A Mastercard Magyarországra is kiterjedő regionális felmérése szerint a fiatalok jó része már nem ragaszkodik a készpénzhez, és az okostelefont tekinti a különféle pénzügyi szolgáltatások kulcsának.
Hirdetés
 

A Mastercard megbízásából 2021 március-áprilisában készült újabb kutatás a legfiatalabbnak mondott fogyasztói csoport, az úgynevezett Z generáció viselkedéséről. Az összesen 11 országban végzett közép-kelet-európai felmérés szerint a 18-24 évesek a lakosság 7,2 százalékát teszik ki ebben a régióban, a 11,5 millió fős csoport jelentősége pedig a gazdaságban is egyre nagyobb. Ezen belül külön is kiemelkedő a digitális gazdaságban betöltött szerepük, hiszen az internet széles körű elterjedésének idején született emberek már elválaszthatatlanul kötődik a digitális világhoz.

A kutatás erre vonatkozó részéből kiderül, hogy a közép-kelet-európai fiatalok nagy arányú közösségimédia-használatában a YouTube vezet, ahol 91 százalékuk aktív, ezt pedig a 82 százalékos Instagram és a 77 százalékos Facebook követi. Magyarországon ezek az arányok rendre 87, 73 és 84 százalékosak, de a válaszadók legnagyobb része mindenhol elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát – igaz, az általános vélekedéssel szemben a személyes kapcsolatot is pótolhatatlan dolognak tartják, különösen a világjárvány nyomán.

A Z generáció tagjainak már majdnem háromnegyed része naponta kommunikál üzenetküldő alkalmazáson keresztül, emellett legalább hetente egyszer igénybe vesz valamilyen digitális szórakozási csatornát is. A Mastercard felmérése szerint a technológia iránt fogékony és mindig online csoportban az e-kereskedelem is természetes környezetté vált, amennyiben 76 százalékuk legalább havonta egyszer vásárol az interneten.

A készpénz azért náluk is tartja magát

Ez utóbbit tekintve a magyarországi adatok megegyeznek a közép-kelet-európai átlaggal, hozzátéve, hogy ártudatos fogyasztókról van szó: a 18-24 éves online vásárlók 74 százaléka azt állítja, hogy mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77 százalékuk pedig azt is ellenőrzi, hogy az adott termék megjelenik-e máshol is az akciós ajánlatokban. Még kevésbé meglepő, hogy az online vásárlás során a Z generáció természetesnek veszik a digitális fizetést, bár a legnépszerűbb formák azonban országonként eltérőek.

Míg Görögországban a bankkártya a legelterjedtebb módja az online fizetésnek, addig Ukrajnában a mobiltárcák dominálnak, Lengyelországban pedig egyre sikeresebb a BLIK fizetési rendszer. A felmérésből ugyanakkor az is kiderül, hogy a 41 százalékban digitálisan tájékozottnak tartott Z generáció tagjai előszeretettel vásárolnak utánvéttel is, ami Szerbiában 67 százalékukra, Bulgáriában pedig 60 százalékukra igaz.

A fizikai vásárlások során a megkérdezettek 80 százaléka szokott kártyával fizetni (nálunk ez csak 72 százalék), és a többség már valamivel gyakrabban használja ezt a megoldást a készpénznél. A kártyás fizetés legnagyobb akadálya a POS-terminál hiánya az üzletekben, ettől függetlenül azonban folyamatosan növekszik az érintésmentes fizetés népszerűsége. A Z generációs fogyasztók 58 százaléka használja ezt a módszert (Magyarországon 49 százalék), és további 29 százalékuk tervezi, hogy a jövőben is így fog fizetni (itthon 32 százalék). A felhasználói élmény jelentőségével kapcsolatban egyébként a Mastercard megállípatja, hogy a fiatalok 28 százalékánál már a pénzintézetek kiválasztásakor is lényeges szempont a számukra megfelelő banki mobil alkalmazás.

Közösség & HR

Újra itt van a Copilot+ PC-k riasztó Recall funkciója

A Microsoft közel egy évvel annak bejelentése után nyilvánosan is elérhetővé teszi az MI-alapú kényelmi funkciókat, ami biztonsági szempontból a lényeges módosításokat követően is elég hajmeresztőnek tűnik.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.