A jövőben egyre több havi díjas előfizetőt szeretne nagyvállalati ügyfeleinek a körében a T-Systems. A cég szakértői szerint ez a konstrukció kettős előnnyel jár: az ügyfélnek beruházásmentes, költségalapon elszámolható, tervezhető kiadásokat és rugalmas infokommunikációs megoldásokat jelent, míg a szolgáltató tervezhető, kiszámítható bevételhez jut.
A Magyar Telekom csoporthoz tartozó T-Systems Magyarország az eddig szokványos megbízások helyett a jövőben minél több ügyfelénél váltana havi díjas konstrukcióra. Az ország legnagyobb üzleti infokommunikációs vállalata, amely a csoport informatikai érdekeltségeinek összeolvadásából jött létre, a nemzetközi trendeknek megfelelően alakítja át portfolióját, amelyben egyre nagyobb szerepet kapnak a szabványosított megoldások. A változás okairól és a jövőbeni tervekről a cég két szakértőjével, Győri Gáborral és Kató Milánnal beszélgettünk.

Szabványos, mégis egyedi  Győri Gábor szerint az egyedi elbánást igénylő nagyvállalatok esetében sem jelent ellentmondást a szabványosítás, ha a szolgáltató jól építi fel a konstrukciót, sőt így lehet kimondottan személyre szabott az ajánlat. Erre játékos példával is szolgált: ha elég ügyesek vagyunk, a szabványos építőkockákból is sokféle dolog rakható össze, például hajó, repülő, autó. Lehet többek között IP telefonszolgáltatást kérni, amiben benne van a hívásirányító rendszer díja is, és szükség szerint mellé tehető a PoE-s LAN végpont vagy a megfelelő WAN sávszélesség. Szolgáltatás lehet egy kliens-számítógép is, akár a megfelelő szoftverhalmazzal együtt, vagy a szerver és a tárhely-kapacitás. Ha ezek jól épülnek egymásra, akkor könnyen összerakható belőlük egy tetszőleges, testre szabott vállalati infrastruktúra, miközben az egyes szolgáltatások tartalma mindenkire alkalmazható, vagyis szabványos lehet. Ezek mellett persze a T-Systems teljesen egyedi megoldásokat is tud biztosítani.

Rugalmasan kezelhető az IT-infrastruktúrán belül az a kör is, amit az ügyfél szolgáltatásként kíván igénybe venni (csak hálózat, csak desktop, csak egyes telephelyek stb.)

Kató Milán kiemelte, hogy a szabványosított, de mégis egyedi igényekre szabott megoldások azért is jók az ügyfeleknek, mert ők az elhúzódó gazdasági válságban egyre nehezebben szánják rá magukat a beruházásokra. Erre a havi díjas, szolgáltatásalapú megoldásoknál viszont nincs szükség, hiszen a cégek akár a teljes infrastruktúrát – beleértve a hálózatot – üzemeltetésként vehetik igénybe.

"Az már nem újdonság, hogy egy kézből nyújtunk mindent, de mindez szolgáltatás formájában még nem annyira elterjedt. Nálunk most ez a prioritás, ami találkozhat a cégek azon törekvéseivel, hogy a működésükhöz szükséges infokommunikációs hátteret ne a beruházási keretből (CAPEX), hanem az üzemeltetési költségekből (OPEX) kelljen finanszírozniuk" – fogalmazott Kató Milán.

Figyelemre méltó rugalmasság  A forrásszűkülés diktálta kényszer mellett a gazdálkodó szervezetek egyre inkább belátják: nem tudni, mit hoz a jövő, folyamatos bővülést vagy inkább nadrágszíj–meghúzást. Egy rugalmasan változtatható szolgáltatási konstrukció azonban mindenképpen előnyösebb számukra, mint a beruházás.

A pénzintézetek esetében például egyes fiókok bezárásakor az összes IT-eszköz (ami szolgáltatásként jelent meg) visszaadható a szolgáltatónak. Ez egyrészt azonnali havi kiadáscsökkenést jelent, másrészt nem kell gondoskodni a leszerelt eszközök raktározásáról. Nyitás esetén sincs szükség beruházásra, hiszen a szükséges infrastruktúra-szolgáltatások egyszerűen lehívhatók. Ez jól példázza, hogy a szolgáltatási szerződés keretein belül akár hónapról hónapra csak a ténylegesen igénybevett szolgáltatás után fizet az ügyfél, hiszen az adott megállapodás nem a teljes volumenre határozza meg a szerződéses díjat, hanem az ügyfél számára tipizált szolgáltatási csomagokat tartalmazza, amelyet az igény szerint dinamikusan változtathat.

A széles szolgáltatási palettával rendelkező T-Systems Magyarország a szakértők szerint igyekszik kihasználni a szinergikus hatásokat, vagyis minden olyan ügyfelénél, ahol már valamelyik lábával jelen van (legyen az az informatika egy ága vagy a távközlés), arra törekszik, hogy a többivel is megjelenjen. Kató Milán szerint tovább erősíti az új vonalat, hogy a cég mögött álló anyavállalat kellő forrással rendelkezik az ügyféltől átvállalt, így a szolgáltatóra háruló beruházások finanszírozásához.

Mindez az ügyfelek szempontjából azt jelenti, hogy egy kézből kaphatnak meg mindent, ami az IT-hoz vagy a távközléshez kapcsolódik. Így az IT-infrastruktúrára teljes körű szolgáltatási szerződése (SLA-ja) lesz az, ami az ügyféloldali energiaráfordítás mellett a kiesési időket is csökkenti.

