Tiltani lehet majd a Kereső, a YouTube, a Térkép és más alkalmazások közti adatmegosztást, amivel bizonyos kényelmi funkciókról is le kell mondani.
Hirdetés
 

Márciusban lép hatályba az Európai Unió új digitális piaci szabályozása, a Digital Markets Act (DMA), ami komoly megfelelőségi követelményeket támaszt a nagy technológiai szolgáltatókkal szemben. A Google az itt található dokumentumban osztotta meg, hogy ez mit jelent az uniós polgárokra nézve az egyes alkalmazásokban használt adatok összekapcsolását illetően: dönthetnek majd úgy, hogy a mindegyik, semelyik vagy csak az általuk választott Google-szolgáltatásokat fűzik össze egymással eseti jelleggel, megakadályozva, hogy a Google alapértelmezett módon felhasználhassa az adataikat minden érintett doménje alatt.

A bejelentésben szereplő alkalmazások között ott van a Kereső (Search), a YouTube, a hirdetési szolgáltatások, a Google Play, a Chrome, a Google Shopping és a Térkép (Maps), ugyanakkor a vállalat más, egymással adatokat megosztó szolgáltatásai továbbra is megoszthatják egymással a felhasználók adatait. A Google egyúttal arra is figyelmeztet, hogy az ilyen jóváhagyások hiányában egyes funkciók csak korlátozottan vagy egyáltalán nem fognak működni: a YouTube és a Chrome kizárásával például kevésbé személyre szabott találatokat ad a Kereső, vagy hasonló módon a Térkép sem támaszkodhat korábbi tevékenységeire.

Teljes átláthatóságra azért ne számítsunk

Az uniós felhasználók választásai 2024. március 6-án lépnek életbe. Bár valószínű, hogy az elején kapnak egy erre vonatkozó felszólítást is, a beállításokat bármikor módosíthatják majd Google-fiókjuk adatvédelmi menüje alatt. Az adatok megosztására egyébként a választásoktól függetlenül sor kerülhet, ha azt indokolja a csalások megelőzésa, a spam és a visszaélések elleni védelem vagy "a jogszabályok betartása" – bár a Google nem részletezi, hogy ez utóbbi alatt mit kellene értenünk. Ugyanez a helyzet két szolgáltatást együttes használatakor, mondjuk a Play áruházban való vásárlással végzett Payments-fizetéskor.

Ahogy korábban írtuk, a DMA gyakorlati átültetése során kapuőrnek (gatekeeper) minősített hat vállalat közül öt amerikai, amit odaát nem a nagyság átkának, hanem a tengerentúli cégek kipécézésének tekintenek. A kapuőrök a bizonyos küszöbértékeket elérő legnagyobb technológiai cégek, amelyek különféle korlátozásokkal néznek szembe az egyenlő versenyfeltételek biztosításáért és a fogyasztók védelméért: a Metának például üzenetküldő alkalmazásait kell megnyitnia kisebb versenytársai előtt, elvi lehetőséget adva rá, hogy onnan a Meta saját alkalmazásának letöltése nélkül írhassanak a WhatsApp-felhasználóknak.

Közösség & HR

Itt egy új eszköz a big tech platformoktól független közösségek építésére

Az ActivizyPub protokollra épülő Bonfire Social keretrendszer az eddigi megoldásoknál modulárisabb és testre szabhatóbb kialakításával támogatná az építkezést a közösségi weben.
 
A láthatatlan kitettségek feltérképezése nem a jövő biztonsági kérdése, hanem az első lépés, amit ma kell megtenni.

a melléklet támogatója a One Solutions

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.