Évek óta tart a felhőszolgáltatásokra történő átállás az on-premise rendszerekről. Általános tanácsok helyett most megmutatjuk, hogyan zajlik ténylegesen egy ilyen folyamat.

A felhőszolgáltatók egyre inkább a rendszerintegrátorok nyakára nőnek, a fejlett országokban kannibalizálják utóbbiak piacát. Ahogy az áram vagy a vezetékes víz a múlt században, úgy válnak közművé az informatikai szolgáltatók által nyújtott széles skálájú szolgáltatások. Informatikai fejlettségük függvényében az ügyfelek előbb-utóbb elkezdik ezeket a szolgáltatókat előtérbe helyezni ahelyett, hogy saját IT-rendszert építenének ki.

Noha maga a jelenség ilyen egyszerűen leírható, a folyamat közel sem triviális, számos buktatót rejt. Azt, hogy hogyan is kell a saját rendszerből a felhőbe költözni, a 99999 Informatika Kft. rendszerintegrátor segítségével mutatjuk be, amely az elsők között cállalta fel, hogy az ügyfelek cloudba vezető útját az elejétől a végéig végigkíséri.

Az első lépéseknél sok minden eldől

Az út több lépésből áll, elsőként az adott vállalkozás infrastruktúráját kell felhő-készre alakítani. Ennek során megtörténik a vállalati erőforrások életciklusának felmérése és menedzsmentjének kialakítása. Nagyon fontos ugyanis. hogy az erőforrások automatikusan kioszthatóvá, provizionálhatóvá váljanak. A bővítésnek jól – könnyen, gyorsan, hatékonyan – skálázhatóvá kell válnia, végül megvalósul az erőforrások felhasználhatóságának mérhetősége, ellenőrizhetősége, illetve elszámolhatósága is.

A felhő-kész infrastruktúra kialakítása után a következő lépés a piacon elérhető szolgáltatók közül történő választás. Ebben is segítséget nyújt a 99999 Informatika Kft., az ügyfél számára ideális partnerek ajánlásával. És hogy mi az ideális? Nos, azt az adott vállalkozás paraméterei és igényei határozzák meg.

Természetesen mindig fontos az ár-érték arány figyelembevétele, de emellett olyan tényezőket sem szabad elhanyagolni, mint a számítási, adattárolási kapacitásokkal szemben támasztott követelmények. A legtöbb cégnél van tere az erőforrások felhasználását illető optimalizálásnak, ezáltal a megszokott feladatok ellátásához szinte biztosan kevesebb erőforrásra lesz szükség.

Hosszú távú elköteleződés?

Amint azt korábban már említettük, több buktatója is lehet a felhőre való átállásnak. Ezek egyike a röghöz kötés, angol terminológiában vendor lock-in. A cloudszolgáltatók egy része zárt, átjárást nem, vagy csupán komoly áldozatok árán lehetővé tevő megoldást kínál. Ilyen esetben az ügyfél csak nagy energia- és költségráfordítás esetén migrálhat a szolgáltatók között az adatok és szolgáltatások kötöttsége miatt.

Ezt lehet elkerülni az olyan infrastruktúra-szolgáltatásokkal, mint az OpenStack, melyre például a Rackspace is támaszkodik. Ezáltal olyan felhőalapú alkalmazásfuttatási, -fejlesztési hátteret nyújt, melynek révén a kifejlesztett appokat más szolgáltatóknál (HP, SUSE, Red Hat, Ubuntu) is fel lehet használni. Ezeknek az alkalmazásoknak a futtatása nem igényel előzetes telepítést; a fejlesztést követően a felhőbe feltöltve határozzák meg, mekkora erőforrásokat (processzor, tároló stb.) kell hozzárendelni.

Fontos megemlíteni, hogy számos, jelenleg még fennálló technikai akadály egyszerűen nem vagy korlátozottan teszi lehetővé a tisztán felhőre épülő szolgáltatást (például a Skype for Business Online PSTN kapcsolata vagy harmadik féltől származó videorendszerekkel való interoperabilitása). Ezekben az esetekben az ügyféllel való konzultáció a pénzügyi megtakarítás és egyéb előnyök mellett a megkötendő kompromisszumokról is szól.

Elkerülhetők a buktatók

A vendor lock-inen túl figyelembe kell venni a belső szabályozási környezetet és az adott régióra vonatkozó regulációkat is. Bizonyos esetekben – például a kormányzati szférában – törvényi előírás, hogy az Európai Unió határát nem hagyhatja el ügyféladat, ami máris szűkíti a potenciális felhőszolgáltatók körét.

