Márciusban lép hatályba az Európai Unió új digitális piaci szabályozása, a Digital Markets Act (DMA), ami komoly megfelelőségi követelményeket támaszt a nagy technológiai szolgáltatókkal szemben. A Google az itt található dokumentumban osztotta meg, hogy ez mit jelent az uniós polgárokra nézve az egyes alkalmazásokban használt adatok összekapcsolását illetően: dönthetnek majd úgy, hogy a mindegyik, semelyik vagy csak az általuk választott Google-szolgáltatásokat fűzik össze egymással eseti jelleggel, megakadályozva, hogy a Google alapértelmezett módon felhasználhassa az adataikat minden érintett doménje alatt.
A bejelentésben szereplő alkalmazások között ott van a Kereső (Search), a YouTube, a hirdetési szolgáltatások, a Google Play, a Chrome, a Google Shopping és a Térkép (Maps), ugyanakkor a vállalat más, egymással adatokat megosztó szolgáltatásai továbbra is megoszthatják egymással a felhasználók adatait. A Google egyúttal arra is figyelmeztet, hogy az ilyen jóváhagyások hiányában egyes funkciók csak korlátozottan vagy egyáltalán nem fognak működni: a YouTube és a Chrome kizárásával például kevésbé személyre szabott találatokat ad a Kereső, vagy hasonló módon a Térkép sem támaszkodhat korábbi tevékenységeire.
Teljes átláthatóságra azért ne számítsunk
Az uniós felhasználók választásai 2024. március 6-án lépnek életbe. Bár valószínű, hogy az elején kapnak egy erre vonatkozó felszólítást is, a beállításokat bármikor módosíthatják majd Google-fiókjuk adatvédelmi menüje alatt. Az adatok megosztására egyébként a választásoktól függetlenül sor kerülhet, ha azt indokolja a csalások megelőzésa, a spam és a visszaélések elleni védelem vagy "a jogszabályok betartása" – bár a Google nem részletezi, hogy ez utóbbi alatt mit kellene értenünk. Ugyanez a helyzet két szolgáltatást együttes használatakor, mondjuk a Play áruházban való vásárlással végzett Payments-fizetéskor.
Ahogy korábban írtuk, a DMA gyakorlati átültetése során kapuőrnek (gatekeeper) minősített hat vállalat közül öt amerikai, amit odaát nem a nagyság átkának, hanem a tengerentúli cégek kipécézésének tekintenek. A kapuőrök a bizonyos küszöbértékeket elérő legnagyobb technológiai cégek, amelyek különféle korlátozásokkal néznek szembe az egyenlő versenyfeltételek biztosításáért és a fogyasztók védelméért: a Metának például üzenetküldő alkalmazásait kell megnyitnia kisebb versenytársai előtt, elvi lehetőséget adva rá, hogy onnan a Meta saját alkalmazásának letöltése nélkül írhassanak a WhatsApp-felhasználóknak.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak