Március végén elindul az Apple Music Classical. Egy app telepítésével és némi havi díj kicsengetésével juthatnak hozzá az előfizetők a több mint ötmillió felvételhez.
Az Apple Music Classical alapját a 2021 augusztusában felvásárolt holland Primephonic rendszerei adják. A kínálatban a klasszikus felvételek mellett lesznek kurrens és exkluzív albumok, valamint több száz "gyári" lejátszási lista. A fontosabb művek mellé elemzéseket, zenei tanulmányokat kap az előfizető, aki zenehallgatás közben a zeneszerző életrajzát is tanulmányozhatja. A hangminőségről az app leírásában feltételes módban írnak: elérheti akár 192 kHz/24 bites (Hi-Res, veszteségmentes) minőséget, emellett több ezer felvétel kerül fel az Apple térbeli hangzásával.
Plusz szolgáltatásként lesznek híres zeneszerzőkről nagy felbontású digitális portrék. Ezeket az Apple kifejezetten a Music Classical mellé rendelte különböző képzőművészektől. Induláskor Beethoven, Chopin és J. S. Bach korabeli stílusban készült portréja lesz elérhető, de később bővítik a kínálatot.
A szolgáltatás globális, csak néhány országban (Kína, Japán, Korea, Oroszország, Tajvan, Törökország, Afganisztán, Pakisztán) nem lesz elérhető. Az app funkciói és a zenék országonként vagy régiónként eltérőek lehetnek. Az alkalmazás leírása szerint a zenehallgatáshoz aktív internetkapcsolat kell (ezzel szemben a Spotyify prémium előfizetése lehetővé teszi, hogy letöltéssel, net nélkül lehessen hallgatni a zenéket).
Termék szempontból az Music Classical nem önálló. Apple Music-előfizetéssel (csomagtól függően 5-17 dollár) hallgathat a nagyérdemű a Music Classicalon keresztül Furtwänglert, Glenn Gouldot, vagy épp Fischer Annie-t, Kocsis Zoltánt, Schiff Andrást, Várdai Istvánt, esetleg Kurtág- és Ligeti-műveket – bőséges ugyanis a kínálat magyar komponisták és előadók felvételeiből.
Az app induláskor csak iOS-en fut, de hamarosan érkezik az androidos változat – az újdonságokat egyelőre a Twitteren csöpögtetik.
Az Apple már most kiadóként kezd viselkedni...
Az app lelke az egyszerű kereső, amelyben zeneszerző, mű, karmester/előadó vagy katalógusszám alapján lehet keresni. A lejátszó felület megjeleníti a felvételhez tartozó összes metaadatot (ki és mit játszik, mikor készült a felvétel stb.). A TechCrunch szerint azzal, hogy az Apple egyszerűségre törekvő dedikált appot kínál a klasszikus zenét hallgató közönségnek, más utat követ, mint a Spotify, amely inkább a plusz szolgáltatások (mesterségesintelligencia-támogatás, videós tartalmak) felé ment el.
Az Apple egyelőre a fő tartalomra, azaz a felvételekre koncentrál. Olyannyira, hogy együttműködik előadóművészekkel és zenei intézményekkel, hogy már az induláskor tudjon exkluzív tartalmakat kínálni. Ezt a kiadói tevékenységét később erősíteni szeretné, így hamarosan komoly konkurenciája lehet a klasszikus zenei kiadóknak, amelyek igyekeznek egy-egy neves előadót exkluzív szerződésekkel magukhoz kötni.
A klasszikus zene a teljes zenei piacnak egy egészen szűk szegmense, mégis fontos a streamingszolgáltatóknak. Igaz ugyan, hogy még mindig a kereskedelmi szempontból értékesnek tartott 18-45 éves korosztálynál idősebbek hallgatják, ám ők az átlagnál magasabb iskolai végzettségükek, a pénztárcájuk pedig vastagabb – de ami a legfontosabb: szívesen költenek kultúrára.
Ráadásul némi fordulat is érződik a piacon. Azt nehéz elképzelni, hogy visszatér az a korszak, amikor például a legendás kanadai zongorista, Glenn Gloud egyes lemezeit milliós példányszámban adták el, de az utóbbi néhány évben látványosan szélesedett a klasszikus zenét fogyasztó réteg. 2022-ben a YouTube-on 90 százalékkal ugrott meg a klasszikus felvételek hallgatása, írja a MusicBusiness Worldwide egy svéd kutatásra hivatkozva.
Más kutatások pedig a közönség fiatalodásáról számolnak be. A brit hanglemezgyártókat tömörítő BPI, a Deezer és a világhírű Royal Philharmonic Orchestra közös, 2020-ban végzett kutatása például kimutatta, hogy a 35 év alatti "klasszicisták" száma a Deezeren 17 százalékkal bővül a pandémiát megelőző évben.