Emellett gondolkodási módot kell váltani ahhoz, hogy a felhőre való átállás sikeres legyen. Mit jelent ez? Csupán funkciókban szabad gondolkodni, azon, hogy mit szeretne elérni az ügyfél; ennek technikai megvalósulása – bizonyos szempontból – nem számít. Ezen túlmenően változik az üzemeltetés is, a felhőbe való költözéssel a hagyományos értelemben vett rendszergazdai tevékenység át/leértékelődik. Ehelyett a számlázhatóság, és az erőforrások megoszlásának átláthatóvá válása kerül előtérbe.

Mindez kéz a kézben kell, hogy járjon a munkavállalói hozzáállás megváltozásával, a felhő elfogadásával.

Tapasztalatok

Számos előnye ellenére az ügyfelek több tekintetben is ódzkodnak a cloudba való költözéstől, éppen ezért maga a folyamat csak akkor mehet végbe, ha ezeket a kételyeket sikerül eloszlatni. Ebben segít például a költséghatékonyságot drámai mértékben javító a pay-per-use, vagyis a használat után történő fizetési módszer alkalmazása. Szemben a privát felhővel, melynek akkor is van fenntartási, üzemeltetési költsége – elavulás, közműdíjak stb. –, amikor nem használják (ki), a nyilvános felhő esetében ilyen tételekkel nem kell számolni, mindamellett tervezhetőek a kiadások.

Az átállás során alkalmazástérkép készül, melynek során kiderül, mely alkalmazásokat milyen erőforrásigény mellett lehet a felhőbe költöztetni. A migrációs eszközök zöme egyébként kifejezetten nagyvállalati igényekre készült, ennek megfelelően hazai viszonyok között szinte minden esetben megfizethetetlen költségeket jelent. A helyi szakmai tudás szerencsére jelentős mértékben képes ellensúlyozni ezt a hiányosságot.

A váltás során nem egyetlen út áll az ügyfél előtt, több – a minimális szolgáltatást, az optimális szintet vagy a maximumot tartalmazó – ajánlat közül dönthet az adott vállalkozás. Ezek között ráadásul később viszonylag könnyen lehet váltani, ha változnak az igények.

A folyamat szinte minden esetben az üzletileg kevésbé kritikus alkalmazásokkal indul. Befejezését követően pedig lehetőség van rollbackre, vagyis az átállást követően nem égetik fel a hidakat azonnal, hogy az igények változása vagy a negatív ügyfélélmény esetén helyreállhasson az eredeti állapot.

Mivel szolgáltatáskiesés a migrációk többsége során nem elfogadható, ezért gyakran hibrid rendszer kialakításával történik az átállás. Ennek során továbbra is (a végsőkig) az on-premise rendszer szolgálja ki a munkafolyamatokat, miközben a felhőben felépül a munkakörnyezet. A teljes váltás az adatbázis-szinkronizációt és a tesztelést követően történik – ideális esetben anélkül, hogy az adott vállalat felhasználói bármit is észrevennének a történtekből.

Ki a felelős?

A felhőbe költözéssel a felelősségi körök is változnak. Bár a felhőben tárolt adatok biztonságáért a szolgáltató felel, a kérdés mégsem dönthető el könnyen. Ha ugyanis az infrastruktúra bizonyos része on-premise marad, akkor közel sem biztos, hogy csökken a vállalat személyes felelőssége. A biztonsági kockázatok redukálása tehát jóval összetettebb feladat, mint a (helyben felhasznált) erőforrások felhasználásának mérséklése. (Érdemes elolvasni Horváth Csaba négyrészes cikksorozatát a felhőszolgáltatásokkal kapcsolatos kockázatkezelési módszerekről, amely a felelősségek kérdéskörét is részletesen taglalja.)

Különösen igaz ez a megállapítás a mobilitás terjedésével összefüggésben. Azzal, hogy az adatok, szolgáltatások és alkalmazások a felhőbe költöznek, annak a valószínűsége is megnő, hogy azokat mobil eszközökön keresztül érik el a felhasználók. Ez jótékony hatással lehet a munkafolyamatok hatékonyságára, de csak megfelelően átgondolt szabályozás és eszközhasználati, biztonsági házirend alkalmazása esetén.

Cloud & big data

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.