker Desktop szoftvert, valamint egyéb extra szolgáltatásokat (például az ún. konténer image pull lehetősége). A Business kiadás támogatja a single sign-on (SSO) bejelentkezést, és vannak benne kódellenőrző biztonsági funkciók is.
Nincs ingyen ebéd...
Az első reakciók szerint az ügyfelek nem a jelentős áremelésen, hanem a Team előfizetések korlátozásán akadtak ki. Ez teljes mértékben érthető, hiszen ha egy vállalatnak 101 felhasználóra volt Team előfizetése, akkor az eddigi évi kb. 8500 dollár helyett közel 20 400 dollárt kell fizetnie úgy, hogy kapott 30 százalék kedvezményt. Egy új ügyfélnek valamivel több mint 29 ezer dollárjába fáj ugyanennyi előfizetés.
Ráadásul a Business csomagnál még az a lehetőség sincs meg, hogy havonta kifizessék bankkártyával a szükséges előfizetést: egy évre előre kell fizetni. "Ez őrület, nem hiszem, hogy jövőre megújítjuk az előfizetésünket" – idézte egy felhasználó véleményét a DevClass a Hacker Newsról, az Y Combinator szakmai fórumáról.
Bár a Docker nem magyarázta lépését, nem nehéz kitalálni az okokat. A cég eddigi növekedésének forrása az volt, hogy Docker Hub konténertár és a nyílt forráskódú konténerizációs megoldásai nem fizető ügyfelek millióit vonzotta. Ám ahogy az lenni szokott, a vállalat egy idő után beleütközött abba, hogy ez a modell pénzügyileg nem fenntartható, különösen most.
A mentő ötlet az volt, hogy eladják a vállalati üzletágat. Amikor ez 2019 novemberében megtörtént, meglepte a piacot, sokan úgy vélték ugyanis, hogy a cég a legperspektívikusabb részét adja el. A Docker akkor azzal indokolta az ügyletet, hogy a jövőben a fejlesztői eszközökre koncentrál. Ám ez az irány sem feltétlenül fenntartható. Tavaly a cég CEO-ja arról értekezett, hogy Docker-használók fele nem fizet a szolgáltatásokért.
Johnstonék valószínűleg sokat matekoztak, hogy mit lépjenek, hiszen egy ilyen durva áremelésnek megvan az a kockázata, hogy az ügyfelek elfordulnak a Dockertől (lásd a fentebb idézett felhasználói véleményt). De valószínűleg a menedzsment előtt nem sorakoztak a jobbnál jobb alternatívák: a piacon ugyanis már elindult az általános drágulás, ami a Dockert nem érte a legjobb állapotban. A cég abban esetleg bízhat, hogy a fejlesztők nem szívesen ugrálnak az eszközök között. Ha valaminek a működését kiismerték, tesztelték, akkor nehezen váltanak. Kérdés, hogy a cégek ki tudják-e gazdálkodni az esetenként akár a többszörösére is emelkedő Docker-árakat.
Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész