Az attrakció főszereplője: Lidl, tanácsokat suttogott: KPS Consulting, az eszközöket szállította: SAP. De hogy ki a hunyó, valószínűleg soha nem derül ki.

Hét év munkája és mintegy félmilliárd euró (kb. 161,5 milliárd forint) ment a levesbe egy rosszul sikerült IT-projekt miatt a Lidlnél – írta a Bajor Rádió internetes portálja. A projekt összefügg a német diszkontlánc nemzetközi terjeszkedésével.

Ma már szinte nincs olyan ország Európában, ahol ne futnánk bele Lidl-üzletbe, és a lánc már az Egyesült Államokban is megvetette a lábát. Ez a gyors terjeszkedés azonban nagyon megterhelte a vállalatot, szükség volt egy olyan rendszerre, amellyel nyomon tudják követni az egyre bonyolultabb üzleti folyamatokat. Kellett megoldás az árukezelésre, a beszerzés és a logisztika monitorozására stb.

Több mint 10 ezer üzletet kellett volna kezelni egyetlen egységben. Ehhez a Lidl megpróbálta egységesíteni az üzleti folyamatait is. Az első bevezetés 2015-ben történt: Ausztria 100 üzletében váltották le a régi megoldást SAP-ra lényegében egyetlen nap alatt. Akkor még nagy reményeket fűztek a HANA-s rendszerhez, amitől azt várták, hogy a valós idejű adatfeldogozással nagymértékben fel tudják pörgetni a döntéshozatalt.

Hét évig dolgoztak a testre szabáson

Még 2011-ben született meg a döntés, hogy az SAP-val oldják meg a fent vázolt feladatot. Több mint százfős informatikai szakemberekből álló csapat állt fel, hogy a Lidl igényeihez szabják az SAP rendszereit. A projektben fontos szerepet kapott a KPS Consulting. A tanácsadó cég kapott megbízást a projekt lebonyolítására. A tanácsadók úgy egységesítették a lánc folyamatait, hogy ún. globális template-eket hoztak létre, és ezeket kellett lekövetni a szoftverrel.

Mára kiderült, hogy ami létrejött, csupán Ausztriában, Észak-Írországban és az USA-ban működik – utóbbi kettőben a Lidl jelenléte még kicsi, máshol azonban nem sikerült beleszuszakolni az SAP-ba a folyamatokat. A Bajor Rádió idézett egy ezzel kapcsolatos belső levelet, mely szerint a projekt célkitűzéseit észszerű erőfeszítéssekkel nem lehet teljesíteni.

A Lidl két felső vezetője is azt nyilatkozta ezzel kapcsolatban, hogy a legfrissebb költség-haszon elemzések azt mutatják, hogy vissza kell térniük a régi ügyviteli szoftverük, a Wawi fejlesztéséhez. Ugyanakkor a Lidl vezetői hangsúlyozták: a döntés nem az SAP ellen, hanem saját ügyviteli rendszerük mellett szól, és más területen továbbra is együtt dolgoznak a német szoftvervállalattal. Ez azt sejteti, hogy a Lidl benyeli a félmilliárdos veszteséget, amit nagy részben az SAP-licencek és a tanácsadói számlák adtak össze.

Az SAP-nak már volt egy hasonló bulija

A német lapok a Lidl kudarca kapcsán nem felejtik felidézni a Deutsche Post – DHL néhány évvel ezelőtti hasonló esetét. A németek nemzeti postája szintén az üzleti folyamatok egyszerűsítésére akart bevezetni egy új IT-rendszert, amit a hangzatos New Forwarding Environment névre kereszteltek. A projektet az IBM és az SAP vitte el, ám 2015 végére kiderült, hogy semmi sem valósult meg a kitűzött célokból, így a projektet leállították. A Deutsche Post állítólag összesen szintén 500 millió eurós leírásra kényszerült emiatt.

Akkor az SAP megvédte magát: a vállalat hangsúlyozta, hogy bár nyújtott kezdeti támogatást a bevezetéshez, nem ő felelt a projektmenedzsmentért és a szoftverek telepítéséért, ahogy arra sem volt ráhatása, hogy a DHL hogyan szervezi át globális logisztikai rendszerét. A Deutsche Post – DHL vezérigazgatója, Frank Appel kezdetben az SAP-ra próbálta tolni a felelősséget a kudarcért, ám később ez a vonal elhalt.

Cloud & big data

A vezérigazgatók egyszerre imádják és rettegik az MI-t

A CEO-k közül megdöbbentően sokan hoztak már üzleti döntéseket a ChatGPT válaszaira alapozva. Az első számú vezetők fele szerint pozíciójukat idővel teljesen átveszik az algoritmusok.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.