Rövid távon a feladatfókuszú, hosszabb távon pedig a kapcsolatorientált vezetés javíthatja a digitális transzformáció pozitív hatását a cégek teljesítményére, állítják a Corvinus Egyetem kutatói.
Hirdetés
 

A digitális transzofrmáció más-más szakaszában eltérő hatást gyakorolt egy szervezet digitális átalakulására és az azáltal elérhető operatív teljesítményére, ha a menedzsment a feladatorientált és a kapcsolatorientált vezetési stílust követi, derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportjának egy friss kutatásából. Dióssy Kitti, Losonci Dávid, Aranyossy Márta és Demeter Krisztina a Journal of Manufacturing Technology Management folyóiratban a közelmúltban publikálta tanulmányát, amelyhez közel száz magyarországi gyártócéget vizsgáltak kérdőíves felmérésben egy méret és iparág szerint reprezentatív mintán.

A tanulmány legfontosabb megállapítása, hogy a feladatorientált vezetési stílus erősíti a transzformáció pozitív hatását a cég operatív teljesítményére, míg kapcsolatorientált ezzel ellentétesen hat.

A kapcsolatorientáltság jó, de nem mindig nyerő

A tanulmány szerint a feladatorientált vezetők felülről lefelé irányuló kommunikációt alkalmaznak, világos utasításokat adnak a szükséges feladatok elvégzéséhez. Nagy hangsúlyt fektetnek a rövid távú tervezésre, a személyzeti hatékonyság javítására, a szerepek és a célok tisztázására, valamint az eredmények visszamérésére.

A kapcsolatorientált vezetők ezzel szemben munkavállaló-központúak. Az alkalmazottakat szociálisan és emocionálisan egyaránt támogatják, igyekeznek egyedileg figyelni mindenkire. Olyan eszközöket alkalmaznak, mint a beosztottak felhatalmazása, támogatása, és motiválása. Céljuk elsősorban a csapatokon belüli bizalom, elkötelezettség, motiváció, együttműködés és kohézió erősítése.

Bár elsőre a kapcsolatorientáltság tűnik jó stratégiának, az eredmények azt mutatják, hogy az új digitalizációs technológiákat bevezető vállalatoknál a feladatorientált vezetői stílus jobban támogatja a digitális stratégiát, és emellett enyhén erősíti a digitális szervezeti és technológiai szempontokat is. Még konkrétabban: ilyen irányítás alatt a digitalizáció úgy javítja a teljesítménynövekedést, hogy segít csökkenteni a költségeket, valamint olyan szolgáltatások kialakítását, melyek a korábbiaknál jobban illeszkednek az ügyfelek igényeihez, és rugalmasabbak is.

A kapcsolatorientált vezetési stílust ezzel szemben óvatosan kell alkalmazni, különösen a digitális átalakulás elején. Az ugyanis gyengíti a szervezetek üzleti teljesítményét, különösen a minőség, a szállítás (delivery) és a költségek terén. "Kutatásunk rávilágít arra, mennyire fontos a digitalizáció korai szakaszában a célmeghatározás, a folyamatok hatékonysága és a monitorozás, és arra, hogy a digitális stratégia a cégek digitalizációjának kulcseleme" – nyilatkozta a tanulmány egyik szerzője, Losonci Dávid docens, a Corvinus Operáció és Döntés Intézetének vezetője.

A feladatorientált vezetés képes elérni például, hogy a digitalizációval újonnan elérhetővé vált adatvezérelt döntéshozatali eszközöket hatékonyan használják fel a szervezetben a folyamatok és az erőforrás-gazdálkodás fejlesztésére, mivel egyértelmű célokat tűznek ki, és azok teljesülését szorosan ellenőrzik. Az ilyen vezetés jellemzően az erőforrásokat is hatékonyan osztja el.

Ha azonban a menedzsment beleragad a feladatorinteáltságba, az hosszabb távon már visszaüthet. Ezért a digitális transzformáció egy fejlettebb szintjén át kell állni a kapcsolatorientált stílusra, mert ott már az hoz kedvezőbb eredményeket. Ha a váltás elmarad, az akár a digitalizáció hosszú távú sikerének rovására is mehet.

A kapcsolatorientált vezetés javítja a szervezet alkalmazkodóképességét, erősíti a proaktivitást és a hosszú távú orientációt, ami a minőségorientáción és a költséghatékonyabb működésen keresztül támogatja a szervezet eredményességét.

A Corvinus Egyetem kutatócsapatának tanulmánya »

Közösség & HR

Újabb megpróbáltatások várnak a VMware-ügyfelekre

A Redditen indult panaszáradat amiatt, hogy a Broadcom bizonyos termékek esetében három évre növelte a minimális előfizetési terminust.
 
A szoftveresen definiált WAN egyik fontos üzenete, hogy a biztonság és a hálózatmenedzsment magasabb fokú integrációjával jelentősen növelhető egy szervezet kiberbiztonsági szintje.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.