Akármennyire is tarol az online vásárlás, a fizikai boltok helyét nem sikerült átvennie. A digitalizáció következő szintje, a kiterjesztett valóság viszont ott is utolér majd mindenkit.

A fogyasztók jelentős része (egy tavalyi jelentés szerint például nem kevesebb mint harmada) még mindig szívesebben vásárol a fizikai áruházakban, mert szereti ténylegesen megnézni, megérinteni a termékeket. Ez a kézzelfogható kapcsolat az online térben nyilván nincs meg, és mivel a kontextuális offline élményt sokan kapcsolják össze a megalapozottabb vásárlói döntésekkel, az internetes vásárlást sem előrelépésnek, hanem kompromisszumnak tekintik a nagyobb kényelem érdekében.

Itt jön a képbe a kiterjesztett valóság (AR), amelyik a digitális világot becsatornázza a fizikai valóságba. A technológia pedig egyre inkább elérhetővé válik a kiskereskedelmi vásárlási folyamatok kialakításában is, ahol éppen azzal hidalhatja át a digitális és fizikai élmények közti szakadékot, hogy biztosítja a fogyasztóknak az említett kontextuális átfedést és az alaposabb döntéseket. Sőt ennél is tovább mehet, hiszen egy kanapét például az online és offline vásárlás során is csak elképzelni tudunk a nappalinkban.

Az AR megoldások viszont bemutathatják, hogy a kanapé vagy bármi más hogyan működne az otthonunkban: a telefonja kamerájával bepakolhat egy életnagyságú bútort a szobájába, vagy akár megnézheti, hogyan mutatna egy új cipő a saját lábán. A kiterjesztett valóság tehát ebben a tekintetben felül is múlja a fizikait azáltal, hogy olyan új összefüggéseket kínál, amelyekre a fogyasztóknak kifejezetten szükségük van, hiszen a döntés meghozatala előtt nyerhetnek bepillantást annak eredményébe.

A Z generáció már rajta van

A VentureBeat vonatkozó összeállításából az is kiderül, hogy az AR nem a ma ismert digitális tortából próbál kikaparni magának egy minél nagyobb szeletet, hanem úgy növekszik, hogy közben a torta teljes méretét növeli. Már mostanában is közel 100 millió fogyasztó talákozik időnként valamilyen AR technológiával online vagy akár a fizikai üzletekben, ez pedig a cikk szerint három különböző szempontból is alapvetően változtatja majd meg a fogyasztói pszichológiát.

Ezek közül az első, hogy a megszokott webkettes felállástól eltérően már nem a vállalatok tolják a vásárlók arcába az aktuális terméküket vagy szolgáltatásukat, hanem lehetőség nyílik rá, hogy tényleg a vásárlók keressék a megoldásokat különféle problémáikra vagy igényeikre. Az AR tehát egy sokkal decentralizáltabb fogyasztói élményt vett előre, amelyben a vásárlók úgy kaphatnak nagyobb kontrollt, hogy közben az erősödő bizalomból a reklámozók is profitálnak.

A másik fontos szempont, hogy az erősebb vizuális kontextus törvényszerűen erősíti a konverziós arányokat, amit a fentiek alapján nem is nagyon kell magyarázni – bár az előrejelzések egészen hihetetlen felfutásról beszélnek, amit egyelőre azért érdemes lehet fenntartásokkal kezelni.

Ott van ugyanakkor a harmadik szempont is, ami a súrlódásmentes online vásárlási élmény átültetése lenne az offline döntéshozatali folyamatba. A VB itt egy olyan felmérést is idéz, amely szerint az 1996 és 2010 közötti Z generáció már több mint 90 százalékban használna szívesen AR-eszközöket az e-kereskedelemben, személyükben pedig már a Föld lakosságának 30 százalékáról beszélünk.

Részletek a VentureBeat oldalán »

Közösség & HR

Megérkezett és szintlépést ígér az OpenAI GPT-5 modellje

A GPT-5 állítólag önálló munkára és összetett problémák megoldására is stabilan képes, az OpenAI vezérigazgatójának év eleji jóslata alapján pedig az ilyen "MI-ügynökök" nemsokára "csatlakozhatnak a vállalati munkaerőhöz". A kritikusok szerint ehhez azért többre lenne szükség a mindig valamivel jobb GPT-kiadásoknál.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.