A techcégeknél is meg kell tanulni nemet mondani. A túl sok munka nem tesz hatékonyabbá, sőt.

Szinte azonnal heves vitát váltott ki Marissa Mayer, a Yahoo jelenlegi vezérének még augusztusban, a Bloomberg Businessweeknek adott interjúja, melyben azt fejtegette, hogy a Google korai sikeréhez nagyban hozzájárultak a 130 órás munkahetek. Ez nagyjából 18 órát jelent – naponta, a hét minden napján.

Valószínűleg nincsen igaza sem Mayernek, sem a Google-nek, legalábbis akkor biztosan nem, ha az átlagos munkavállalók teljesítményét nézzük. Egy-egy kiemelkedő esetben elképzelhető, hogy valakinél később jelentkeznek a kifáradás jelei, de a techcégeknél dolgozók sem feszíthetők a végtelenségig. Már a napi 10-12 órás munkanapok is megbosszulhatják magukat, különösen akkor, ha ezek a hétvége egyik napját is kikövetelik maguknak.

Nemrég jelent meg az a Stanford Egyetem által publikált tanulmány, amely rávilágított, hogy körülbelül heti 55 órás munkánál várható a hatékonyság csúcsa. Ha ennél többet kell dolgoznia az átlagembernek, akkor rohamtempóban elkezd zuhanni a hatékonysága, hosszabb távon pedig megcsömörlik a munkától.

És ezen az ösztönzők se sokat segítenek. A techiparban – különösen a világ fejlettebb részein, de a hazánkban kialakult munkaerőhiány miatt egyre inkább Magyarországon is – pénzzel (bónuszokkal, év végi jutalmakkal stb.), részvényopciókkal próbálják motiválni az alkalmazottakat, ám a tapasztalatok azt mutatják, hogy ennek nem sok hatása van a hatékonyságra, ha az illető jelentősen többet dolgozik a fent említett 55 óránál. Ahogy a rekreációs és egyéb praktikák is csak akkor segítenek, ha a munka nem foglalja le az alváson kívül eltöltött idő szinte egészét.

Elkerülhetetlen a kiégés?

A munka mennyisége miatt a vezetők hajlamosak túlterhelni alkalmazottaikat. Ez aztán a családi életük, baráti kapcsolataik rovására megy. Előbb-utóbb úgy fogják érezni, hogy a megbeszélések folyamatos áradatában kell lavírozniuk, ám, amikor kicsit csendesül a zaj, elkezdenek szorongani az extra terheltség hiánya miatt.

Először csak néha, aztán egyre gyakrabban foglalkoznak majd munkával éjszakába nyúlóan, miután a gyerekek elaludtak. Ez az elején csak nyomasztó kényszerként jelenik meg életükben, később már várják, mert ekkor érzik magukat a leghatékonyabbnak. Az utolsó előtti stádiumban már akár hajnali 3-kor is körüzenetet küldenek a kollégáknak, végül pedig hasonló szituációban címzettként is képesek az éjszaka közepén válaszolni munkával kapcsolatos megkeresésekre.
 


Ekkorra már végképp a munka rabjává vált az illető, ami extra gyorsan emészti fel az energiáit, és elvezet a kiégéshez. A megcsömörlött munkaerő pedig a kevesebbet dolgozó, de munkáját szívesen végzőnél is alacsonyabb hatékonysággal dolgozik, ami elbocsátásához vezethet. Ezzel persze a cég is veszít, hiszen egy értékes (de túlhajszolt) ember távozik, a helyére felvett kolléga pedig valószínűleg többe fog kerülni, ráadásul el kell telnie néhány hétnek-hónapnak, mire teljes értékű munkaerővé válik.

Mi a megoldás?

Bármennyire is fáj kimondani, a jelenség ellen leginkább az alkalmazottak tehetnek. Életmódot kell váltaniuk, és ezt meg kel értetniük főnökeikkel is. Sokat segít, ha vannak előre meghatározott határidők – például 30-60 napos periódusok –, melyek során végezni kell az előre meghatározott feladatokkal. A fókusz ekkor nem, vagy csak kevésbé csúszik szét, könnyebb lesz az igazán fontos feladatokra koncentrálni.

Ugyanezt érdemes kicsiben is eljátszani. Mindenkinek máskor vannak a leghatékonyabb munkavégzési időszakai, egyesek korán reggel tudnak igazán belelendülni a munkába, másoknak inkább délutánra esik a csúcspont. Ezeket a blokkokat érdemes a legfontosabb feladatoknak szentelni, ahelyett, hogy először a könnyebb, apróbb feladatokkal végezne az ember.

Ezek az órák azonban nem nyúlhatnak a nap bármely időszakára. Megálljt kell parancsolni, szigorúan elhatározni, hogy bizonyos idő – például este 6 óra – után már semmiképp nem szabad munkával foglalkozni. Így teret kaphat a család, a barátok, a hobbi, a pihenés is, ami elengedhetetlen feltétele a rekreációnak és a munkakedv hosszú távon való magas szinten tartásának.

Emellett meg kell adni az idejét a feladatok elvégzésének, a párhuzamos munkavégzés összességében nem hatékony. Egyszerre részt venni egy megbeszélésen, e-maileket olvasni és ügyfelekkel, partnerekkel kapcsolatot tartani azt jelenti, hogy ezek közül egyik sem fog igazán jól menni. Fel kell tenni tehát a kérdést: melyik az a munka, amivel éppen foglalkozom, de várhat még? A válasz függvényében pedig a kevésbé fontos feladattal felhagyva csak egy témára kell koncentrálni.

A kemény munka nem egyenlő a megállás nélküli munkával

Ahogy Mayer mondta, „a sikeres vállalatok nem jönnek létre maguktól. Az igazán kemény munka teszi őket azzá, amik”. Ebben biztosan igaza van a Yahoo-vezérnek, de ahogy azt számos szakértő megállapította már, a kemény munka nem egyenlő a megállás nélküli munkával. Utóbbi nem csak az alkalmazottaknak, hanem a cégnek is rossz. A változtatást azonban az embereknek kell elkezdeni.

Közösség & HR

Megszavazták, mégsem lesz könnyű kirakni a TikTokot az USA-ból

Átment a szenátuson az a törvénycsomag, amellyel a kínai tulajdonú alkalmazást ellehetetleníthetik az országban. Ezt azonban nem lesz könnyű végrehajtani.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.