Az intézményi gazdálkodás integrált megvalósításával naprakész információk érhetők el, így a döntéshozók tájékozottabbak lehetnek, a jobb döntések pedig anyagi hasznot eredményeznek. Az ellenőrzés is hatékonyabbá válhat, hiszen globális rálátás nyílik a költségvetésre.
Hirdetés
 
Az "IVSZ tagvállalatai a közigazgatás szolgálatában" sorozat az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége támogatásával jelenik meg.

A sorozatunkban bemutatott cégek olyan termékeket vagy szolgáltatásokat (esetleg komplett megoldásokat) tudnak felmutatni, ahol a haszon várható megjelenése egyértelműen megállapítható és számszerűen tervezhető a beszerzést elindító intézmény számára. Kiemelten foglalkozunk a bemutatott megoldások megtérülés-elemzésével, ezen belül – a TCO elvek szerint – bemutatjuk az összes tulajdonosi oldalon megjelenő költséget, és ezzel szembeállítjuk a hasznot, ami megjelenik a felhasználó vagy a tulajdonos oldalán.

A sorozatunk második cikkében a Magyar Közigazgatásfejlesztési Zrt. saját fejlesztésű szoftvermegoldását, a Polisz gazdálkodási és ügyviteli szoftvercsomagot mutatjuk be. A rendszer jellemzőit, hasznosságát és bevezetési feltételeit Turcsik István projektigazgató tárja fel előttünk.

Turcsik István projektigazgató 1961-ben született, számítás-technikai üzemmérnöki, illetve közgazdász szakmérnök diplomával rendelkezik. A Magyar Közigazgatásfejlesztési Zrt.-nél vezető fejlesztőként és tanácsadóként irányítja a Polisz rendszer fejlesztését és a bevezetési projekteket.

Komplex funkciók A 2002-ben alapított magyar tulajdonú Magyar Közigazgatásfejlesztési Zrt. azzal a szándékkal jött létre, hogy a közigazgatási szereplők részére korszerű informatikai és szervezési megoldásokat szállítson. A cég saját fejlesztésű rmegoldása, a Polisz komplex gazdálkodási és ügyviteli szoftverrendszer biztosítja a költségvetési szervek - elsődlegesen települési önkormányzatok - számára az egységes gazdálkodási és ügyviteli folyamatok kezelését. Az eltelt évek alatt a Polisz elsősorban a helyi önkormányzatok polgármesteri hivatalaiban lett ismert: a szoftvert több mint 40 településen vezették be országszerte.

A Polisz rendszer funkcionalitása kiterjed a teljes gazdálkodási tevékenységgel összefüggő munkafolyamatok támogatására, az intézmények gazdálkodásának kezelésére valamint a vezetői, képviselői döntéstámogatás megvalósítására. A leglényegesebb tulajdonsága a funkcionális komplexitás, az ügyvitel és a gazdálkodás együttes kezelése: az egységes adatbázisra épülő zártláncú ügyviteli folyamatkezelés mellett integráltan jelenik meg a minden területre kiterjedő gazdálkodással összefüggő nyilvántartás, bizonylatkezelés és adatszolgáltatás, beszámolók biztosítása - hangsúlyozta Turcsik István.

Az ügyviteli területen a Polisz a jogszabályoknak megfelelően kibővített minősítésű iktatási rendszert tartalmaz, amellyel az iratkezelés és iktatás valamint az elektronikus ügyintézési munkafolyamatok megvalósítása történik meg. A rendszer a munkafolyamatok leképezésével segít megszüntetni a párhuzamos feldolgozásból adódó problémákat, valamint lehetővé teszi, hogy a munkatársak többet foglalkozhassanak érdemi kérdésekkel.

Magyar Közigazgatásfejlesztési Zrt. A cég alapításakor az alapító tagok célja egy olyan informatikai tanácsadó és szolgáltató vállalat létrehozása volt, amely segítségével a közigazgatási szereplők egy személytől vehetik igénybe mindazon hardver-, szoftver- és szervezési elemeket, amelyek egy teljes körű informatikai megoldáshoz szükségesek. A Polisz szoftverrendszert több éve sikeresen alkalmazzák többek között az alábbi önkormányzatok:
Budapest Belváros Lipótváros V. Kerület Önkorm. (teljes körű gazdálkodási folyamatok lefedése, intézményi gazdálkodási tevékenységekkel együtt, pénzügy-számvitel-költségvetés menedzsment)
Budapest XVII. kerület Önkormányzat (teljes körű gazdálkodási folyamatok lefedése, intézményi gazdálkodási tevékenységekkel együtt, pénzügy-számvitel-költségvetés menedzsment)
Kecskemét Megyei Jogú Város (teljes körű gazdálkodási folyamatok lefedése, intézményi gazdálkodási tevékenységekkel együtt, pénzügy-számvitel-költségvetés menedzsment)
Nagykanizsa Megyei Jogú Város (teljes körű gazdálkodási folyamatok lefedése, intézményi gazdálkodási tevékenységekkel együtt, pénzügy-számvitel-költségvetés menedzsment). (x)

Felhőből is fut
A Polisz rendszer a kormányzat önkormányzati ASP modelljében megfogalmazottaknak megfelelő egységes gazdasági informatikai rendszer: gyorsan bevezethető, és így alkalmas a kormányzat közigazgatás-fejlesztési terveinek határidőn belül történő megvalósítására. A szabványos funkcionalitással ellátott változata is hatékony, integrált megoldás a legkisebb településeknek is. Ugyanakkor testre szabható, a helyi igényekhez rugalmasan igazodó bővített funkcionalitású változata (például vagyonkataszteri, népjóléti, e-ügyintézési modul) a legnagyobb településeken is megfelelő választás.

