Lehet, hogy megtalálta a Facebook, hogyan csinálhat a WhatsAppból egy igazi aranytojást tojó tyúkot. Zuckerbergék olyan kriptovaluta fejlesztésén dolgoznak, amellyel a felhasználók az azonnali üzenetküldőn keresztül utalhatnak pénzt. A Bloomberg információi szerint első körben India lesz a kísérleti terep, mert egyrészt ott nagyon népszerű WhatsApp – több mint 200 millióan használják –, másrészt Indiában nagy volumenben utalnak pénzt a felhasználók, 2017-ben például 69 milliárd dollárt utaltak.
Még dolgoznak a részleteken
A Facebook semmit sem bíz a véletlenre. Olyan blockchain-alapú kriptovalutát akarnak kidolgozni, melynek árfolyamát a dollárhoz rögzítenék, hogy a lehető legkisebb mértékűre csökkenthessék a kriptovaluta volatilitását. Ez nagyon fontos feltétele annak, hogy a kriptovalutát napi szinten, akár vásárlásra is lehessen használni.
Bár sokan számára nem kétséges, hogy a Facebook előbb vagy utóbb beszáll a digitális pénzügyi piacra, a vállalat szóvivője egyelőre visszafogottan nyilatkozott a Bloombergnek. Mint mondta, sok vállalathoz hasonlóan vizsgálják a blockchain alkalmazásának lehetőségeit. Erre van is egy dedikált csapatuk, amely a technológia alkalmazásának többféle lehetőségét is vizsgálja, de konkrétabb tervekről nem tud beszámolni.
Az ún. stablecoinok, melyek árfolyamingadozását úgy akarják minimalizálni, hogy értéküket valamilyen stabilabb devizához (dollár, euró, svájci frank) vagy egyéb értékálló eszközben (pl. arany) határozzák meg, egyelőre nem igazán sikeresek – figyelmeztet a Bloomberg. (Egy magyar kezdeményezésről, a BlockBenről a közelmúltban a Bitport is beszámolt.)
2017-ben több mint 120 olyan projektet tartott nyilván a témával foglalkozó Stable.Report, amelynek célja valamilyen értékálló kriptovaluta megteremtése. Egyelőre azonban egyik projekt sem tudott áttörést elérni, sőt több jelentős kezdeményezés is bedőlt.
1,5 milliárd felhasználó jó alap
A Facebooknak azonban van egy komoly helyzeti előnye: a hatalmas felhasználói bázisásából sokan nagyon szorosan kötődnek a közösségi oldalhoz – egyenesen azzal azonosítják az internetet. Velük valószínűleg könnyű lenne elfogadtatni, hogy egyes pénzügyi műveleteiket is valamilyen Facebookhoz kötődő alkalmazással, például a WhatsApp segítségével bonyolítsák. Raáadásul magának a csevegőprogramnak is több mint 1,5 milliárd felhasználója van világszerte (lásd a grafikont), a napi aktívitás persze ennél kisebb, de minden nap mintegy 450 millióan használják a programot.
A Facebook lényegében a csevegőprogram 2014-es felvásárlása óta dolgozik azon, hogy kitermelje a 16 milliárd dolláros vételárat. Sokáig azzal kísérleteztek, hogy a WhatsAppot is becsatornázzák a hagyományos Facebook-modellbe. Ezért is távozott a cégtől a csevegőprogram két alapítója, Brian Acton és Jan Koum.
Az erőfesztítések eddigi nem hoztak átütő sikert, az épp egy éve elindított WhatsApp Business sem termel eget rengető bevételeket, így más módot kell találni a pénztermelésre.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak