Hatmillió kiszivárgott jelszó vizsgálatából kiderült az is, hogy leginkább milyen hosszú és tematikájú jelszavakkal gondoljuk védeni digitális életünket.
Hirdetés
 

Részletes jelentést tett közzé a pénzügyi szolgáltatásokban érdekelt Dojo az emberek jelszóhasználati szokásairól. A vizsgálódás alapját egy több mint 6 millió tételből álló adatcsomag adta, amely korábban nyilvánosságra került jelszavakat tartalmazott.

A jelszavak feltörésének egyik legrégebbi és jelenleg is népszerű módja az úgynevezett brute force technika, amikor a lehetséges kombinációk villámgyors végigpörgetésével találnak rá a bűnözők a használt karaktersorra. Ez a számítástechnika fejlődésével egyre gyorsabban eredményre vezet, amennyiben nem kellő alapossággal választ jelszót a felhasználó.

Seperc alatt

Általánosságban elmondható, hogy minél hosszabb és minél többféle karakterből áll össze a jelszó, annál nehezebb dolguk van az elkövetőknek. Érzékletes példa, hogy egy 6 karakter hosszúságú, az angol ábécé kisbetűit tartalmazó kód gyakorlatilag azonnal beazonosítható, és ez akkor is csak másodpercekre nő, ha 1-2 újabb betűvel megtoldjuk a jelszavunkat. Viszont ha úgy növeljük 10-re a karaktermennyiséget, hogy egyetlen számot is biggyesztünk a végére, akkor már 30 perc fölé nő a feldolgozáshoz szükséges idő.
 

A leggyakrabban használt jelszómintázatok (l: kisbetű, d: számjegy) és a feltörésükhöz szükséges idő
forrás: Dojo

 

Ennek fényében nem túl bíztató, hogy a vizsgált mintában a leggyakrabban felbukkanó kódminta ugyan 8 karakterhosszúságú volt, ám ezekben kizárólag kisbetűket használtak. A fenti táblázatból az is látszik, hogy a 10 legnépszerűbb variáció teszi ki a teljes minta több mint 11 százalékát, miközben összességében az elemzők több mint 20 ezer változatot azonosítottak. Ez megkönnyítheti az online csalásokra utazók dolgát, hiszen a siker reményében koncentrálhatnak ezekre a népszerű formátumokra.

Becenevek, tévé és színek

A Dojo munkatársai megvizsgálták azt is, hogy milyen témákat kedvelnek az emberek, ha jelszót kell megadniuk. Mint kiderült a becenevek és a különféle becéző kifejezések tarolnak. Ezekből több mint 1 millió példát találtak a bő 6 milliós alapsokaságban. Szintén sokan hagyatkoznak tévéműsorok, sorozatok szereplőire, illetve maguknak az alkotásoknak a címére. Előbbiek több mint 455 ezer, utóbbiak több mint 365 ezer alkalommal bukkantak fel. Több mint 350 ezres jelenlétükkel a legnépszerűbb témák dobogójáról éppen csak lemaradtak a színek, de ezzel kapcsolatban feltétlen ki kell térni a vörös szín dominanciájára, amely egyedül 330 ezer feletti megjelenést mondhat magáénak.

Akit komolyabban érdekel a jelszavak és azok megfejthetőségének kapcsolata, mindenképpen figyelmébe ajánljuk szakértő vendégszerzőnk, Pfeiffer Szilárd cikksorozatát, amely tudományos alapossággal járja körül a témát. Ebből többek között az is kiderül, hogy nem feltétlenül a kisbetűs karaktersorok jelentik a legnagyobb problémát.

Biztonság

Jövőre érkezik az első egyemberes 1 milliárd dolláros üzlet?

Legalábbis ezt állítja az Anthropic vezére, aki a héten a vállalat legújabb generációs modelljeit is bemutatta a cég első fejlesztői konferenciáján.
 
Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.