Az alkalmazott fejlesztési technológiának köszönhetően a rendszer támogatja az ASP (Software-as-a Service, rövidítve SaaS), azaz szolgáltatás formájában igénybe vett, illetve akár a helyi telepítésben történő üzemeltetést is. A cég jelenleg a Fujitsu Technology Solutions Kft.-vel közösen, illetve önállóan is üzemeltet saját alkalmazásszolgáltató (Software-as-a Service, rövidítve SaaS) centrumot, ennek megfelelően azok a területek, amelyek nem kerülhetnek be az első fázisban a központi ASP szolgáltatási körbe, az itt ismertetett megoldással önállóan is elindulhatnak ezen az úton. 

Gyors haszon A hasznosulás Turcsik István szerint minden támogatott területen azonnal jelentkezik: egyrészt a Polisz segítségével több, korábban csak manuálisan elvégezhető tevékenység automatizálható, az ügyviteli, illetve gazdálkodási tevékenység felgyorsításával, a párhuzamos feldolgozási folyamatok megszüntetésével, illetve a munkafolyamatok átszervezésével nő a feldolgozás hatékonysága. A hatékonyság növekedése miatt viszont a rendszer által lefedett területek működtetéshez szükséges humán erőforrásigény csökkenhet.

Másrészt a gazdálkodás integrált megvalósításával lehetővé válik a valóban naprakész információk elérése, ennek következtében a döntéshozói szint tájékozottsága növekszik, a jobb döntések anyagi hasznot eredményeznek. Az ellenőrzés is hatékonyabb lesz, hiszen globális rálátás nyílik a költségvetésre, így lehetővé válik a intézményi pénzfelhasználások optimalizálása, jobban tervezhetőek a kötelezettség-vállalások, és a beszerzések költségráfordítása is optimalizálható. A cash-flow rendszeren belüli folyamatos megfigyelése, és a szükséges pénzügyi beavatkozások elvégzése havi szinten "termeli” a forrásokat.

Az első szinten nem pénzben megjelenő hasznok sem lebecsülendőek. A rendszer bevezetése két egymást erősítő hatásként jelentkezik a szervezetben. Az egyik a humánerőforrások jobb kihasználása, melynek eredményeképpen első szinten több idő jut az érdemi munkára, például elmarad az adatok "gyűjtögetése”. A másik hatás a szervezeti kultúrában jelentkezik: a szabályozott, és a rendszer által megkövetelt optimalizált ügyviteli és ügykezelési folyamatok eredményeként megnövekszik az ügyfelek, partnerek elégedettsége, ami a szervezetben dolgozó emberek minőség iránti elkötelezettségét növeli ("érdemes jól dolgozni”).

Mind a bevezetés mind pedig a megfelelő működtetés feltétele az elkötelezett vezetői támogatás, és ez a vezetés minden szintjén fontos elem. Nem elég, ha csak a polgármester vagy a jegyző akarja bevezetni a rendszert, mellé kell állítani a kulcsszereplőként megjelenő munkatársakat, középvezetőket. A hasznosulás feltétele még, hogy minden olyan intézmény , amely a szervezet költségvetésében, működésében szerepet játszik, adatbeviteli vagy lekérdező pontot kapjon az egységes gazdálkodási rendszerben - tanácsolja a projektigazgató.

Egyszeri és folyamatos költségek A megrendelő igényétől függően választhat helyi telepítésben történő üzemeltetést, illetve a már üzemelő SaaS központra is kapcsolódhat. Természetesen a helyi telepítésnél a beruházásként jelenik meg a rendszerbevezetés, a másik esetben pedig szolgáltatás vásárlása történik például egy havi átalánydíjas fizetési rendszerben.

A bevezetés forrásigénye a helyi telepítés esetén függ a megrendelő kiindulási helyzetétől, hiszen a megfelelő műszaki környezet kialakítása nem tartozik a rendszer költségei közé, de a megtérülés számításakor a megrendelőnek ezt is figyelembe kell vennie. Az oktatási, bevezetési költségek az intézmény méreteitől és az érintett személyek számától függ, de az ügyfél igényei szerint is itt lehetőség van a feladatok megosztására.

Helyi telepítésű bevezetés esetén az egyszeri költségek a szoftver licencdíja, továbbá bevezetési, oktatási költségei, az adatbáziskezelő beszerzése és az üzemeltetési környezet kialakítása a szerveroldalon. Opcionális költségként merülhet fel a hardverkörnyezet beszerzése vagy bővítése. Folyamatos költségként jelentkezik ebben az esetben a szoftver követési, karbantartási díja. Szoftverszolgáltatás igénybevétele (ASP/SaaS) esetén természetesen más költségstruktúra keletkezik: itt elmaradnak a beruházások, és bár egyszeri költségként is megjelenik ugyanolyan mértékben a szoftver bevezetési, oktatási költsége, de ezen kívül csak egyetlen folyamatos költséget, a szolgáltatás havidíját kell fizetnie az ügyfélnek.

Úgy tűnik, a Meta elkezdi beszántani a metaverzumot

Bár néhány évvel ezelőtt még az egész vállalatot átnevezték miatta, az újabb elbocsátásokkal egyre nyilvánvalóbb, hogy takarékra teszik a világmegváltó VR-projektet.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.