Drágult az üzemeltetés, drágult a fejlesztési hitel: miért ne drágulnának a szolgáltatások? Európában 30 százalékos áremelkedéssel számolnak.

Európában a jelenlegi árak harmadával, az USA-ban ötödével emelkednek a felhőszolgáltatások előfizetési díjai. A változás két legfőbb hajtóereje az energia árának megugrása és a finanszírozás drágulása az emelkedő kamatok miatt. Ez jelentős terheket ró az egész piacra, és részben jó lesz a nagy szolgáltatóknak. A The Register rákérdezett a nagy szolgáltatóknál: egyöntetűen azt mondták, hogy terveznek áremelést.

Egyelőre azonban a felhős piac bővülésén nem érződik a visszafogottság. Bár a nagy robbanást a pandémia miatt bevezetett távmunka hozta 2020-ban, a Canalys mérései szerint a szegmens még mindig tartja a negyedévenkénti 30 százalékos növekedési ütemet, aminek az Amazon, a Microsoft és a Google a legnagyobb haszonélvezői, melyek együttesen az európai piac háromnegyedét fedik le.

A Canalys vezérigazgatója, Steve Brazier szerint ez egy drága sport. A nyilvános felhő egyre bővülő infrastruktúrájának költségei elképesztő pénzeket emésztenek fel. Valószínűleg ez a legnagyobb tőkebefektetés, ami valaha is történt egy iparágban, és ráadásul ez a befektetés folyamatos, mondta Brazier a napokban a barcelonai Canalys Channel Forum EMEA konferencián.

Idén kb. 140 milliárd dollárt fordítanak fejlesztésekre a szolgáltatók. Ez a teljes beruházás: épületek, hűtés-fűtés, hálózati eszközök, szerverek, egyéb IT-berendezések stb. A Canalys szerint 2022-ben a globálisan leszállított összes szerver felét a hét legnagyobb felhőszolgáltató veszi meg.

Vége az olcsóságnak

A felhő eddig sem volt feltétlenül olcsó, de ha egy szervezet képes volt jól menedzselni a nyilvános felhőből vásárolt kapacitásait, összességében a konstrukció kedvezőbb lehetett, hiszen nem terhelte a CAPEX-et. De az olcsóság eddig tartott, véli Brazier. Európában mindenhol emelkedett a hitelkamat, rekordszinten az energiaár... Brazier állította, beszélt olyan adatközpont-szolgáltató vállalatokkal, melyek energiaköltségei megnégyszereződtek.

Az infláció szintén probléma, még az USA-ban is, ahol talán az energia drágulása most kevésbé súlyos. Várható, hogy a Fed még az év vége előtt 4,75 százalékra emeli a kamatlábakat, és annak óriási hatása lesz a felhős piacra. A hyperscale szolgáltatóknak is fel kell készíteniük ügyfeleiket egy recessziós forgatókönyvre.

A legnagyobbak persze most is előnyben lesznek: könnyebben szereznek pénzt a fejlesztésekhez, méretgazdaságosságuk miatt jobba optimalizálhatják az energiafelhasználásukat, és így fajlagosan csökkenthetik a rezsiszámlájukat.

De az üzletmenetükben drámai változások jöhetnek, véli a Canalys elnöke. Európában ugyanis egy olyan piacot ér a felhőszolgáltatások brutális, 30 százalékos drágulása, amelynek szereplői már most is a költségeik csökkentésén dolgoznak. Ezen a piacon a 30 százalék sokkot fog okozni, ami viszont rengeteg feszültséget hoz majd felszínre ügyfelek és a szolgáltatók között.

Szűkül az ügyfelek mozgástere

A felhőt használó cégek nagyon komoly dilemmával szembesülhetnek. Egyfelől ott lesz a szolgáltatások jelentős drágulása, a másik oldalon pedig a kiszállás hasonlóan magas költségei. A jövő év ezért sok szervezet számára komoly teszt lesz abban a tekintetben, hogy a felhős (akár hibrid) architektúrája mennyire rugalmas, mekkora lesz a mozgástere az alkalmazások, az API-k, az adatstruktúra, a belső kompetenciák megléte-hiánya és az ezekkel is összefüggő kilépési költségek miatt.

Most fog megmutatkozni élesben, hogy mennyire nagy probléma, hogy a big techek túlsúlya miatt minimális a verseny ezen a piacon. A legtöbb szervezet egyelőre a szigorúbb költségkontroll felé próbál elmozdulni. A felhő ugyanis túszul ejtette őket, és egyelőre más kiutat nem találnak, mondta a barcelonai rendezvényen a Computacenter vezérigazgatója, Mike Norris.

Cloud & big data

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.