Mindent egyetlen felületről  A havidíjas konstrukcióval kapcsolatos kihívások közül Győri Gábor elsőként a szolgáltatások hiteles nyilvántartását emelte ki. Ennek lényege, hogy az ügyfél a számlázás alapját képező adatbázisban folyamatosan (online) nyomon tudja követni
 
– az élő (számlázandó) szolgáltatásokat, benne a műszaki adatokkal (mellék, falialjzat-szám, telephely, sávszélesség), ami lehetővé teszi azok azonosítását,
– a szolgáltatásokban bekövetkező változásokat,
– a szolgáltatások rendelkezésre állását, valamint
– azt, hogy a szolgáltatásra, amiért fizet, ténylegesen szüksége van-e (például egy LAN porton van-e forgalmazás),
 
mert csak így tudja elérni a megfelelő költségcsökkentést és rendelkezik a megfelelő kontrollal. Emellett az is előny, ha a szolgáltatások műszaki paramétereit az ügyfél ezen a felületen maga is változtathatja (LAN portokon a sebesség, duplexitás, VLAN megfelelő korlátozással), sőt a T-Systems rendelkezik a fenti célokat megvalósító, saját fejlesztésű alkalmazással (NMSDB) is.

Ismerjük eléggé saját hálózatunkat?

A hosted unified communication (HUC) érdekes új eleme a céges kommunikációnak, ami már nem csak a telefonálást támogatja, hanem lehet vele videotelefonálni, azonnali üzeneteket küldeni, képernyőt megosztani. Mindezt egy felületen lehet elérni, és a szolgáltatás attól lesz hosztolt, hogy az ügyfél a hozzá szükséges teljes infrastruktúrát havi díjas szolgáltatásként veszi igénybe. Ugyanis ha megvenné adott létszámú cégének a szükséges eszközöket, de időközben karcsúsításra kényszerülne, a megvásárolt hardver és a licencek ott maradnának kihasználatlanul – mondta Győri Gábor. A szakember véleménye szerint az sem gond, ha van már az ügyfélnek infrastruktúrája, de mégis szolgáltatásra váltana, hiszen lehetőség van rá, hogy a T-Systems azt megvásárolja tőle. Ritkán fordul elő azonban, hogy valaki megvesz egy modern eszközparkot, majd néhány hónap múlva mégis a szolgáltatások mellett dönt. Jellemzőbb az a gyakorlat, hogy a géppark elavulásakor jön meg az étvágy a szolgáltatás típusú megoldásokra.
 
Kató Milán hozzátette: Nyugaton már mindennapos gyakorlat a havi díjas szolgáltatás, de már nálunk is elindult valami, és ezen a területen a T-Systems Magyarország is bővülő ügyfélkörrel rendelkezik.

Vásárlás egy kézből?  A szolgáltatás-alapú megoldásoknál lényeges szempont, hogy a szolgáltató nem pusztán eszközöket ad bérbe, hanem a szolgáltatás részeként a kialakításhoz, biztonságos üzemeltetéshez szükséges kiemelkedő szaktudást, know-how-t is biztosítja. Ebben a kölcsönös előny ott jelentkezik, hogy a kiemelkedő szaktudásra csak időszakosan van szükség egy-egy ügyfél esetében, akinek amúgy nem lenne rentábilis folyamatosan foglalkoztatni az ilyen szakembereket. Az infrastruktúra megvásárlása mellett egyébként arra is van példa, hogy átállás esetén a céges szakembert is átveszi a szolgáltató.

"Ha már a szakembereknél tartunk, fontos ismérve a szolgáltatási konstrukciónak, hogy pénzügyi szempontból az egész költségként számolható el, nem rakódnak rá például a bérterhek" – jegyezte meg Kató Milán. "Ami a T-Systems előnye a többi hazai szolgáltatóval szemben, az az egyedien széles portfólió, amely a ma hozzáférhető távközlési és informatikai szolgáltatások összességét tartalmazza, így az ügyfélnek az a biztonsága is meglehet, hogy nem akarják egyik vagy másik megoldásra azért rábeszélni, mert a szállító épp csak azt tudja biztosítani" – tette hozzá Győri Gábor.

Az a szakértők szerint is benne lehet a pakliban, hogy ezzel az ügyfél túlzottan kiszolgáltathatja magát partnerének, ám ügyféloldalról a dilemma könnyen kezelhető a következő módokon:
– up-to-date rendszerdokumentáció megkövetelése, ami az ügyfél tulajdonába kerül,
– SLA-k követése, sorozatos SLA-sértés esetén felmondási opcióval,
– szerződés fordulókor a szolgáltatók versenyeztetése.

Az egy kézből való vásárlás további előnye, hogyha valaki sok portfolió-elemet vesz egy univerzális szolgáltatótól, azt egységnyi szolgáltatásra vetítve kedvezőbben kaphatja meg egy kézből, mint több különböző cégtől. Fontos szempont ugyanakkor a biztonság is. Ezzel kapcsolatban Győri Gábor kiemelte, hogy a szolgáltató az előfizetőknek maximálisan privát szférát biztosít, tehát nincs átjárás az ügyfelek között. A megrendelő informatikai igazgatójának olyan felületekhez is lehet hozzáférése, ahol megnézheti, hogy a szolgáltató milyen beavatkozásokat hajtott végre az ügyfél rendszerében. 

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.